Topic: Intel graphics?  (gelezen 5743 keer)


Offline reekje

  • Member
  • *
  • Berichten: 159
    • Bekijk profiel
    • reekje.nl
« Gepost op: 13 december 2015, 21:31:17 pm »
Ik wil graag een nieuwe Linux computer gaan aanschaffen en twijfel over
de videokaart. Is naar jullie mening Intel Graphics zoals dat in een
moderne I5 of I7 processor zit geschikt voor Blender?

Mijn bedoeling is er het volgende mee te gaan doen:
animaties maken van eenvoudige personages in een omgeving gemaakt van mattes en eenvoudige modellen
om wat diepte er in te brengen wil ik wel redelijk wat gebruik maken displacementmaps
de belichting en sweer wordt toneelachtig maar wel behoorlijk helder
in sommige gevallen wil ik effecten toepassen
later wil ik kunnen uitbreiden naar meer 3d materiaal bv makehuman modellen gebruiken in combinatie met mocap files
de youtube kwalietijd renderen doe ik zelf maar de hogere renders wil ik bij renderstreet laten doen
nu wil ik werken met de interne renderer maar later evt met circles
in dit geheel wil ik mijn potloodtekeningen gebruiken als personage en of als textuur

Een alternatief is eventueel AMD/ATI maar dat gaat me wel extra geld
kosten. Nvidia gebruik ik wat minder graag omdat daar geen goede open
source drivers voor zijn onder Linux.

reekje
« Laatst bewerkt op: 13 december 2015, 22:47:52 pm door reekje »
IK ze ziet met een oog!. Geef de armen ook een kans!
 Dell Precision T1700 SFF
 Intel Xeon E3-1246 v3, 3.50 GHz, 8M Cache
16 gb geheugen en  nVidia Quadro nvs510
daar op draait Dabian blender 2.74 gimp2.8 Makehuman1.1.0

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 13 december 2015, 22:41:28 pm »
Ik heb zelf een i7 met een AMD/ATI grafisch kaart en daar heb ik met Blender geen goede ervaring mee.
Het is algemeen bekent dat je voor Blender beter een Nvidia grafische kaart kun hebben.

Offline reekje

  • Member
  • *
  • Berichten: 159
    • Bekijk profiel
    • reekje.nl
« Reactie #2 Gepost op: 13 december 2015, 22:44:01 pm »
Ik gebruik graag een graphische kaart ipv mijn processor om de volgende redenen:
- Bij het renderen wordt 100% van de capaciteit van de processor of de grafische kaart gebruikt.
  Mijn redenatie  daarom is dat ik liever een grafische kaart gebruikt... Vandaag of morgen gaat hetgene waar ik op render het begeven ( overhit misschien?) en dan is het makkelijker om een grafische kaart te vervangen dan een processor. Want als de processor het begeeft, start mijn computer niet op en weet ik niet 100% zeker of het aan de processor zal liggen of aan iets anders ( biepjes tellen daar kom ik niet zo'n wijs uit ).
Dus voor mij een grafische kaart.  ( De mijne kan ik langzamer zetten en de fan hoger zetten in het geval ik een hele dag wil gaan renderen ) .

Verder weet ik weinig af van de hardware tegenwoordig. maar er zullen genoeg tips voorbij komen hier.

wat voor graficcart heb je dan ?
IK ze ziet met een oog!. Geef de armen ook een kans!
 Dell Precision T1700 SFF
 Intel Xeon E3-1246 v3, 3.50 GHz, 8M Cache
16 gb geheugen en  nVidia Quadro nvs510
daar op draait Dabian blender 2.74 gimp2.8 Makehuman1.1.0

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #3 Gepost op: 13 december 2015, 22:46:28 pm »
Ati Mobility Radeon HD5650 1gb

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #4 Gepost op: 13 december 2015, 22:48:21 pm »
Op dit moment is de GeForce GTX TITAN Black (3x) het snelste op
http://blenchmark.com/

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 14 december 2015, 10:02:42 am »
Hoe meer cuda's hoe beter...

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #6 Gepost op: 14 december 2015, 11:08:08 am »
Beste Reekje,

Er zijn heel veel dingen om rekening mee te houden bij het kiezen van een goede grafische setup voor Blender. Veel hangt af van wat je er juist mee wil aanvangen.

1) belangrijkste van al: compatibiliteit met Blender. CPU is typisch het traagste, maar eigenlijk sowieso compatibel. GPU - nvidia: alle moderne kaarten zijn compatibel, oudere kaarten (zoals de mijne) kunnen een te oude versie van CUDA hebben. Blender is ook geoptimaliseerd voor CUDA. GPU - AMD: maakt gebruik van openCL. Daar is ondertussen (sinds 2.74 of zoiets) wel al ondersteuning voor, maar die is toch nog net minder optimaal dan CUDA. Ik denk ook pas dat sinds 2.76 alle opties van cycles voor openCL geport zijn. Kijk dan zeker eens op www.Blenchmark.com naar de performance van kaarten. Echter, ik weet niet of Intel Graphics momenteel wel ondersteunt is. Ik ben posts tegen gekomen die zeiden van niet, maar die waren ook weeral enkele versies ouder. Intel Graphics werkt in ieder geval niet met CUDA. Maar je moet er wel openCL op aan de praat krijgen (http://stackoverflow.com/questions/30820064/can-i-run-cuda-or-opencl-on-intel-processor-graphics-i7-3rd-or-4rd-genration)

2) hou het geheugen in het oog. Als je veel kwaliteitsvolle textures gebruikt of zeer grote scenes, dan moet je GPU voldoende ram ter beschikking hebben (dat wordt pas echt erg als je ook veel particles (bomen, gras) gebruikt). De intel graphics kaart maakt daarbij gebruik van het RAM van de CPU, terwijl een GPU zijn eigen ram heeft.

3) Ben je echter van plan om heel vaak te renderen, of lange animaties te renderen, dan moet je zeker de snelheid in het oog houden. Denk eraan dat 1 seconde winst per frame uitkomt op 24 minuten minder lang renderen voor een animatie van 1 minuut.

PS: Kijk ook even naar je verbruik. Een externe GPU kan stevig wat stroom slurpen en je wilt je ook niet blauw betalen aan je elektriciteit. En zorg dan ook dat je PSU het aankan.
Kwestie van temperaturen: als je niet gaat overclocken, zouden de meeste grafische kaarten wel voldoende temperatuur management moeten hebben om het een hele tijd vol te houden. Dan kan het wel nuttig zijn om zogenaamde gaming versies te kopen die vaak net een fan extra hebben.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 24 december 2015, 23:07:37 pm »
Ik render mijn huidige project nu nog in Blender renderer , maar binnenkort ook in Cycles , op de toekomst voorbereid heb ik een R9 380x aangeschaft , inmiddels rendert hij al even snel OpenCL Cycles als mijn GTX750Ti , en bijna even snel als mijn GTX660 , als het goed is verslaat hij met de goede drivers een GTX 960

Het werkt.

Rob Wesseling , dat lijkt logisch , maar is niet zo. Je Processor kan nauwelijks kapot , of je moet een misbaksel hebben , letterlijk.
Hij kan zelfs nauwelijks slijten , over 30 jaar doet hij het waarschijnlijk nog.

Hoewel dat voor je GPU ook geld , worden die vaak heter en kun je ze makkelijker kapot maken door overclocken en langere tijd iets overclocken....
Het is dus andersom , maar afhankelijk van je renderer is vaak je Grafkaart beter en zuiniger om over te renderen....
In Blender is dat dus Cycles..... De CPU kan daar 20 tot 40 keer langer doen over dezelfde render.....

Ik zou me geen zorgen maken over of je processor lang moet renderen , mits hij goed gekoeld is. Ik heb net mijn koelblokken binnen... de andere maakten teveel herrie. Stock koeling is wel geschikt om te overclocken maar niet zo voor je oren , ha ha :)

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 24 december 2015, 23:11:43 pm »
Reekje ,

Op een Intel HD 4000 of 5000 onboard GPU tje kun je prima blenderen.

Maar als ik zo lees wat je wilt doen , zou ik je toch een Radeon of Nvidia aanbevelen , niet voor de CUDA of OpenCL maar omdat je anders in de problemen komt als je teveel resolutie wilt in je planes , voor displacement....
Ook met particlesystemen enzo , je viewport zal haperen of heel traag worden.

Tenzij je jezelf wat matigt , dan gaat het best. Zolang je geen zware scenes bouwt , of proxies gebruikt voor de viewports.....
Een vriend van me Blendert lekker op zijn dual core I7 met HD4000....