Dutch Blender Community

Creaties => Onderhanden werk => Topic gestart door: jopus op 05 oktober 2017, 23:58:08 pm

Titel: bezig met;
Bericht door: jopus op 05 oktober 2017, 23:58:08 pm

(https://s1.postimg.org/6mhv4ikp3f/Schermafdruk_2017-10-05_23.43.05.png) (https://postimg.org/image/6mhv4ikp3f/)

(https://s1.postimg.org/2ophnu9w63/Schermafdruk_2017-10-05_23.45.38.png) (https://postimg.org/image/2ophnu9w63/)

begonnen met een video van Pascal Alt,een trein,die man is goed te volgen.
en een boeing van blender guru.


Titel: Re: bezig met;
Bericht door: IJp op 06 oktober 2017, 08:54:58 am
Heel mooi gemodeleerd en zie ik het goed heb je de trein opgebouwd met group instance.
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: Ruud op 06 oktober 2017, 10:21:00 am
Ik sprak m net nog prive, vergeet niet om je normals om te draaien de trein is vrij complex met veel onderdelen als je het later moet doen raak je het overzicht kwijt.
De donkere gedeeltes omdraaien.
Benieuwd naar je eind resultaat.
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: jopus op 20 oktober 2017, 21:21:29 pm
Normals omdraaien? wat is dat?
hier een update van mijn werkzaamheden aan de trein van P. Alt
heb het nut van group instance leren kennen.


(https://s1.postimg.org/2e3xvtomnf/WAGON2jpg.jpg) (https://postimg.org/image/2e3xvtomnf/)
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: Ruud op 21 oktober 2017, 12:40:50 pm
Normals klinkt technisch ,de binnenkant en buitenkant van het model dat is alles.
Sommige gedeeltes van je model hebben de binnenkant buiten staan het wiel, en dit zie je door donkere of heldere vlakken.
Helder is de buitenkant ,donker binnen.
selecteer het wiel en recalculate of draai je normals om zie foto een handige tool .
(https://s1.postimg.org/78s0pana4b/recal.png) (https://postimg.org/image/78s0pana4b/)
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: Ruud op 21 oktober 2017, 13:08:33 pm
Een boolean optie operatie hoe zeg je dat  dus,aan uit :P meer smaken zijn er niet.
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: jopus op 21 oktober 2017, 17:57:23 pm
Okido,dank je,het is in orde gebracht.
nog iets; ik heb geen boolean gebruikt.
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: jopus op 02 november 2017, 21:01:58 pm
ik kan geen afbeeldingen uploaden, kan dat ?
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: jopus op 03 november 2017, 18:55:14 pm
ben nog bezig met de train van Pascal Alt. was nogal saai om te doen,weinig verschillende technieken toegepast.maar als het klaar is heb ik wat moois.De tafel is ook van hem.vraagje;kun je van blender render overschakelen naar cycles render en terug?
ik kan blijkbaar nog steeds geen afbeeldingen toevoegen vandaag.

(https://s1.postimg.org/41jss245az/loc_welen.jpg) (https://postimg.org/image/41jss245az/)

(https://s1.postimg.org/6b2tbjp3hn/tafel_altjpg.jpg) (https://postimg.org/image/6b2tbjp3hn/)
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: Zaph op 03 november 2017, 21:05:12 pm
Afbeeldingen toevoegen lukt prima, zo te zien!  ;)

En ja, je kunt gewoon van renderer wisselen - alleen zijn de materialen niet compatible met elkaar, dus als je die in Blender Render hebt toegevoegd zie je daar in Cycles niks meer van, en omgekeerd.
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: Ruud op 05 november 2017, 10:16:42 am
Er zijn betere leermeesters als Pascal de reden is dat hijzelf met zijn studie op de helft is.
Ik ken hem al voor dat hij deze site opende vandaar dat ik dit zeg :)
Je kan beter de BlenderGuru (andrew Price)volgen of CCgeek en snap je bepaalde onderdelen niet veel tutorials kijken van boven gemiddelde leermeesters.
Zoals deze is ook geweldig met details van bepaalde onderdelen https://www.youtube.com/watch?v=aZ6WvB8nYMI&list=PLW-Y5Y-6rFAoNAgVi9-Zavmk66ghPTUyb
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: IJp op 05 november 2017, 11:54:35 am
Deze man ken ik wel dat is een van de eerste Blender tutorials die ik zag op internet, het was volgens mij een tutorial cello modeleren maar die tutorial heeft hij niet meer in zijn collectie staan.
Hij is ook heel goed.
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: jopus op 12 november 2017, 00:20:26 am
Ik volg Alt graag,het is een voordeel misschien dat hij het engels niet goed beheerst.dan wordt er niet zoveel gepraat en valt het voor mij ,ook geen engels-held goed te volgen.het valt mij wel tegen dat er in de tutoreal weinig verschillende technieken worden gebruikt. maar ik ben nog niet ver met blender en herhalen heeft zijn nut.ben weer wat verder met de trein(reis) na een week op het perron gestaan te hebben  ;-)

(https://s8.postimg.org/wrc3bftvl/AAA.jpg) (https://postimg.org/image/wrc3bftvl/)
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: Ruud op 12 november 2017, 00:46:25 am
Het ziet er goed uit, inderdaad herhalen en herhalen daar leer je mee modeleren.
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: jopus op 28 november 2017, 23:08:06 pm

(https://s8.postimg.org/q5dgg39tt/LOC.3.png) (https://postimg.org/image/q5dgg39tt/)

(https://s8.postimg.org/u1qsc32j5/Schermafdruk_2017-11-28_23.01.16.png) (https://postimg.org/image/u1qsc32j5/)

flip direction werkt niet ,het heeft geen effect op een gerenderde afbeelding. wat doe ik fout?
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: IJp op 29 november 2017, 11:01:12 am
Wat is er niet goed dan ??
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: jopus op 29 november 2017, 19:33:46 pm
de kleur van dat grijze onderdeel vooraan is niet in orde; met flip direction zou je dat kunnen herstelen;alles dezelfde richting op;maar dat lukt niet,ik heb geen kleur toegepast.RAAR!


(https://s8.postimg.org/h71ol86vl/Inked_Schermafdruk_2017-11-28_23.01.16_LI.jpg) (https://postimg.org/image/h71ol86vl/)
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: IJp op 29 november 2017, 20:17:24 pm
Jou opject heeft het devolt matriaal dus kijk even welke kleur je andere object heeft en kies deze bij material voor je opject.

Titel: Re: bezig met;
Bericht door: jopus op 30 november 2017, 23:07:00 pm

(https://s8.postimg.org/e6qcl7lep/Schermafdruk_2017-11-30_22.57.10.png) (https://postimg.org/image/e6qcl7lep/)

(https://s8.postimg.org/pvuc96k35/Schermafdruk_2017-11-30_22.57.54.png) (https://postimg.org/image/pvuc96k35/)
het geselecteerde witte deel heeft geen materiaal,het lukt mij niet om het grijze deel te ontdoen van het materiaal.
wordt je wijs uit deze afbeeldingen?


Titel: Re: bezig met;
Bericht door: IJp op 01 december 2017, 10:51:36 am
In de onderste image heb je het donkere object geselecteerd deze heeft geen materiaal.
Selecteer nu het andere object kijk in de lijst welke kleur daar aan zit gekoppeld.
Selecteer nu weer het donkere object en kijk in de lijst naar de kleur die het andere object heeft.
nu moet ze dezelfde kleur hebben.


https://www.youtube.com/watch?v=Oko7kas-fu4
Bekijk heel de tutorial even het is volgens mij voor jou wel interessant.
Voor het materiaal te selecteren staat op het einde van de tutorial.
succes.
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: blenderbrammetje op 02 december 2017, 23:09:48 pm
Mooi werk die stoomlocomotief.
Een mooi voorbeeld van hoe je als 3D artiest met eenvoudige basisvormen , soms zonder veel te modelleren de meeste  machines , meubels en gebruiksvoorwerpen kunt namaken in Blender. Wat cylinders en kubussen en je bent meestal al een heel eind.

 8)
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: jopus op 15 juli 2018, 17:28:13 pm

(https://s8.postimg.cc/nd8nes2sh/TREIN.jpg) (https://postimg.cc/image/nd8nes2sh/)


(https://s8.postimg.cc/6ph5cbq1d/ONDERDELEN_DBC.jpg) (https://postimg.cc/image/6ph5cbq1d/)

De trein en e-bike  van Pascal Alt waar ik me bezig ben.   mijn blenderen heeft een tijd stilgestaan en oa daarom (en ik wilde tussendoor een ander onderwerp) is de trein nooog niet af,maar het schiet op
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: IJp op 15 juli 2018, 23:02:44 pm
Doe maar lekker rustig aan je hebt alle tijd hier.  :)
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: koos2 op 16 juli 2018, 09:27:39 am
Niet het snelle is goed, maar het goede is snel. Ofzo
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: jopus op 22 juli 2018, 23:00:20 pm

(https://s8.postimg.cc/i4pm3zps1/FOTO.jpg) (https://postimg.cc/image/i4pm3zps1/)

Even iets van me laten horen en zien:mijn fiets schiet al op,heb al heel wat onderdelen gespaard,ben zowat bij tut 23, van de 30 of zo.zou dat geen idee zijn voor albert heijn of jumbo zo; bij elke aankoop twv een x bedrag een .stl bestand van een onderdeel om zelf uit te printen.
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: rozz op 23 juli 2018, 07:31:08 am
Ziet er goed uit.
Ik zie een win win situatie, de appie zet 3d printers neer voor degene die er geen thuis hebben, kunnen de klanten tegen betaling de stl's uitprinten...
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: IJp op 23 juli 2018, 19:52:51 pm
Daar kan ik niet op wachten Jopus ik wil hem in Blender ook wel in elkaar geknutseld zien ;)
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: jopus op 12 augustus 2018, 00:38:56 am

(https://s8.postimg.cc/cuftphuw1/untitled.png) (https://postimg.cc/image/cuftphuw1/)

nog maar even iets van mij laten horen ,de trein tot nu toe,weer eens wat anders dan de fiets die ook bijna klaar is
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: jopus op 12 augustus 2018, 00:50:30 am

(https://s8.postimg.cc/il602p05t/FIETS.jpg) (https://postimg.cc/image/il602p05t/)


o ja en de fiets,duurt allemaal erg lang met een uur per dag maar er komt een eind aan.
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: Ruud op 12 augustus 2018, 10:41:50 am
Gaat toch goed zo, tijd is maar een dingetje :)
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: IJp op 12 augustus 2018, 18:49:31 pm
Knap stukje werk!  top.
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: jopus op 21 augustus 2018, 23:17:43 pm

(https://s8.postimg.cc/5sjeo0zv5/ORNAMENT_ZWART_3_blaauw.jpg) (https://postimg.cc/image/5sjeo0zv5/)

(https://s8.postimg.cc/9c5cduaap/VAAS2.png) (https://postimg.cc/image/9c5cduaap/)

iets nieuws gemaakt ook naar een tut.
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: jopus op 06 september 2018, 00:32:56 am
(https://s8.postimg.cc/3u0w7p2ox/boom_en_tak.jpg) (https://postimg.cc/image/3u0w7p2ox/)

I am making a tree moving in the wind,problem with putting the branches on it with particles. particles on particles is not possibly,how do i prepare the branche for putting it to the tree?

 En een animatie gemaakt van mijn trein
https://youtu.be/gX0A5PID7K8
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: IJp op 06 september 2018, 10:44:03 am
Misschien heb je hier wat aan er zijn 6 delen van deze tutorial.
https://www.youtube.com/watch?v=y4-yKFl5RBA
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: koos2 op 07 september 2018, 11:41:26 am
Wat een mooie trein. Ga je het nog een texture geven?
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: jopus op 09 september 2018, 17:47:58 pm

(https://s8.postimg.cc/3u97jrlq9/BOOM.png) (https://postimg.cc/image/3u97jrlq9/)

Kan even geen treinen meer zien,texture komt later (misschien) nu bezig met een boom,mijn eerste boom! van een nieuwe lereaar voor mij: CG geek. met nieuwe technieken,dat is verfrissend. en de fiets moet ook nog af  :-[

(https://s8.postimg.cc/4xtbvqtip/Knipsel.jpg) (https://postimg.cc/image/4xtbvqtip/)
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: jopus op 22 september 2018, 19:59:21 pm

(https://i.postimg.cc/mhy386nf/boom_voor_dbc.jpg) (https://postimg.cc/mhy386nf)


mijn boom in een beter daglicht,
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: jopus op 22 september 2018, 23:41:07 pm

(https://i.postimg.cc/t75Xh57J/boom_dbc_2.jpg) (https://postimg.cc/t75Xh57J)

(https://i.postimg.cc/mtgTVHFw/boom_dbc3.jpg) (https://postimg.cc/mtgTVHFw)

ik heb nog een vraagje ; ben dus bezig met een boom; hoe kan ik de camera de stand geven waarmee hij renderd in de vieuwport shading;renderd?  ik wil een "foto"maken.
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: IJp op 23 september 2018, 12:29:08 pm
Blender 2.80 Eevee  :)

https://www.youtube.com/watch?v=rHDMibsKKFA
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: jopus op 23 september 2018, 14:45:58 pm
dat is niet wat ik bedoel;hoe kan ik van een vieuwport shading gerenderd beeld een fotorender maken ? maw;als ik via vieuwport shading;render;mijn boom heb gepositioneerd ,hoe kan ik dat beeld renderen om een "foto"te maken,via render ,render image? de positie van de camera via render image is een andere.
je zoekt het antwoord te ver volgens mij ,het moet een eenvoudige toetscombinatie zijn geloof ik
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: IJp op 23 september 2018, 18:10:13 pm
Je bedoeld gewoon een image renderen dat kan met de toets F12
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: jopus op 23 september 2018, 19:37:14 pm
nee ook niet; ik wil mijn boom positioneren in de environment texture,met vieuwport shading rendered;dat heb ik gedaan,maar als ik f12 render staat mijn boom ergens anders in de texture...........Pffffff,so moeilijk
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: IJp op 23 september 2018, 20:44:03 pm
Het is niet moeilijk ik heb het getest en je kunt gewoon je opject positioneren in de environment texture en F12 drukken.
dus iet klopt er bij jou niet dus ik zou zeggen download de Blender 2.79 latest experimental builds en probeer het daar maar eens mee.

De zip uitpakken blender.exe aanklikken en je kunt deze verzie naast je bestaande Blender gebruiken.
 
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: jopus op 23 september 2018, 22:49:40 pm
lukt niet,ik kom er niet uit :-(

update; gelukt.  wat met de camera instellingen gespeeld,
(https://i.postimg.cc/TLjY6Wzh/boom_dbc5.png) (https://postimg.cc/TLjY6Wzh)
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: IJp op 23 september 2018, 23:02:05 pm
Probeer het eens zoals in deze tutorial.
Mocht het niet lukken dan moet je de blend.file maar eens doorsturen dan kan ik er eens naar kijken

https://www.youtube.com/watch?v=lalHWVEw8E8
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: jopus op 23 september 2018, 23:33:16 pm
ik had in de tussentijd al gereageerd,het lukte na wat spelen met de camera.toch bedankt voor de tut die ga ik toch bekijken.bedankkt voor de snelle reactie.
(https://i.postimg.cc/TLjY6Wzh/boom_dbc5.png) (https://postimg.cc/TLjY6Wzh)
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: IJp op 23 september 2018, 23:41:02 pm
Super dat het toch nog is gelukt.
Maar kijk de vorige tutorial maar niet meer maar ga verder met deze.

https://www.youtube.com/watch?v=daJe6rH4x8k
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: jopus op 04 oktober 2018, 23:45:45 pm

(https://i.postimg.cc/hhQF9NZG/image.jpg) (https://postimg.cc/hhQF9NZG)

even nog mijn fietsje; een hindernis; hoe kan ik de group instances omzetten in een mesh ,voor mijn trein ook een punt,vind er geen knopje voor :-[
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: IJp op 05 oktober 2018, 10:16:03 am
Hier heb ik er iets over gevonden.
https://blenderartists.org/t/convert-group-instance-to-mesh/646787
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: jopus op 11 oktober 2018, 00:52:24 am

(https://i.postimg.cc/yDq6xfCJ/THONETSTOEL7ablend_2017_02_05_22_31_13_UTC.png) (https://postimg.cc/yDq6xfCJ)

oude (van vorig jaar) stoel gebruikt om  hdri te grbruiken. maaaar wist niet hoe ik de camera met een toetscombinatie in de kijkrichting te krijgen.daarom een screenshot.
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: IJp op 11 oktober 2018, 09:07:24 am
Ctrl Alt numpad 0


(https://i.postimg.cc/V5j0Dz0g/Align_View.jpg) (https://postimg.cc/V5j0Dz0g)
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: jopus op 11 oktober 2018, 23:40:22 pm
ijp je bent goud waard


(https://i.postimg.cc/V0cyRbKg/stoelen-dbc.jpg) (https://postimg.cc/V0cyRbKg)
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: jopus op 11 oktober 2018, 23:43:43 pm
Koos ook natuurlijk!

nog iets; ik heb ooit geweten hoe je van die hinderlijke puntjes af kunt komen in de render:vergeten.kan geen instelling vinden,was het geen pluginn?
ben even bezig geweest met iets ouds,ziet er vreselijk uit.

(https://i.postimg.cc/0rGbDGQz/POTTEN-GLAS.jpg) (https://postimg.cc/0rGbDGQz)
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: IJp op 12 oktober 2018, 15:45:49 pm
Fireflies and nois hier kun je wel wat mee.

https://www.youtube.com/watch?v=oSZ3C5OTU2E
https://www.youtube.com/watch?v=4-yCJlcXjOg
https://www.youtube.com/watch?v=1LjLyTBbl6s
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: Rezzy777 op 12 oktober 2018, 15:59:32 pm
Ik zou Branched Path Tracing gebruiken, het lijkt namelijk puur het glas-material te zijn dat zoveel puntjes heeft ;-)
Scheelt je een enorme hoop rendertijd!
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: jopus op 10 november 2018, 00:00:36 am
(https://i.postimg.cc/PpVKQKmM/boolean-dbc.png) (https://postimg.cc/PpVKQKmM)

(https://i.postimg.cc/RJ3dsfdx/ice-screenshot-20181109-234422.png) (https://postimg.cc/RJ3dsfdx)

(https://i.postimg.cc/jwnnBhpc/untitled.jpg) (https://postimg.cc/jwnnBhpc)

ik kwam dit tegen bij het maken van deze "tang" de boolean vormt geen "massa"in de mesh,wat doe ik niet goed? difference was de bedoeling.
en bij de potten heb ik denoise toegepast maar is nu overdone. dus dat moet een keer over.
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: Ruud op 10 november 2018, 10:58:39 am
Ik denk dat je maar 1 zijde met boolean hebt gedaan het kruisje wat opschalen over de z.
Tenminste voor zover ik je vraag begreep.
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: jopus op 10 november 2018, 18:33:45 pm
ik wil een kruiskop schroef maken,de boolean heeft alleen een uitsnede in de bol gemaakt en niet de mesh hiervan gesloten,de mesh van de bol met uitsnede is open wat niet de bedoeling is.   ???
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: Ruud op 10 november 2018, 23:01:35 pm
Met de hand dicht maken kan ook ,extruden en dicht zetten.
Als een add on je hoofdbrekers geeft terug naar de basis met de hand :P
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: Rezzy777 op 12 november 2018, 12:16:31 pm
Peter Stammbach is echt een held in modellen met MODO. Hoewel jouw vraag Blender betreft, maakt dat voor modellen niet uit ;)

In deze video laat hij zien hoe je een kruiskopschroef maakt:
https://www.youtube.com/watch?v=OdD3gF180nQ
Titel: Re: bezig met;
Bericht door: IJp op 12 november 2018, 14:29:25 pm
In Blender zit ook de addon BoltFactory is ook handig.