Topic: [Animatie] Animeren met Tools, Modifiers en Object Constraints [OPGELOST]  (gelezen 5294 keer)


superjamie

« Gepost op: 14 mei 2016, 20:22:08 pm »
Hoi medeblenders...

Ik heb wat geoefend met animeren en weet nu ook hoe ik een animatie kan opslaan
in blender. Maar mijn volgende vraag is als volgt...

Weet iemand hoe je kunt animeren met tools en modifiers... mijn vraag is dus
hoe je een model zodanig kunt animeren, dat het model bijvoorbeeld bij frame 0
gewoon plat is, en dat bij frame 12 de zijkanten van het model eruit komen
te steken door middel van de tool "insert face" en de tool "extrude individual",
nog een voorbeeld is dat je water golven animeert die middels de displace modifier
en een displace map bewegen net als golven... De laatste voorbeeld is dat je met
een first person view iemand ziet instappen in een bus en de deuren van de bus
open gaan middels object constraints.

Dit zijn slechts een paar voorbeeldjes... Weet iemand hoe je dat moet doen ?,
heeft iemand enig idee ?, alvast bedankt,

Groetjes Jamie.
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2016, 20:35:34 pm door superjamie »

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 14 mei 2016, 23:02:16 pm »
Helaas kun je dingen die je in edit mode doet niet animeren.
That would be a dream come true
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2016, 00:36:25 am door rozz »

superjamie

« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2016, 09:18:17 am »
Helaas kun je dingen die je in edit mode doet niet animeren.
That would be a dream come true

OK, dan weet ik dat ook weer, maar bedankt voor je reactie.

Groetjes Jamie.

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2016, 13:40:50 pm »
Je kan wel heel beperkt met shapekeys aan de gang. Daar is het idee als volgt: Maak twee shapekeys, eentje als basis en eentje als tweede punt van je animatie.
Selecteer de tweede shapekey, zet die op 1 en ga in edit mode. Pas je model aan, ga terug uit edit mode en als je dan de shapekey terug naar 0 sleept, dan komt je terug op je basis figuur neer. Door die shapekey te animeren kan je dan van de ene pose naar de andere gaan.

Nadeel: dit is zeer beperkt. Je kan enkel lineaire dingen doen (dus geen draaiende deuren, wel openschuivende deuren.).

Voordeel: je moet niet gaan riggen en zo, dus wel eenvoudiger om te doen.

Toepassingsgebied: Wordt soms gebruikt voor animeren van gezichten. Kan verder ook gebruikt worden als de animatie niet belangrijk is, maar je enkel begin en eindtoestand nodig hebt, of lineaire processen (e.g. exploderen van objecten, en dan bedoel ik niet ontploffen, maar zo de onderdelen uit elkaar manoeuvreren.)

Meer info: https://www.blender.org/manual/animation/shape_keys.html (best veel info en ook een voorbeeldje).


Omtrent modifiers: die kan je natuurlijk wel animeren. Gewoon in de 'modifier stack' boven de gewenste schuiver blijven hangen met de muis en op i drukken. Dan zet je er een keyframe op. Ga naar de volgende keyframe die je wilt plaatsen, pas alles aan en zet met 'i' terug overal keyframes op.

Verder is wat Rozz zegt inderdaad waar: dingen zoals meshelementen (verteces, ...) bijvoegen gaat niet on the fly (tenzij misschien via een python script).

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2016, 17:01:29 pm »
Voor faces, edges en of vertices zonder texture of shader zou er misschien wel iets geschreven kunnen worden...  ;)

superjamie

« Reactie #5 Gepost op: 24 mei 2016, 11:35:01 am »
OK...

Maar hoe kun je object constraints gebruiken in animaties ?, ik heb een keer
geprobeert om dat te kunnen, maar dat lukte mij niet. Kan iemand mij in stappen
uitleggen hoe dat moet... ik wil ook o.a. bones, complexe bewegingen (zoals
bijvoorbeeld een auto waar van de wielen bijvoorbeeld rond draaien als die rijdt
of iemand die instapt in de auto... of bijvoorbeeld iemand die een deur open maakt
en er door gaat... door de ogen kijken van iemand die wandelt of rent (first
person view) of dergelijke), heeft iemand enig idee ?...

Alvast bedankt...
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2016, 11:36:49 am door superjamie »

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 24 mei 2016, 13:40:39 pm »
Je wilt wel heel erg veel dingen weten die erg verschillend zijn. Voor je dit allemaal weet moet je wel op nog wat leerjaartjes rekenen. Het gaat allemaal stapje voor stapje. Om je vragen te beantwoorden heb je wel minstens 5 uur aan tutorials nodig en dan weet je alleen nog maar de basis.

Je stelt wel belangrijke vragen.Er zitten veel haken en ogen aan deze problemen. Je zult echt per probleem verschillende tutorials moeten doorlopen voor je het een beetje begrijpt.
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2016, 15:03:35 pm door koos2 »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 31 mei 2016, 19:18:32 pm »
En er is nog de "Build" Modifier , waarmee je kennelijk een object kunt laten groeien, er kan meer dan je denkt....
Ik heb die alleen nog niet geprobeerd , maar het schijnt niet zo ingewikkeld te zijn. :)

superjamie

« Reactie #8 Gepost op: 29 augustus 2016, 20:35:17 pm »
Je wilt wel heel erg veel dingen weten die erg verschillend zijn. Voor je dit allemaal weet moet je wel op nog wat leerjaartjes rekenen. Het gaat allemaal stapje voor stapje. Om je vragen te beantwoorden heb je wel minstens 5 uur aan tutorials nodig en dan weet je alleen nog maar de basis.

Je stelt wel belangrijke vragen.Er zitten veel haken en ogen aan deze problemen. Je zult echt per probleem verschillende tutorials moeten doorlopen voor je het een beetje begrijpt.

Ik moet zeggen dat het dit probleem eindelijk is opgelost... ik heb deze avond (29/08/2016)
veel nieuwe dingen ontdekt, zoals het animeren van shaders, maar ook inderdaat het
animeren van modifiers en object constraints. Ik heb zelfs ontdekt hoe je de snelheid van
motion paths kunt verschillen per aantal frames (het animeren van motion paths met
verschillende snelheden), maar tools kun je inderdaat niet animeren, dat heb ik net ontdekt.

Dit probleem is opgelost..., maar dat komt omdat ik het zelf heb uitgeprobeerd, niet door
tutorials te bekijken. Maar bedankt voor jullie reacties,

Groetjes Jamie.
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2016, 20:37:39 pm door superjamie »