Topic: Weer Nederlandse Tutorials op You Tube.  (gelezen 22037 keer)


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #15 Gepost op: 28 november 2015, 12:49:27 pm »
Zo dat is een werk geweest.
Maar weer een mooie en voor mij goed gedocumenteerde tutorial Top.

Even een toevoeging ik gebruik gewoon de Blender lampen en environment licht textuur.
Hierbij zet ik in de word settings multiple importance aan en op 2048.
Kost wel wat rendertijd maar het scheelt wel.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #16 Gepost op: 28 november 2015, 18:54:52 pm »
Het zijn inderdaad pointlights  de lampen saturatie is 0.000 eigelijk had ik een iets gelere kleur moeten pakken.
bij deze render 200 samples gebruikt.
Diffuse 4
Glossy 8
Environment textuur 8.000
Ambient Occlusion 0.001
Multiple importace op 1024 ik had hem beter op 2048 kunnen zetten.
Clamp indirect op 0.50

In totaal 30 minuten gerenderd.
Ik denk dat ik zeker meer als 2000 samples nodig heb.



Offline wimblen

  • Member
  • *
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 28 november 2015, 19:06:33 pm »
He deze is vanuit een andere hoek genomen als het vorige plaatje dat je liet zien. Hier is er wel licht tot aan de achterkant.

Het lijkt nog een beetje korrelig.

Maar ziet er weer goed uit.

groetjes wim
skypenaam wimeep
ASUS ALL-in-one Desktop
intel(R) Core(TM) i3-4005U CPU 1.70GHz
RAM 4.00GB

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #18 Gepost op: 29 november 2015, 13:26:13 pm »
Het zijn inderdaad pointlights  de lampen saturatie is 0.000 eigelijk had ik een iets gelere kleur moeten pakken.
bij deze render 200 samples gebruikt.
Diffuse 4
Glossy 8
Environment textuur 8.000
Ambient Occlusion 0.001
Multiple importace op 1024 ik had hem beter op 2048 kunnen zetten.
Clamp indirect op 0.50

In totaal 30 minuten gerenderd.
Ik denk dat ik zeker meer als 2000 samples nodig heb.



Bij deze is het licht van planes met blackbody
Multiple importace op 2048 gezet.
Verder alles hetzelfde als de vorige render.



Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #19 Gepost op: 30 november 2015, 13:45:09 pm »
Ja hoor alles zelf gemodelleerd, de tv en tv kast had ik al eens eerder gemaakt deze met append geïmporteerd.
De kop die je in beeld ziet ben ik in camouflage kleuren en ook deze heb ik zelf gemodelleerd.

Je hebt inderdaad gelijk die banken structuur mag zeker wat fijner maar er moet nog veel meer gebeuren de vloer, glasgordijnen en lampen dus dat klein spul moet nog onderhanden worden genomen en nog worden gemodelleerd.
Dus hij is nog niet af. ;-)

Het is wel jammer dat Cycles zoveel ruis heeft en dat de render tijd bij meer samples zoveel tijd opslokt. :-(
En aan mijn renders te zien hebben duidelijk meer, heel veel meer samples nodig.

Maar een intrieur met de blender lampen kan toch ook heel goed als je Multiple Importance aan zet.

Offline Ellajiw

  • Member
  • *
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 01 december 2015, 19:35:40 pm »
Ik heb net je tutorial over group instances bekeken. Interessant! Moet wel toegeven dat ik stiekem heb doorgespoeld toen je herhaaldelijk objecten ging dupliceren, want dat nam veel tijd in beslag en voegde weinig toe aan de uitleg. Misschien kun je stukken waarin geen echt nieuwe dingen worden uitgelegd versnellen? Ik weet zo even geen filmeditor programma, maar andere forumleden vast wel. Anyway, tof dat je tutorials maakt. Ik heb er wat van geleerd. Bedankt!  ;D

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #21 Gepost op: 01 december 2015, 23:53:24 pm »
Ten eerst dat is een mooie render ziet er goed uit.
Maar 4000 Samples dan staat mijn laptop een halve dag te renderen. ;-)
Ik zal volgende keer ook die kleine bevel op hoeken en randen eens gaan gebruiken.
Maar ik denk dat ik eerst maar wacht op jou nieuwe tutorial hierover  ;-)

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #22 Gepost op: 03 december 2015, 16:24:15 pm »
Dit is misschien ook wel interessant,  denoising-cycles-renders.
 
https://sinmantyx.wordpress.com/2015/12/02/denoising-cycles-renders-in-blender-theory/

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #23 Gepost op: 03 december 2015, 20:36:31 pm »
Die heb ik van Blender.org en die verwijzen door weer naar BlenderNation.
En ik dacht handig voor ons dan zitten we gelijk op de juiste site.
Maar je hebt wel gelijk ik zal er de volgende aan denken.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #24 Gepost op: 04 december 2015, 17:36:46 pm »
Inderdaad top.
En op sommige punten weer wat wijzer geworden.
We vraag ik me af waarom je een image as plane gebruikt in deel 1 en niet een background image in het N menu instelt?

En dit zou ook gaan gebruiken.
https://www.youtube.com/watch?v=TbjQY9-Iy1k

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #25 Gepost op: 05 december 2015, 12:30:43 pm »
Even een vraagje over het OpenEXR formaat.
OpenEXR formaat wilde ik gaan gebruiken maar Paintshop en Gimp kunnen deze extensie niet openen.
Met Adobe lukt het wel maar ik zou ook graag de images gelijk in windows willen zien.
Als ik het Tiff formaat gebruik kan ik de images wel gelijk in windows zien maar is Tiff gelijk aan Open EXR ?

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #26 Gepost op: 05 december 2015, 15:09:41 pm »
Open EXR is een heel speciaal formaat. Het kan immers ook alle passes apart opslaan in 1 bestand.
Dit geeft de ongelooflijke luxe dat je Blender verschillende passes zoals diffuse, specular, shadow, z, ... kan laten renderen, opslaan als Open EXR en dan kan je de volgende keer terug die OpenEXR in blender inladen en in de compositor toch nog aan de verschillende onderdelen aan. Het is dus meer een bestand om tussenstappen in op te slaan en te communiceren met de post-processing eenheid dan een bestand om afbeeldingen op te slaan.

Vandaar ook dat Windows Open EXR niet aan kan en niet weet wat te tonen. Paintshop en Gimp zullen ook niet zomaar met die bestanden overweg kunnen omdat ze ook daar niet echt weten hoe ze met de informatie moeten omgaan. Ik veronderstel dat Photoshop een poging doet door alles in verschillende lagen te steken? De compositing software van Adobe zal er vast wel mee aan de slag kunnen.

website van openEXR: http://www.openexr.com/

Tiff heeft deze functionaliteit niet (voor zover ik weet).

Offline Ezra

  • Member
  • *
  • Berichten: 206
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 05 december 2015, 15:37:00 pm »
Je kunt je een afbeelding een beetje voorstellen als een 3 dimensionale tabel. Er is een plat vlak met daarin voor iedere pixel een apart vakje waarin een getal staat. Bij een normale afbeelding zijn er 3 van die vlakken op elkaar. Een vlak voor rood, voor groen en voor blauw (RGB). Er is afgesproken welk vlak voor welke kleur is, hierdoor weet een programma wat hij met de afbeelding aan moet en welke kleuren dus waar moeten. Veel afbeeldingen hebben tegenwoordig nog een vierde vlak dat de alpha waarde aangeeft, dus of een pixel transparant is en in welke mate.
OpenEXR is een bijzonder formaat omdat het heel veel verschillende lagen (of vlakken, hoe je het ook noemt) op kan slaan, waardoor het geschikt is om ook bijvoorbeeld tegelijkertijd de ambient occlusion map op te slaan. Het probleem is alleen dat er niet van te voren afgesproken is dat die laag bedoeld is voor een ambient occlusion map, waardoor gimp niet weet wat het met die laag moet doen. Veel programma's ondersteunen openEXR daarom gewoonweg niet, omdat ze er meestal toch niks mee kunnen.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #28 Gepost op: 05 december 2015, 18:02:25 pm »
Bedankt voor de uitlegg.
Als het goed is moet straks GIMP 2.92 er wel mee overweg kunnen.
Dus tot dan met Tiff of Png opslaan.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #29 Gepost op: 05 december 2015, 22:02:26 pm »
Je bent aardig op dreef met al die tutorials.  ;)