Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - evdf

Pagina's: [1] 2
1
Onderhanden werk en demo's / Re: Robot City V2.0
« Gepost op: 18 juni 2015, 17:19:59 pm »
Ik kan me voorstellen dat het lastig is te begrijpen hoe het werkt. Op internet is er ook weinig over te vinden heb ik gemerkt dus het is wel een (erg leuke) uitdaging om het te laten werken. :)
Omdat er weinig informatie te vinden was heb ik de stappen hier op het forum gezet in plaats van alleen het eind resultaat te laten zien. Wie weet heeft iemand er nog wat aan.

Wat je in de vorige posten ziet zijn vingeroefeningen voor het eigenlijke project. Zoals PD terecht al aangeeft: als je vanuit Blender op een Arduino een LEDje kunt aansturen, kun je alles op een Arduino aansturen.
En omdat het nogal complex is heb ik de stappen aangehouden zoals Zaph die aangaf. Stap voor stap moet je dan alles opbouwen want bij iedere stap krijg je weer een technische puzzel om op te lossen. Het leuke van dit project is dat ik verschillende soorten kennis nodig heb. Ik moet weten hoe tcp/ip en udp (internet) werkt, hoe ik moet programmeren waarbij Python een nieuwe taal voor mij is en daarnaast moet ik leren hoe Blender werkt en daarin een script te starten is.

Nu ben ik in de fase gekomen dat meer op jullie terrein ligt en dat is het vormen van het landschap en alles wat ik erop wil hebben. En daar zal ik vast vragen krijgen waar jullie me bij kunnen helpen :)
Dus ik denk dat het vanaf hier het wat beter te volgen is ;)
En ondertussen volg ik natuurlijk ook wat jullie aan het maken zijn, daar valt voor mij nog veel van te leren.

2
Onderhanden werk en demo's / Re: Robot City V2.0
« Gepost op: 17 juni 2015, 21:45:55 pm »
Het is ook hollen of stilstaan  8) Met programmeren kun je dagen bezig zijn met een punt of comma die niet goed staat en andere momenten heb je alle inspiratie die je nodig hebt en de software werkt foutloos (zeldzame momenten  ::) )

vandaag is het zover, alles loopt lekker.
Het idee om via het "internet" de aansturing te laten lopen werkt goed.
Het gaat met UDP dus het script in blender stuurt een berichtje naar het Arduinobord en wacht niet op reactie. Dus geen controle of de verbinding er is en of het pakketje goed is aangekomen. Dit scheelt tijd.

Het werkt nu zoals ik het hebben wil. Zodra ik tegen de blauwe cilinder bots gaat het LEDje direct aan en als ik tegen rode cilinder bots gaat het LEDje direct uit.

Nu laat ik het eerst bezinken en ga eens rustig het landschap wat groter maken en verder aanpassen. Ondertussen ga ik me verdiepen in de animatie voor het karakter. Het lopen van een poppetje moet natuurlijk wel lopen worden en niet schuiven ;)

Hieronder weer de plaatje met de instellingen, ik ga nog even bedenken hoe ik de broncode van het Arduinobordje online krijg.



3
Onderhanden werk en demo's / Re: Robot City V2.0
« Gepost op: 17 juni 2015, 19:27:36 pm »
Eindelijke weer een stap verder :) Hier waren even andere zaken die even voor moesten maar ik ben weer terug.

De status zoals je het op het plaatje ziet dat ik een LED op een arduinobordje aan het uit kan zetten door met het groene blokje tegen de blauwe cilinder (LED aan) en tegen de rode cilinder (LED uit) te botsen.
Onder in het plaatje zie je hoe ik dat heb ingesteld en de naam van het Pythonscriptje. Rechts daarvan zie je het scriptje zelf, in dit geval "LED uit". Voor "LED aan" heb ik de 'a' als karakter dat ik naar het bordje stuur.

Op zich werkt het goed echter bij het starten van het script (dus bij de botsing) gaat het programma de verbinding naar het bordje initialiseren met als gevolg dat het bordje reset en het kost 2 seconden voordat het comando overgedragen is en dus het LEDje reageert. Dus dit kan ik niet zo gebruiken.
De optie om een script te maken die continu actief is en bij botsing een karakter gaat sturen werkt ook niet want je kunt niet tegelijk een script laten draaien en het blokje besturen. Blender wacht tot het script klaar is en dan kan je weer verder met het spel.

Dus moet er een andere oplossing komen. Nu weet ik ook een beetje van TCP en UDP en daarmee kun je ook berichten versturen (zo werkt internet ;) ). Inmiddels het ik het in testopstelling voor elkaar en de reactiesnelheid is veel beter nl binnen een seconde is het comando aan "de andere kant".
Ik moet dit nog verder uitwerken maar daar schrijf ik later weer meer over als ik wat verder ben.

[edit] het tweede plaatje is het programma dat in het Arduinobordje zit. Ik realiseerde me dat het verhaal anders niet compleet is ;)




4
Onderhanden werk en demo's / Re: Robot City V2.0
« Gepost op: 13 juni 2015, 21:17:30 pm »
Zo, de eerste stapjes zijn er.
Aan de hand van een tutorial op youtube heb ik een plane en een avatar gemaakt. in Blender 2.6 had ik het ook al eens gedaan maar 2.7 is toch net iets anders. Maar het werkt.



5
Onderhanden werk en demo's / Re: Robot City V2.0
« Gepost op: 13 juni 2015, 07:21:38 am »
Dat komt mij ook beter over, die stappen die ik wilde maken lijken toch wat groot.
Inmiddels heb ik ook een tutorial gevonden die uitleg geeft over de basis van een game (plane met een blok als avatar) dus dat ga ik vanavond maken.

6
Onderhanden werk en demo's / Re: Robot City V2.0
« Gepost op: 11 juni 2015, 17:11:39 pm »
Ik begin nu een beetje een beeld te krijgen aan wat voor project ik ben begonnen  :o . Dit vraagt even een andere benadering anders raak ik het overzicht kwijt. Nu was ik met alles tegelijk bezig maar daar is dit te groot voor en ik moet nog teveel leren. Ik ga het nu stap voor stap opbouwen (en veel leren ;) )
Een stappenplan:
1) het terrein maken
2) De test avatar plaatsen: een rechthoekig blokje met een camera en de besturing.
3) huis maken
4) begroeiing maken
5) link naar de echte wereld maken (Python en Arduino)
6) avatar afmaken (animatie bij het lopen enz)

De bedoeling is dat ik de stap naar tevredenheid afrond voordat ik met de volgende begin. Zeker bij de eerste 3 stappen.


7
Andere software / Re: software voor het maken van landschap
« Gepost op: 11 juni 2015, 17:03:16 pm »
Ah, een heldere uitleg  :) Daar kan ik ook weer verder mee.

8
Materialen en Texturing / Re: Guru
« Gepost op: 11 juni 2015, 16:49:05 pm »
ik heb de homepage van hem ook maar bij de favorieten gedaan. Volgens mij ben ik voorlopig vooral bezig tutorials te kijken  :)

9
Andere software / Re: software voor het maken van landschap
« Gepost op: 11 juni 2015, 09:01:28 am »
bedankt voor de tips. Het is in Blender toch simpeler dan ik dacht :)
De addon heb ik aangezet en het landschap is vrij eenvoudig te maken. Dat voor de bomen en planten zal ik nog even opzoeken.

10
Andere software / software voor het maken van landschap
« Gepost op: 10 juni 2015, 21:30:55 pm »
Inmiddels ben al een beetje op weg met Sweet Home voor het bouwen van een huisje maar de omgeving moet ik ook maken. Om dat in Blender te doen kon nog weleens een hele klus worden en er is software om het makkelijker te doen dus mijn vraag:
Heeft iemand ervaring met een bepaalde softwarepakket of kan iemand mij iets aanraden?

Bij voorkeur een gratis pakket waarbij ik met obj kan importeren en exporteren. ( en op windows natuurlijk ;) )

11
Onderhanden werk en demo's / Re: Robot City V2.0
« Gepost op: 10 juni 2015, 09:06:05 am »
OK, dan vind ik het object in ieder geval weer terug.
Vanmorgen ben ik even verder wezen zoeken en heb gevonden hoe ik objecten die ik wil importeren in hetzelfde formaat krijg als de objecten die ik in Blender heb.

Het is een instelling tijdens het importeren "Clamp size". Het stond op "0" en heb het op "10" gezet en nu is 1 meter van het geïmporteerde object ook 1 meter in Blender. :)

12
Onderhanden werk en demo's / Re: Robot City V2.0
« Gepost op: 09 juni 2015, 19:38:11 pm »
Nee, die heb ik al zo staan.
Het probleem waar ik tegenaan liep was dat ik geen object zag toen ik het in blender had geïmporteerd, het object bleek zo groot te zijn dat ik er midden in zat waardoor ik het niet zag. Dus ik denk dat ik iets in Sweet Home aan moet passen zodat het object kleiner in Blender komt.

13
Leden stellen zich voor / Re: Erik
« Gepost op: 09 juni 2015, 19:34:45 pm »
27 mc heb ik wel even gedaan maar uiteindelijk ben ik voor het zendamateurexamen gegaan (rond 1990). Morse seinen wilde ik wel leren maar het kwam er maar niet van om het goed te doen dus het is bij het (om)bouwen van zenders en ontvangers gebleven.

Wat computers betreft ben ik met een Laser 310 begonnen en die programma's kon ik toen niet opslaan dus als de computer uit ging was het programma ook weg :( Via een Atari 1040 naar een PC gegaan waarbij ik de poorten van de PC met basic en later met C++ op pinniveau aanstuurde. Daarmee stuurde ik een zender die in morse mijn call uitzond.
 Inmiddels had ik op de MTS (electronica) geleerd om de Z80 processor te programmeren en veel later, een paar jaar geleden ben ik met de PIC processor begonnen en daarna Arduino Uno.

Met de modelbouw was ik ook al begonnen, rond m'n 16e had ik m'n eerste zwever maar doordat ik 15 km van het modelvliegveld woonde en op de fiets moest kwam dat niet lekker van de grond (letterlijk en figuurlijk). ondertussen had ik ook 2 modelauto's en een modelboot. Die hobby's hebben een tijd stil gelegen en 7 jaar geleden ben ik weer met modelvliegen begonnen en dat doe ik nu nog steeds met veel plezier. Op dit moment ben ik weer een model aan het bouwen (link naar bouwverslag). Zo meteen ga ik weer hiermee verder, even een avondje balsastof snuiven ;)

14
Onderhanden werk en demo's / Re: Robot City V2.0
« Gepost op: 09 juni 2015, 19:17:53 pm »
Dat programma maakt het wel eens stuk makkelijker zie ik.  :)
Ik heb het even op m'n computer gezet en even een paar muren gemaakt. Het exporteren naar Blender werkt wel maar de afmetingen komen niet overeen.
Hoe kan ik instellen dat 1 meter in Sweet Home ook 1 meter is in Blender?

15
Onderhanden werk en demo's / Re: Robot City V2.0
« Gepost op: 08 juni 2015, 16:11:44 pm »
Dank je voor de tip.
Het werkt inderdaad snel en mooi. Dit scheelt heel wat tekenwerk.
Inmiddels heb ik het glas ook transparant gekregen dus van de week "even" de ramen in het huis zetten.

Pagina's: [1] 2