Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Topics - PKHG

Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6
61
Over Blender / BGE = Blender Game Engine
« Gepost op: 17 september 2012, 17:14:26 pm »
Toevallig ben ik bij een Blender Wiki terecht gekomen (vraag erover via e-mail) ...
Kijken maar en leuke dingen ontdekken:

Hier is er een: http://wiki.blender.org/index.php/Doc:2.6/Tutorials/Physics/Rigid_Bodies.
Om 'spelletjes' te bouwen met Blender moet men iets van natuurkunde (vrijwel zeker) onder de
knie krijgen: Hoe laat ik een voorwerp vallen etc.

Aldaar wordt ook naar een kant en klaar Blender-spel verwezen, kan men ophalen en werkt!

Vraag: moet men b.v. die pagina (en anderen) naar NL vertalen? Of alleen maar EN, zoals nu?

62
Andere software / Smalltalk
« Gepost op: 27 augustus 2012, 12:13:22 pm »
Ben net helemaal 'gevangen' van Smalltalk, zoek maar naar squeak, pharo, en echt leuk naar: etoys (misschien altijd maar ook smalltalk vermelden)
Voor luie mensen http://www.squeakland.org/download/ Dit is zo mooi, omdat men het gebruik met meerdere leuke tutorials, INGEBOUWD!' alvast is 'ingebouwd' ...
In Smalltalk is ECHT alles (zeg 99%) object (net als in Ruby) ...

Waarom? Het project om in Blender een nieuw opengl menu etc. te bouwen heeft iets te veel 'dieper liggende' problemen met plaatjes in opgengl ...

OOk interessant is, dat de Smalltalk mensen hebben een eigen manier om mensen in een groep aan het zelfde
project te laten werken (kosteloze opslag van data!) vergelijkbaar met GIT en/of SVN.
Zie http://ss3.gemstone.com/

63
Modelleren / modelleren en animimeren
« Gepost op: 10 augustus 2012, 16:53:22 pm »
Heb vandaag ook iets nieuws geleerd:

Met een penseel ists overtrekken en met een met 'Build' modifier automatisch animeren  :)

tja , en wie is dit?

64
Animatie en Rigging / MikuMikuDance
« Gepost op: 07 augustus 2012, 12:05:29 pm »
Er is een Japanse Manga: MikuMikuDance dat blijkbaar prachtige animaties kan maken
zie dit (Blender!) plaatje
Er zijn prachtige animaties te vinden ...b..v. http://www.youtube.com/watch?v=lAhNtTG8kz0

En ik heb een export en import addon voor MikuMikuDance dat gedeeltelijk al werkt, anders was er geen plaatje.
... maar dat is flink 'debuggen' in Python ...

65
Experimenten / Wie doet mee?
« Gepost op: 24 juli 2012, 12:16:08 pm »
Hallo beste lezer,

Wie doet mee om de werkwijze een model in stappen 'te vangen';  zie dit gif


Wil je mee doen dan is vroeger of later het lezen van  mijn website  over het  empty addon nodig.

Maar eerst een voorproef wat me nog zo voor ogen staat namelijk:
Heb je ooit het  info-venster ontdekt? Aldaar komen namelijk opdrachten, uitgevoerd bij het modelleren
terecht en die worden dus bij de voorgestelde werkwijze gebruikt!

Nee en kan je browser SWF's laten zien klik dan maar  http://www.petergragert.info/pmwiki/pmwiki.php/Blender/SWFIndex en aldaar de eerste link!

Met andere woorden, er zullen SWF's of misschien ook iets anders in de buurt van de Tutorials die er helpen om ook beginners de weg wijs te maken ... Ideen over hoe maak ik iets voor beginners duidelijk, GIF of AVI of ... en waarmee te maken zijn welkom  :D

66
Onderhanden werk / Stappenplan kasteel uitvoeren met addon
« Gepost op: 22 juli 2012, 13:12:34 pm »
Hi,
Heb een oud project maar weer leven ingeblazen, was nodig wegens API wijzigingen.

Waarom gaat het: een tutorial wordt heel vaak als 'film' aangeboden, ok , dat werkt, indien de auteur
 een goede 'screen-capture' techniek , goede microfoon en net JOUW Blender versie gebruikt  ;) .

Ik heb van "blenderhilfe.de"  het "kasteel modelleren" gebruikt, door de film in een addon te vertalen!
En dit vertalen is voor meerdere doelen een voorbeeld.

Hoe kan ik acties in Python vangen, hoe kan ik dat heel kort samenvatten, ik denk aan steno(graphie).
Hoe kan ik het modelleren als 'text' doorgeven (= addon)!

Hier het plaatje van mijn upgrade naar Blender 2.63 het zijn op dit momen ca. 30 keer: do maar klikken!



Heb je zin om het te zien, reageer maar hier ...

67
Over Blender / Blender visual programmeren
« Gepost op: 17 juli 2012, 09:52:43 am »
Het gaat!
Zie hier http://www.youtube.com/watch?v=ikyaLe2FlUI&feature=youtu.behttp://www.youtube.com/watch?v=ikyaLe2FlUI&feature=youtu.be

En indien HIER Blender-gebruikers met Linux zijn heb ik ook een link voor de source ervan (nog niet geprobeerd, maar  zal ik nog doen, heb ook Ubuntu on PC)

68
Over Blender / een console in en voor Blender
« Gepost op: 09 juli 2012, 08:31:32 am »
Hallo,
even een al lang gebruikte werkwijze uitleggen:

Soms is het handig, om een 'leuke' console voor Blender te hebben.
Indien (dacht ik) je Blender gewoon met een 'klik' opstart is er geen console te zien, waar o.a. Blender resultaten en of ook foutmeldingen laat zien, juist?
Men kan ze dan in het menu: Widows (bovenste regel) 'toggelen' ...
OK zo ver zo goed.

Maar ik wil vaak nog iets extras, b.v. op een makkelijke manier tekst uit de console kopiëren, of laaannnggg terug scrollen etc. en daarvoor is de 'normale' (zie boven) console niet super geschikt.

Dus wat doet Peter? Hij opent een geschikte 'DOS' (cmd) of nog betere console: en start aldaar Blender.exe dan is dat meteen de console van Blender!  Heel erg nuttig!

En nu gebruik ik een 'enhanced' console van het pythonxy-pakket (zo te vinden!). Installatie levert dan voor de verkenner een "open enhanced console hier' (hier = de map waar je met een RMB een extra menu opent) op en daar maak ik echt vaak gebruik van ... ik hou namelijk van typen in plaats in windows naar het goede onderdeel met de muis zoeken en nog een ondermenu en nog een  ;) ,

En nu de laatste, net een paar minuten ontdekte 'truc', hierover.
Omdat ik met Blender een oude Blender 2.48 oproep moet ik dus mijn nieuwe Blender anders oproepen. Daarvoor gebruik ik dus een enhanced console in de map waar mijn (gecompileerde) Blender.exe leeft en type aldaar Blender.exe.
EN nu de truc: ik heb een snelkoppeling op het bureau-blad naar c:/BlenderSVN/cmake_all3/bin (hier leeft mijn zelf gecompileerde Blender.exe) gemaakt, en RMB en open hier enhanced console en ik kan Blender starten.

Dat lijkt ingewikkeld maar vind ik zeer zeer handig! (Bureaublad allen zichtbaar: WindowsKNOP-M !)

69
Eindresultaten / Dansende dame (.bvh gebruikt)
« Gepost op: 06 juli 2012, 09:35:20 am »
Bij het terugzoeken van een manga plaatjes (zie hier http://dbc.mad-creations.nl/viewtopic.php?f=15&t=81) heb ik dit leuke gif herontdekt ..



En dan heb ik er iets gedaan, namelijk de verschillende fasen van de dans te gaan gebruiken, wat ik niet meer weet HOE ik dat deed,    :?:

70
Handleidingen / Inleiding Blender 3D (incompleet)
« Gepost op: 03 juli 2012, 17:27:55 pm »
Op een van mijn wiki's ben ik ooit begonnen om een handleiding voor Blender-newbies te maken  :D , en zelfs al in het Nederlands begonnen ...

Je kunt hier gaan kijken: http://pkhg.nl/blendersteno/pmwiki.php/Anfaenger/InleidingNederlandStart

Misschien is nu al selfs een beetje 'updaten' nodig  ...

Bij interesse zou ik  jou of jou of  ... kunnen toelaten om mee te knutselen ...

Een wiki is beter geschikt, naar mijn mening, omdat de info altijd de laatste stand voorstelt en men b.v. mijn taalfouten zou kunnen verbeteren  :D .

71
Modelleren / Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
« Gepost op: 03 juli 2012, 17:09:25 pm »
Hi,
Een methode om een model te maken gaat uit van een object waarvan men liefst meerdere plaatjes
heeft: van voren, van achteren, van boven, van een of beide zijden ...

Er is een wel iets verouderde tutorial die uitgaat van dit plaatje:



Die plaatjes laat men in de verschillende 'views'  verschijnen en dan beginnen maar:



Wat hier gedaan werd:
  • Het plaatje, zie boven maar toegevoegd (view gesplitst)
  • [1] Een cylinder op de navel (met 8 ...) gemaakt
    [2] In EDIT-MODE naar benden het linker been verschoven, daardoor blijft de origin op de navel!
    [3] In de zij-aanzicht verschoven
    [4] De "mirror-modifier" gebruikt

    En nu maar de tutorial (proberen) te verstaan (Engels) en verder uit te voeren:
http://cg.tutsplus.com/tutorials/blender/model-uv-and-texture-a-complete-manga-character-in-blender-day-1/

Indien er animo is, kunnen 'wij' samen verder gaan, b.v. zou men van mij de bovenstaand *.blend kunnen dowloaden (nog heb ik het niet mogelijk gemaakt, komt als er minstens EEN iemand mee wil werken  :) )

Problemen zou men hier kunnen bespreken en hopelijk ook oplossen.

72
Over Blender / Bmesh tutorial
« Gepost op: 30 juni 2012, 08:21:26 am »
Wie nog niet op de hoogte is van wat nu de standaard in Blender (>=2.63) is kan deze tutorial, tekst is Engels maar men kan gewoon maar kijken wat nu de verschillende werkwijzen zijn, bekijken:

http://www.blendtuts.com/bmesh_intro

73
Leuterhoek / opengl in Blender voor nieuw menu-systeem
« Gepost op: 30 juni 2012, 07:36:46 am »
Op dit moment werk ik met en voor 'kilon' = Dimitris (Athene)  :)  om m.b.v. opengl in Blender!!! een menu-systeem te maken. Zijn ideeën zijn 'groot' het zou uiteindelijk 'visueel programmeren van addons in Blender' mogelijk maken!

Na ja, dat zal wel nog duren  :), in het begin dacht hij aan 10 jaar of zo... dat is intussen gedaald naar zeg 2 jaar ...(schatting).

Op dit moment is er een globaal menu voor de 'wereld' die de morphs, zo heten de opengl objecten, laat zien.
met een aantal 'acties'.
EEN ervan creëert  een menu, wat een ' nog domme' andere morph can laten ontstaan ...

Werkt in Blender 2.63 (vermoedelijk ook in 2.62) en kun je ophalen https://github.com/kilon/Ephestos  door de 'zip' knop maar te activeren. Uitpakken naar  */scripts/addons/Ephestos" en dan bij de addons  naar Ephestos zoeken.

74
Community suggesties / Bijlagen beheer
« Gepost op: 27 juni 2012, 07:47:55 am »
Onder privé is er een bijlagen beheer ;)  maar bijlagen zijn niet toegestaan?

75
Leuterhoek / voor Jogai
« Gepost op: 27 juni 2012, 07:16:28 am »
Hallo Jogai,
Heb net een van je materialen opgehaald.
In plaats van een *.blend zou ik liever een omschrijving van je instellingen, evtl. met hulpmiddelen, omschreven willen zien ...
En er zijn ook, dacht ik, intussen materiaal 'libraries' direct in Blender te gebruiken ...
(zal later eens kijken ... voor een link en of ik me goed herinner)

Heb net Alabaster via append binnen gesleept ... renderen daarmee is heel erg langzaam ??

Groetjes

Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6