Topic: Interieur  (gelezen 14012 keer)


Offline Ellajiw

  • Member
  • *
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 17 oktober 2014, 14:33:47 pm »
Op de meetup had ik al gezegd dat ik mijn interieur render zou posten, om te laten zien waar ik nu mee bezig ben, dus hierbij! Mijn tweede projectje met Blender. (nu 3 weken bezig geweest met het programma)
Mijn laptopje is nogal oud (2007) en ik heb geen Nvidia videokaart, dus renderen gaat erg traag en vaak sluit mijn laptop halverwege gewoon af (bijna niet te doen dus). Ik ga een desktop met Nvidida kopen, zodat ik de renderingen kan verbeteren. Dus hopelijk binnenkort betere plaatjes. Lichtval moet nog beter, bumps in Cycles ook, wat meer effecten in materialen etc. Wil ook wat meer met focus en scherpte-diepte werken van de camera. Nog meer tips?

Op de tafel na is alles zelf gemodelleerd. Dus als iemand nog een bank, kast, vaas of lampen zoekt.. laat maar weten, dan stuur ik ze door. Of is er hier ergens een model share / Cycles texture share?

Oh ja, nabewerking in Photoshop.  :P



Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2014, 14:42:21 pm »
Als je dit na 3 weken kunt maken met Blender dan mag je zeker trots op jezelf zijn. Je hebt natuurlijk wel de nodige ervaring met andere software maar toch...
Blender staat niet bekend om zijn gemak voor mensen die er net mee beginnen.

Het interieur ziet er mooi uit hoor en de met name de bank en de wollen deken/plaid?. Ik heb niet direct opmerkingen op je afbeelding en ik ben zeker benieuwd wat je kunt met een betere pc.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2014, 14:52:49 pm »
Jacco heeft het gras voor mijn voeten weg gekaapt, ook ik ben onder de indruk van het plaid. Na 3 weken al vaardig met de cloth modifier, petje af. Zelf heb ik nog nooit een interieur gemaakt met Blender of welk ander programma dan ook. Dus veel tips hierover kan ik niet geven.

Goed bezig.
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2014, 18:14:21 pm door koos2 »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #3 Gepost op: 17 oktober 2014, 15:36:26 pm »
Zooooooo :o
Dat ziet er goed uit ik kon dat nog niet naar 3 weken Blender  8) 8)
Petje af hoor.

Model share kun je bij ;)
http://www.blendswap.com/

Deze Tips voor een Intrieur heb ik ooit van Blender Guru overgenomen en misschien heb je er wat aan.
Tip 1: Een kamer is ongeveer 2.74 m hoog.

Tip 2: Camera afmeeting kun je op 1024 x 1400 zetten.

Tip 3: Ctrl + Alt numpad 0  zet camera naar view.

Tip 4: Zet camera altijd horizontaal  in N menu/ rotation  op   X 90 graden
                                                                                                   Y    0
                                                                                                   Z   geeft hij zelf aan.
Tip 5: Plaats altijd iets op de voorgrond hierdoor krijg je meer diepte.

Tip 6: roteer je interieur sene nooit hou hem op 90 grade.

Tip 7: Zet snap op face, hou nu CTRL in en je kun je object gelijk zetten met b.v.b. muur.

Tip 8: Hdr file kun je draaien met de node editor, klik hiervoor op World en add een textuur coördinatie en
          mapping. Bij rotation Z verander je het zicht van de hdr file.

Tip 9:  Vuurvliegjes witte piksels in je render, zet bij licht paths No Caustic aan en bij Sampling/Clamp op 5.00.

Offline Ellajiw

  • Member
  • *
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2014, 18:13:32 pm »
Wauw, bedankt voor de complimenten :D Was wel 3 weken fulltime hoor. En was inderdaad al wat bekend met Maya en mel programmeren.

Goede tips ijp, bedankt! Dat zijn inderdaad de dingen om op te letten. Meeste heb ik al gedaan (heb die tutorial ook bekeken  :) ), Iets in de voorgrond zou nog wel meer diepte geven inderdaad.

Ja, ga mijn meubels nog wat bijwerken en dan op blendswap zetten. Goed idee ijp! Daar heb ik ook de tafel vandaan.

De plant (ficus) is in photoshop erin gezet.

Vasen en lampen zijn super snel gemaakt met een Bezier curve. Voor wie zoiets wil maken: Maak de omlijning van een halve vaas / lamp / schaal met een Bezier curve (Ctrl+RMB voor extra vertex in de curve). In Object mode > Alt+C > convert to mesh en dan in edit mode de cursor vastzetten (Shift+S) op de bovenste vertex (voor lampen) of onderste vertex (voor vaas en schalen), dan boxselect alle vertices en in de Object Tools kiezen voor spin. Vul onderaan in het spin menu in: x=0, y=0, z=1 angle: 360 en tot slotte steps: 15 (meer of minder afhankelijk van afwerkingsgraad). Voila, een model van een vaas of lamp in 2 minuten ;D

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 17 oktober 2014, 18:57:51 pm »
De forumleden vonden dat ik al snel ging met mijn 5 maanden maar jij overtreft alles in die paar weken.
Als ik een klein puntje van kritiek mag uiten als kunstschilder.
De compostie is wat uit balans. Het lijkt alsof de afbeelding een beetje naar rechts overheld. Je zou dit kunnen oplossen door de lampen aan het plafond meer naar het midden te verplaatsen.
Zodat het aan de rechterkant wat minder gewicht krijgt.
Wat mischien ook zou werken is, dat je de kamera wat hooger zet, zodat je het geheel van een iets hoger standpunt bekijk.
Zet de kamera op ooghoogte. Stel dat je in de kamer zit dan zijn je ogen hoger dan de bovenkant van de bank. Op je afbeelding zie ik dat je kamera onder de bovenkant bank zit.
Gr. PD

Offline Ellajiw

  • Member
  • *
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 17 oktober 2014, 19:22:19 pm »
Ah, goede ideeën, dat ga ik proberen P D. Ik kan nu alleen niet renderen (deze cycles render heb ik bij mijn broer gemaakt, die heeft een betere computer). Maar modelleren gaat wel op mijn laptopje. Dus kan ik zelf al wel zien hoe het gaat worden. Bedankt!

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 18 oktober 2014, 12:51:15 pm »
Leuk,
Ik zou graag een source ervan willen hebben ;-)
Doei
       Peter

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 18 oktober 2014, 13:55:46 pm »
Ik heb er nu wat langer naar gekeken en heb toch wat opmerkingen. Ik zou wat meer zonlicht naar binnen willen zien vallen het lijkt nu een regenachtige grauwe herfstdag.

Het is heel goed hoe je het vormen van de lampen hebt onderzocht, maar ik zou ze niet in huis willen hebben, ze zijn nogal grof.

Op de texture van het parket zou ik nog een normalmap toepassen. Waarschijnlijk kom je al een eind door aan te vinken dat de texture ook de normals moet beïnvloeden.

Maar het is detailzeuren, het geheel is goed. zeker voor een eerste keer.

Offline Ellajiw

  • Member
  • *
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 30 oktober 2014, 17:05:21 pm »
ok, ben weer een stuk verder gekomen. Heb nu een imac waar ik super op kan renderen  ;D
Meer zonlicht check.
Iets in de voorgrond check.
Scherpte diepte check.
Normal map voor vloer check.
Camera hoger gaat niet als ik het x-standpunt van de camera op 90 graden vast zet (volgens Blenderguru is dit een manier om je verticale lijnen ook echt verticaal te houden) en nog wel de hele bank in beeld wil houden.
Zit  nog beetje met compositie, ga P D's tip uitproberen, met de lampen. Lampen kunnen ook beter op smooth denk ik. Zijn nu nogal grof idd. 


Offline Ellajiw

  • Member
  • *
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 30 oktober 2014, 17:06:14 pm »
Zie nu dat het plaatje nog steeds best donker is. Ga ik ook aanpassen!

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 30 oktober 2014, 17:34:36 pm »
Ziet er toch een stuk beter uit.
Je schreef dat je de kamera niet kunt verplaatsen, toch zie ik dat hij hoger staat.
Ik zie dat aan de bovenste lijn van je bank.
Ook zie ik dat er rechts wat bijgekomen is, waardoor het geheel nu wel in evenwicht is.

Offline Ellajiw

  • Member
  • *
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 30 oktober 2014, 18:49:21 pm »
Oh, das mooi. Bedankt P D!

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #13 Gepost op: 30 oktober 2014, 19:40:54 pm »
Ziet er goed uit alleen jammer van de cycles ruis ik heb daar ook altijd last maar misschien heb je hier wat aan.
Renderen met minder ruis Noise
1: Vink bij Settings/ Licht path/ No Castics   aan.
2: Zet Sampling/ Clamp op  5.00
In de compositor de despeckle node toepassen tussen de renderlayer en outputnode.
Zet de treshhold op bv. 0.1 en de neighbour op bv. 0.7  dit geeft meestal het beste resultaat.
Vaak kun je dan ook het aantal samples veel lager instellen wat weer scheelt in je rendertijd.

Dit heb ik ooit een keer gekopieerd dus je kan het even uittesten of het werkt.

Hier nog een korte tutorial over Color management and the looks in Blender.
https://www.youtube.com/watch?v=aByZrsE1J0w

Offline Ellajiw

  • Member
  • *
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 30 oktober 2014, 21:06:55 pm »
Ja daar heb ik wel wat aan, goede tips! No caustics aanvinken en clamp op 5 had ik al, maar die laatste tip kende ik nog niet. Top! Ga het meteen proberen.