Topic: DOF vanuit Blender naar After Effects  (gelezen 3824 keer)


Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Gepost op: 07 augustus 2018, 12:00:40 pm »
Iemand een idee hoe ik mijn DOF-pass het beste kan gebruiken in After Effects zonder extra plugins als Frischluft?

Heb al wat geprobeerd met de Camera Lens Blur, maar krijg het nog niet erg voor elkaar...

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 07 augustus 2018, 23:42:54 pm »
Ik weet bijna zeker dat het Ionwe het wel zal weten maar ik heb hem hier al lang niet meer gezien.
Misschien kun je hem een PM sturen met je vraag.

https://www.youtube.com/channel/UCpfWkDP8r9W8BVBS-uMyOaQ
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2018, 09:33:05 am door ijp »

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 08 augustus 2018, 09:55:53 am »
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Je DOF-pass in Blender kun je natuurlik gewoon in AE zetten als laag. Wat wil je precies. DOF in AE maken of zo?

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #3 Gepost op: 08 augustus 2018, 10:06:42 am »
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Je DOF-pass in Blender kun je natuurlik gewoon in AE zetten als laag. Wat wil je precies. DOF in AE maken of zo?

Je hebt gelijk, dat is inderdaad prima te doen. Het punt is alleen als ik een DOF-effect wil gaan toepassen met deze Depth-pass uit Blender.
Dan krijg ik er een 'fringed edge' omheen. Het heeft waarschijnlijk iets te maken met een Alpha-channel, maar ik krijg het gewoon niet getackeld.




Hier zie je het effect: eerst de kale render en daarna met DOF. Hoe kom ik van die 'fringed edge' af? Dit zit over de hele render verspreid.  :'(

PS: dat haakje hoort dus 'in focus' te zijn.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2018, 13:53:39 pm door Rezzy777 »

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 08 augustus 2018, 22:16:55 pm »
Ik begrijp je manier van werken eigenlijk nog steeds niet. De bovenste render waar alles scherp is, is met Blender gemaakt. De onderste, is die ook met Blender gemaakt of in AE? Als het in AE gemaakt is, is dit wat mij betreft niet de juiste manier, want dat kan natuurlijk veel beter in Blender. Als de onderste wel in Blender gemaakt is, dan heb je niet de juiste instelling gemaakt voor het gebied dat scherp moet zijn.

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #5 Gepost op: 09 augustus 2018, 08:30:45 am »
Ik begrijp je manier van werken eigenlijk nog steeds niet. De bovenste render waar alles scherp is, is met Blender gemaakt. De onderste, is die ook met Blender gemaakt of in AE? Als het in AE gemaakt is, is dit wat mij betreft niet de juiste manier, want dat kan natuurlijk veel beter in Blender. Als de onderste wel in Blender gemaakt is, dan heb je niet de juiste instelling gemaakt voor het gebied dat scherp moet zijn.

De bovenste is een render, die rechtstreeks is geïmporteerd in After Effects. De onderste is dezelfde render, maar dan met de Z-pass toegepast in After Effects om te laten zien hoe dat eruit ziet.
Ik ga natuurlijk geen DOF toepassen in Blender zelf, omdat ik er dan later geen controle meer over heb ;)

Meestal is het geen punt om een Z-pass toe te passen in After Effects, maar ik krijg nu zo'n rare 'halo' / 'fringed edge' om mijn objecten heen...  :'(

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 09 augustus 2018, 12:42:23 pm »
Ok, nu begrijp ik het. Helaas heb ik met deze techniek geen ervaring. Wel interessant om eens naar te kijken, maar heb daar op korte termijn geen tijd voor. Sorry.

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #7 Gepost op: 09 augustus 2018, 13:39:20 pm »
Ok, nu begrijp ik het. Helaas heb ik met deze techniek geen ervaring. Wel interessant om eens naar te kijken, maar heb daar op korte termijn geen tijd voor. Sorry.

Geen punt hoor! Iemand anders misschien?