Dutch Blender Community

Hulp => Handleidingen => Topic gestart door: JamieVanCadsand op 12 april 2018, 11:02:07 am

Titel: [Modelling] Charp Edges
Bericht door: JamieVanCadsand op 12 april 2018, 11:02:07 am
Hey medeblenders...

Ik had gisteren een tutorial gevonden op youtube, over charp edges... Volgens deze tutorial zal charp edges
je renders wat realistischer moeten maken.... Hier is deze tutorial, gevonden op youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=5_yTDdCyRE0

Deze tutorial is wel engels...

Succes met het volgen van deze tutorial.....,
Jamie.
Titel: Re: [Modelling] Charp Edges
Bericht door: Rezzy777 op 12 april 2018, 17:34:56 pm
Dit is inderdaad de meest gebruikte manier om Hard Edges te maken. Het nadeel hiervan is alleen dat het bij zulke eenvoudige modellen goed te doen is, maar bij wat complexere modellen opeens veel (!) moeilijker. Daarnaast ben je erg veel tijd kwijt om iedere Edge te voorzien van twee extra Edges die moeten zorgen voor de juiste sharpness. En als je eindelijk alle extra Edges geplaatst hebt, en je komt erachter dat alles nu bijvoorbeeld wat TE sharp is geworden, dien je ALLE Edges weer langs te gaan om ze wat verder van de basis Edge te verschuiven.

Iemand die hier enorm veel vanaf weet en heel veel tutorials heeft gemaakt is Peter Stammbach: https://www.youtube.com/watch?v=aKZK3gBWwwQ
Hij gebruikt hiervoor dan wel het programma MODO, maar de principes zijn hetzelfde.

Dat Edges te allen tijde een mooie (ronde) rand moeten krijgen staat vast, maar wordt weinig geleerd in de tutorials die ik tegenkom. Vandaar mijn topic "Rounded Edges?" (http://dbc-3d.nl/index.php?topic=2035.msg19654#msg19654)
Hierin geef ik ook een (vaak) betere oplossing voor objecten op afstand (voor dichtbij zal het toch op de 'lastige' manier moeten) via deze addon: https://bartoszstyperek.wordpress.com/2017/12/07/render-bevel-new-blender-addon/