Topic: drivers  (gelezen 9252 keer)


Offline Timmy

  • Member
  • *
  • Berichten: 60
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 03 september 2014, 10:37:08 am »
Hello There :)

Terug van weggeweest maar ben als een bezetene blijven blenderen :)

Ik ben bezig aan een projectje en zit deftig vast als ik zonder bones wil blijven werken ( 1.5 maand fulltime en zware overuren )

Tot nu toe heb ik alles met parenting , copy location ( vertexgroepen ) , copy rotation en copy scale opgelost

Gisteren drivers aangeleerd maar nu vraag ik me af of een driver kan opgesplitst worden voor negatieve waarden van mijn

hoofdbesturingsempty en de negatieve ervan .............

Ik hoop dat iemand me een antwoord kan geven :)

Offline Timmy

  • Member
  • *
  • Berichten: 60
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 03 september 2014, 10:46:39 am »
enkele foto's ter verduidelijking


























Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #2 Gepost op: 03 september 2014, 12:06:38 pm »
Hallo Timmy,
Heel mooi dat je lekker bezig bent met Blender  ;)
maar ik kan je helaas niet helpen zover ben ik nog niet in Blender  ::)
Maar ik heb al wel eens een tutorial gezien over Drivers, dus ik hoop dat je iets aan deze tutorial hebt.
Succes met je project.
http://vimeo.com/40389198

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #3 Gepost op: 03 september 2014, 12:39:59 pm »
Volgens mij moet dat gewoon kunnen met drivers maar dat is ook afhankelijk van of ik je vraag goed begrijp. Is het de bedoeling dat de empty geroteerd wordt en dat de scharnierende delen elk een deel van de rotatie overnemen?

Offline Timmy

  • Member
  • *
  • Berichten: 60
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 03 september 2014, 14:08:46 pm »
Bedankt voor de mooie tutorial maar dit is helaas naast de kwestie. :-\

Als de hoofdempty geroteerd word , volgen de beugels met een gekromde ruggegraat als resultaat , de tweede empty is geparented aan de zesde beugel en word op zijn plaats gehouden door een vertexgroepje.
Copy Loc en copy rot was hier geen optie want dan kan ik de tweede empty niet meer bedienen , nu wel maar als ik de eerste empty in de + richting draai gaat mijn verlengde construktie door de hoofdconstruktie. Als ik nu een tweede driver op de tweede empty kan plaatsen en daar bij scripted expression de waarde kan omdraaien ( van - naar + of van + naar - ) en die kan combineren zal mijn verlengde construktie nooit kruisen met de hoofdconstruktie. De volgende foto's maken het misschien duidelijker :)






Vriendelijke Groeten Timmy  8)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #5 Gepost op: 03 september 2014, 18:33:31 pm »
Naar aanleiding van wat ik zo snel even voorbij zag komen op google zou ik zeggen dat het wel mogelijk moet zijn maar het gaat mij een beetje boven mijn pet.
Misschien dat PKHG van het forum je hier verder mee kan helpen.
Succes in ieder geval.

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 04 september 2014, 08:20:16 am »
hmmm, met een computer kan (bijna) alles ..
En naar mijn weten kunnen drivers ook python scripts gebruiken en python is misschien een hulpmiddel wat je zou kunnen/moeten  gebruiken ...
Alleen uit de plaatjes (en wat ik zo snel las) is mij niet duidelijk waar welk probleem zit.

Om te kunnen helpen heb ik zeker een voorbeeld, een vereenvoudig *.blend en dan is praten/schrijven erover nodig om op hetzelfde spoor te zitten ...
Doei
       Peter

Offline Timmy

  • Member
  • *
  • Berichten: 60
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 04 september 2014, 10:16:55 am »
beste pkhg ,

ik zal voor u dan een vereenvoudigd blendfile opstellen en laten weten als ie klaar is. :)

Werkt u ook met skype ? Indien wel en u heeft windows 8 of 8.1 zou het mogelijk zijn dat u geen scherm kan delen met mij , ikzelf heb nog windows 7 en blijkbaar kan ik wel mijn scherm delen met iemand van windows 8 of 8.1 , op deze manier zouden we beeld en klank vanop afstand hebben zonder de hele tijd blends te uploaden en kan je met je muis heel goed verduidelijken waar je het over hebt of waar ik het nu juist over heb .

Heb jij mischien nog een beter of een ander idee ? Laat het me gerust weten , ik pas me dan wel aan.

Ter verduidelijking , is het niet standaard mogelijk dan om hetzelfde object twee drivers te plaatsen en die te combineren ? Waarschijnlijk niet want bij de opties " Type " staan geen mintekens vermeld.

Ik heb al een tutorial gezien over phyton want dit was ook al in me opgekomen dat dit mischien wel eens de enige manier zou kunnen zijn om dit probleem van de baan te vegen maar dit ging voor mij voorlopig iets te ver doch ik het wel zou willen leren om geen beperkingen van blender meer te hoeven ondervinden.

 Heeft u al ervaring met Phyton ? Zoals eerder vermeld zal ik al eerst beginnen met de vereenvoudigde versie op te stellen en dan zien we wel verder ?

Ikzelf ben momenteel werkzoekende en heb voorlopig een zee aan tijd dus reageren is voor mij niet iets wat een dag duurt ( bij wijze van spreken ) zoals dikwijls hier op het forum.

Tot gauw

Vriendelijke groeten Timmy  8)

Offline Timmy

  • Member
  • *
  • Berichten: 60
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 04 september 2014, 10:21:57 am »
Dit was k nog vergeten te vragen , hoe upload je nu ook alweer je blendfile hier op het forum , ik heb het geweten maar het is al zolang geleden dat ik hier op het forum achter hulp kwam zoeken dat ik het vergeten ben  ::)

Timmy  8)

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #9 Gepost op: 04 september 2014, 10:34:46 am »
Hier nog wat info over Drivers misschien zie je hier je oplossing ;)
http://wiki.blender.org/index.php/Doc:2.6/Manual/Animation/Basics/Drivers

Offline Timmy

  • Member
  • *
  • Berichten: 60
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 04 september 2014, 12:25:55 pm »
Dit is het systeem dat ik bedoel maar bij mijn situatie gaat het over twee drivers op de Y-Rotation ipv 1 driver op de X-Rotation en 1 driver op de Y-Rotation zoals in het voorbeeld van de tutorial. Het zal 9 kansen op de 10 in Phyton moeten uitgewerkt worden , het handige hieraan zou zijn dat de driver invert vanaf dat de hoofdbesturingsempty op de Y-as in negatief gaat of vica versa en op deze manier moet ik ook niet telkens de graat kromt , 6 empty's bijstellen , dit zal dan automatisch verlopen , de onderdelen heb k vannacht perfect in orde gekregen qua rotatie en dus is mijn model reeds animeerbaar ... is het dat die Phyton-taal menne neus doet krullen , programmeer ik het moddel zo wel maar de tutorial over Phyton die ik reeds gezien heb leek me allemaal wel logisch doch ik onderschat het zeker niet

Vriendelijke groeten Timmy  8)

Offline Timmy

  • Member
  • *
  • Berichten: 60
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 04 september 2014, 12:30:20 pm »
Beste PKHG ,

mijn vereenvoudigde Blend-File is reeds klaar voor gebruik , als iemand me kan uitleggen hoe ik mijn blend-file nu ook al weer op het forum krijg , staat ie er zo op.

Vriendelijke groeten Timmy 8)

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #12 Gepost op: 04 september 2014, 12:48:47 pm »
Dat kun je doen via Google Drive en je bestand delen, dan kun je de link op het forum zetten.
Of
Dropbox Share Link,  hiermee  kun je ook de link op het forum zetten.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #13 Gepost op: 04 september 2014, 13:10:15 pm »
Nu word ik langzamerhand toch wel nieuwsgierig waar je dit voor gaat gebruiken en waarom je het op deze manier wilt animeren.
Is het gewoon een experiment of ga je het ergens in toepassen?

Offline Timmy

  • Member
  • *
  • Berichten: 60
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 04 september 2014, 13:14:58 pm »
Dit is ongeveer al wat ik bedoel of waar ik naar toe wil op een " gemakkelijkere " manier ...Hé,Hé  8)