Topic: Polly pocket stad.  (gelezen 52884 keer)


Offline wimblen

  • Member
  • *
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 25 november 2015, 15:56:31 pm »
Toch weer een kleingeitje ontdekt waar ik niet mee overweg kan.

Met CTRL+G maak ik een groep van mijn huisje.  Dat gaat goed want ik kan het in zijn geheel verplaatsen.

Nu klik ik het dak aan doe ALT+G. Het dak komt los van de groep maar vliegt gelijk een eind verder. Het is dan wel duidelijk dat hij is losgekoppeld dat is waar.

Maar nu wil ik hem op dezelfde plaatst laten staan en daar er iets aan veranderen bv de kleur.
Ik moet het dan weer met CTRL+Z terugzetten.

Kan het niet zo dat hij losgekoppeld is maar gewoon op de plek blijft zitten.

------------------------------------
Nu ik toch bezig ben. wat is verstandiger.
Ik wil bv het huisje 5x op de grondplaat zetten. Nu kan ik er 1 binnenhalen met append en die dan nog 4 x kopieren.
Maar ik kan hem ook 5x met append binnenhalen.
wat is beter.

groetjes wim
« Laatst bewerkt op: 25 november 2015, 16:26:46 pm door wimblen »
skypenaam wimeep
ASUS ALL-in-one Desktop
intel(R) Core(TM) i3-4005U CPU 1.70GHz
RAM 4.00GB

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #16 Gepost op: 25 november 2015, 16:27:34 pm »
De group die je hebt gemaakt van je huis zijn toch losse onderdelen dus selecteer je dak in opject mode en je dak is geselecteerd alleen heeft hij een groene rand in plaats van geel.
Je kunt hem gewoon een materiaal geven of in editmode gaan en je object bewerken.

Als je de stad gaat maken dan zou ik de tip van Robwesseling gaan gebruiken.
Group Instances opjecten.
« Laatst bewerkt op: 25 november 2015, 16:33:17 pm door ijp »

Offline wimblen

  • Member
  • *
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 26 november 2015, 10:59:18 am »
Hier alvast een foto van het begin van de stad.




groetjes wim
skypenaam wimeep
ASUS ALL-in-one Desktop
intel(R) Core(TM) i3-4005U CPU 1.70GHz
RAM 4.00GB

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #18 Gepost op: 26 november 2015, 11:28:04 am »
Even voor de absolute duidelijkheid:

Alt + G is NIET de manier om objecten uit een groep te halen. Deze shortcut is bedoeld als tegengestelde van G zelf. En zoals jullie weten is G (kort voor GRAB) de manier om de positie van objecten te veranderen. M.a.w. Als je Alg+G gebruikt, dan reset je de positie van een object naar de (0,0,0) (aka de oorsprong). Maar je object gaat niet uit de groep! (wat te zien is aan de groene rand wanneer je het selecteert).

Wanneer gebruik je nu best een groep in Blender? Als je enkel modelleert heeft een groep eigenlijk weinig nut. Objecten in een groep zijn nog altijd individueel te selecteren en als je ze verplaatst zal niet de hele groep zich mee verplaatsen. Het enige nut dat je mogelijk kan hebben is dat je via de shift + G combo kan kiezen om ineens de hele groep te selecteren. Als je veel verschillende objecten hebt kan dat handig zijn. Als je wel wilt dat twee objecten altijd dezelfde positie van elkaar hebben, dan moet je aan parenting denken.

Een groep is wel handig als je gaat appenden of als je wilt instanciƫren of wanneer je ze door particles wilt laten controleren.

PS: de shortcut om objecten uit alle groepen te halen is shift + ctrl + alt + G.

----

Als je eenzelfde huisje vaker wilt gebruiken is dupliceren niet de ideale oplossing. Dupliceren (shift + D) maakt immers een kopie waardoor alles dubbel in het geheugen staat. Een betere optie is om te dupliceren met alt + D. Dit maakt een nieuw object, maar gebruikt dezelfde mesh data. hierdoor gaat je geheugen gebruik omlaag (je renders worden niet sneller, want de individuele verteces moeten nog steeds overal geplaatst worden, maar je basis bestand blijft wel kleiner).
Nog een andere optie is dupliverts of duplifaces te gebruiken. Je plaatst bijvoorbeeld een empty (of een vlak of een vertex of zoiets), en gaat dat in de properties editor, in het de Object tab (waar je de naam van je empty kan veranderen) en onderaan zie je ergens 'Duplicaton' staan met 5 knopjes (none, Frames, Verts, Faces en Group). Kies voor het laatste en selecteer  de groep van je huisje (zie, hier zijn de groepen handig). Voila, daar waar de empty staat wordt nu je huisje geprojecteerd. Dupliceer de empty en je krijgt een tweede huisje, ... En dat allemaal met minimale impact op je geheugen. Door de empty te schalen en te roteren zal je ook het huisje schalen en roteren.

Offline wimblen

  • Member
  • *
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 26 november 2015, 11:32:35 am »
Dankje Nick voor de info.

Ik snap het nog niet helemaal maar ga het allemaal uitproberen.

groetjes wim
skypenaam wimeep
ASUS ALL-in-one Desktop
intel(R) Core(TM) i3-4005U CPU 1.70GHz
RAM 4.00GB

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #20 Gepost op: 26 november 2015, 12:39:06 pm »
Als je meerdere malen hetzelfde huisje nodig hebt in je bestand dan kun je beter met Linked Files werken. Dit is verreweg de meest geheugenvriendelijke oplossing voor je pc.

Over het linken van blenderfiles zijn zat tutorials te vinden.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #21 Gepost op: 26 november 2015, 12:56:59 pm »
Jvl,
Ik had zoiets toen ik Group Instances opjecten zag, dit ga ik nu altijd gebruiken maar zo te horen zijn er meer wegen naar Rome.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #22 Gepost op: 26 november 2015, 13:02:05 pm »
Er zijn inderdaad meerdere wegen maar ze hebben allemaal zo hun eigen voor- en nadelen. Je moet van tevoren altijd even kijken welke methode het best bij jouw doel past.

Offline wimblen

  • Member
  • *
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 26 november 2015, 14:59:07 pm »
Ben bezig met de linkoptie.

Als ik met append het huisje binnen haal dan kan ik het met de muis verschuiven.
Maar met link kan ik hem niet verschuiven, ook niet als ik ctrl+alt+P doe dan heb ik niet de mogelijkheid om het huisje in zijn totaliteit te verschuiven.

groet wim
« Laatst bewerkt op: 26 november 2015, 16:43:46 pm door wimblen »
skypenaam wimeep
ASUS ALL-in-one Desktop
intel(R) Core(TM) i3-4005U CPU 1.70GHz
RAM 4.00GB

Offline wimblen

  • Member
  • *
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 26 november 2015, 16:51:52 pm »
Yess ik heb de oplossing.

Als ik het huisje met link binnengehaald heb dan heeft het de positie van de site waar ik hem vandaan gehaald heb. Dus kan ik hem niet verplaatsen.
Maar maak ik hem locaal dan kan ik hem wel verplaatsen.

Zo nu kan ik weer verder.

groetjes wim

--------------
EDIT

Nu zijn de huisje weer zonder kleur. grrrrr.

---------------
HOERA

Mijn moeder zei het altijd al. De aanhouder wint.

Hij stond op Blender Render  en nu weer op Cycles Render en het is weer oke met kleur en al.

« Laatst bewerkt op: 26 november 2015, 17:10:16 pm door wimblen »
skypenaam wimeep
ASUS ALL-in-one Desktop
intel(R) Core(TM) i3-4005U CPU 1.70GHz
RAM 4.00GB

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #25 Gepost op: 26 november 2015, 17:27:01 pm »
Je moet het gelinkte huisje (object) selecteren en vervolgens Ctrl+Alt+P om er een proxy van te maken. Hierna kun je er alles mee doen zoals je gewend bent (verplaatsen, roteren, schalen, etc.)

Ben bezig met de linkoptie.

Als ik met append het huisje binnen haal dan kan ik het met de muis verschuiven.
Maar met link kan ik hem niet verschuiven, ook niet als ik ctrl+alt+P doe dan heb ik niet de mogelijkheid om het huisje in zijn totaliteit te verschuiven.

groet wim

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #26 Gepost op: 26 november 2015, 19:20:07 pm »
Duidelijke tutorial Rob.

Offline wimblen

  • Member
  • *
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 26 november 2015, 20:02:22 pm »
Rob

Daar heb ik wat aan. En eindelijk een tutorial in het Nederlands.

Ik wil idd een grote stad maken dus geheugen gaat een grote rol spelen.

Bedankt.

groetjes wim

skypenaam wimeep
ASUS ALL-in-one Desktop
intel(R) Core(TM) i3-4005U CPU 1.70GHz
RAM 4.00GB

Offline wimblen

  • Member
  • *
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 26 november 2015, 21:33:36 pm »
Hier de eerst loop door het stadje, moet nog wel even oefenen met het traject uitzetten.

https://www.youtube.com/embed/Go2P-qPA37E

groetjes wim
« Laatst bewerkt op: 26 november 2015, 21:50:12 pm door wimblen »
skypenaam wimeep
ASUS ALL-in-one Desktop
intel(R) Core(TM) i3-4005U CPU 1.70GHz
RAM 4.00GB

Offline wimblen

  • Member
  • *
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 27 november 2015, 10:48:50 am »
Als proef heb ik een mini dorpje gebouwd met straten tussen de huizen door.

Nu wil ik de camera daar door heen laten lopen. Zodat het lijkt of je door de straten wandelt
Alleen kom ik bij de hoeken vast te zitten omdat een path of bezier  ronde hoeken maakt en ik wil haakse hoeken hebben.
Zie tekening. De rode lijn is de lijn die je krijgt met curves. Maakt niet uit welke je neemt.
De gele lijn is zoals ik het wil hebben.



groetjes wim
skypenaam wimeep
ASUS ALL-in-one Desktop
intel(R) Core(TM) i3-4005U CPU 1.70GHz
RAM 4.00GB