Topic: Path 90 graden laten knikken  (gelezen 8435 keer)


Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 08 oktober 2014, 10:40:07 am »
Beste,

is het mogelijk om een path 90 graden te laten `knikken`...
Ik wil voor een animatie een kant van de cube(bijv. de linkse face) extruden en dan 10 blender units verder 90 graden naar links verder laten groeien en dan een x aantal units weer 90 graden naar rechts....als een soort vierkante snake....en dit dan animeren....of moet ik dit anders doen?
 ???

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 08 oktober 2014, 11:22:30 am »
Nee, dat is volgens mij niet mogelijk. Ook niet met een bezier curve.
Waarom animeer je niet gewoon de face of de vertices van de face met behulp van Animall of shapekeys?

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #2 Gepost op: 08 oktober 2014, 12:11:18 pm »
Je kunt het proberen met je cube op frame 1 druk i en kies Location.
Op frame 20 scale je de cube op de x as en schuif hem daarna naar links en druk i en kies LocRotScale.
Op frame 30 scale je de cube weer kleiner en schuif hen op zijn plaats druk i en kies LocRotScale.
Ga zo verder in de de as richtingen van jou keus.
Hopelijk lijkt dit een er beetje op wat jij voor ogen hebt Succes.

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 08 oktober 2014, 12:40:20 pm »
Die ga ik straks proberen wil.....en met shape keys morpht blender direct naar de gefinshte shape I.p.v. te 'groeien', JvL....In ieder geval bedankt voor jullie reacties...

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #4 Gepost op: 08 oktober 2014, 12:52:37 pm »
Hoeft niet, je kunt de shapekey zelf animeren of er een driver op zetten.

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 08 oktober 2014, 12:54:48 pm »
Excuse my unknowing....driver?...google... :P

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #6 Gepost op: 08 oktober 2014, 12:57:32 pm »
dat is zeker de moeite waard om je in te verdiepen want met drivers in blender krijg je nog meer mogelijkheden tot je beschikking.  ;)
Of je kunt er moeilijke dingen makkelijker mee maken.

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #7 Gepost op: 08 oktober 2014, 13:21:05 pm »
Hmm, ik dacht dat je in een Bezier curve wel degelijk een rechte hoek ik kon krijgen. In edit mode kan je immers de vector handles veranderen. Neem de twee uiteinden vast en schaal naar 0 om een scherpe hoek te krijgen.

Anders kan je ook het hoekpunt omringen door twee extra punten die heel dicht op het hoekpunt zitten. Hoe dichterbij, hoe scherper de hoek. Bij modelleren passen we ook zo'n trucken toe en daar heet dat support loops.

hoe dat geheel zich in animaties gaat gedragen weet ik niet.

Ik denk trouwens dat je in dit geval niet echt drivers nodig hebt als je met de shapekeys wilt werken. Gewoon twee keyframes en dan via de graph editor tweeken.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #8 Gepost op: 08 oktober 2014, 13:44:01 pm »
Je hebt inderdaad gelijk. Bij een bezier kun je de hoek wel recht krijgen. Ik had wel de vector geprobeerd maar daarna iets verkeerds aangklikt. Daardoor kreeg ik de hoek niet scherp maar nu wel.

Ik zei ook niet dat hij drivers nodig had maar dat het 1 van de mogelijkheden is.

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 08 oktober 2014, 16:22:33 pm »
Tof forum hiero...bedankt voor de snelle reacties.
Als ik uitgewerkt ben ga ik weer lekker ff stoeien met blender.... 8)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #10 Gepost op: 08 oktober 2014, 16:26:13 pm »
En je eindresultaat hier showen natuurlijk!  8)

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 08 oktober 2014, 17:06:06 pm »
Hier is wat een absolute newbie gemaakt heeft......
Stelt voor de pro niks voor waarschijnlijk maar ben er best trots op... 8)

http://youtu.be/HyBSD891kXk
http://youtu.be/NrrgWP-88ZQ
http://youtu.be/4nCbBoX2cA0
http://youtu.be/bxNdpjvzO5A
http://youtu.be/ZT_odRuwC5Q

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #12 Gepost op: 08 oktober 2014, 18:46:58 pm »
Haha, ik denk dat hier alleen maar hobbyisten zitten hoor.

Goed gelukt voor wat eerste testjes. Hoe heb je het nu met de kubus opgelost?

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 08 oktober 2014, 19:56:20 pm »
Work under construction. ..moest nog ff koken... :P

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #14 Gepost op: 08 oktober 2014, 22:42:16 pm »
Goed bezig Rozz,
Maar ik ben ook zeker geen pro en ik heb ook nog nooit z'n mooie geanimeerde strik gemaakt ;)