Dutch Blender Community

Creaties => Onderhanden werk => Topic gestart door: JvL op 30 mei 2016, 23:03:11 pm

Titel: Zeegezicht
Bericht door: JvL op 30 mei 2016, 23:03:11 pm
Dit is een klein projectje voor tussendoor en mijn doel is om een zeegezicht te maken en dit er uiteindelijk zoveel mogelijk uit te laten zien als een olieverfschilderij.
Ik heb nog geen idee hoeik dit precies voor elkaar ga proberen te krijgen maar ik moet toch eerst de scene modelleren.
Dit is wat ik tot nu toe heb. Het onderwerp is vanzelfsprekend het havenhoofd van Scheveningen.  ;)

(http://s33.postimg.org/67ptbfid7/Test.jpg) (http://postimg.org/image/67ptbfid7/)
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: rozz op 31 mei 2016, 07:17:59 am
Wederom... Nice
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: IJp op 31 mei 2016, 09:15:10 am
Mooi hoor die golven zien er goed uit.
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: koos2 op 31 mei 2016, 10:27:59 am
Komt nu al in de buurt van een schilderij.
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: JvL op 31 mei 2016, 10:56:08 am
Bedankt heren. Het is de bedoeling om eerst d.m.v. belichting, kleur- en materiaalgebruik al een eind in de goede richting te komen. De keuze voor de lucht zal waarschijnlijk ook heel erg beeldbepalend zijn.
Daarna zal ik d.m.v. compositing proberen om het "echte" geschilderde effect te bereiken.
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: JvL op 31 mei 2016, 23:55:11 pm
Weer een klein stukje verder.

(http://s33.postimg.org/84rtmunu3/Test2.jpg) (http://postimg.org/image/84rtmunu3/)
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: blenderbrammetje op 01 juni 2016, 01:19:57 am
Jah , word al mooier ... ???
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: rozz op 01 juni 2016, 07:33:29 am
Mooi, die subtiele kleurveranderingen in de golven door ik denk godray's
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: JvL op 01 juni 2016, 13:04:25 pm
Bedankt heren!

@rozz: Nee, nog geen god rays toegepast (komen later). Tot nu toe 2 lampen gebruikt voor wat algemene belichting tijdens het werken aan de scene. Wat je ziet is een texture, normal en displacement.
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: JvL op 12 juni 2016, 00:28:24 am
Vandaag was het toch slecht weer dus ik heb weer even aan het zeegezicht gewerkt. Ik ben nog bezig met de brekende golven en de lucht.
Ook een begin gemaakt voor de godrays tussen de wolken door.

(http://i.imgur.com/1h5EqBK.png?1)
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: blenderbrammetje op 12 juni 2016, 01:39:59 am
Mooi man.
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: JvL op 12 juni 2016, 08:35:50 am
Dank je. Er gaat nog wel wat werk in zitten om het helemaal naar mijn zin te krijgen maar het begin is er in ieder geval.
 ;)
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: IJp op 12 juni 2016, 10:21:26 am
Gaaf man en zeker die golven ben benieuwt hoe je die hebt gemaakt.  8)
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: rozz op 12 juni 2016, 10:53:15 am
Heel artistiek.
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: koos2 op 12 juni 2016, 11:15:09 am
Modeleer je de brekende golven?
Hartstikke mooi gaat het worden.
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: JvL op 12 juni 2016, 12:01:16 pm
Bedankt voor de positieve teacties heren!
De brekende golven zijn inderdaad (deels) gemodelleerd.
Ik zal later vandaag een voorbeeld posten van de aanpak die ik hier gebruikt heb.
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: JvL op 12 juni 2016, 21:18:44 pm
Hier even een simpel voorbeeld hoe ik de brekende golven heb gemaakt. Op de afbeelding staat alleen de basis maar die kun je natuurlijk verder uitbreiden voor meer controle over de vorm.

(http://s33.postimg.org/5zgkat7ez/Wave.jpg) (http://postimg.org/image/5zgkat7ez/)

Voor de basis gebruik je 2 curves (die je alvast een bepaalde vorm geeft) en een plane.

Plaats de curves links en rechts van de plane geef daarna de plane genoeg loopcuts in de richting van de curves om een soepel bewegend vlak te krijgen (gebruik natuurlijk ook de subsurf modifier).

Maak van de vertices aan de linkerzijde van de plane een vertex group en doe dit daarna ook voor rechts.

In Object Mode gebruik je 2 curve modifiers om de vertex groups de curves te laten volgen en dan heb je de basis vorm.
Je kunt dus ook meer curves en vertex groups gebruiken om meer vorm toe te kunnen voegen.

De definitieve vorm van de golf krijg je door bv. een texture van bruisend/schuimend water te gebruiken en daar nog een displacement toe te passen.
 
Eventueel nog een image texture op een plane voor de spetters om het af te maken maar hier kun je natuurlijk ook particles voor gebruiken.
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: IJp op 12 juni 2016, 23:13:15 pm
Dat heb je mooi bekeken zo.
Je laat onderstuk van de golf  je in het water zakken maar zie je daar dan niets meer van in het water of is dat transparant.
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: blenderbrammetje op 12 juni 2016, 23:17:31 pm
Kun je dat ook gebruiken voor animatie ?
Ik bedoel , kun je ook evt. een displacementmodifier op de curve zelf zetten ofzo ? Omdsat curves niet zomaar te animeren zijn.... :)
Wel mooi. Je kunt voor animatie altijd nog de cirve langzaam verplaatsen en kleiner scalen...
Maar goed , voor deze still een perfecte methode.
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: JvL op 13 juni 2016, 07:30:02 am
Dat heb je mooi bekeken zo.
Je laat onderstuk van de golf  je in het water zakken maar zie je daar dan niets meer van in het water of is dat transparant.

Ik gebruik zelf een texture die langs de randen transparant is. De golf zelf plaats ik net boven het oppervlak en deze kun je zelfs (nadat de Curve modifiers applied zijn) nog verder op maat maken als dat nodig is.
Meestal is dat niet eens nodig omdat het door de camerahoek niet opvalt dat hij net boven het oppervlak zweeft.
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: JvL op 13 juni 2016, 07:38:02 am
Kun je dat ook gebruiken voor animatie ?
Ik bedoel , kun je ook evt. een displacementmodifier op de curve zelf zetten ofzo ? Omdsat curves niet zomaar te animeren zijn.... :)
Wel mooi. Je kunt voor animatie altijd nog de cirve langzaam verplaatsen en kleiner scalen...
Maar goed , voor deze still een perfecte methode.

Het kan eventueel wel beperkt geanimeerd worden maar ik zou het zelf niet doen. Ik heb deze methode alleen gekozen omdat het voor een still is.
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: Ezra op 13 juni 2016, 10:07:56 am
Erg mooi.
Nog wel een klein detail, basalt blokken liggen vrijwel altijd netjes opgestapeld, niet zomaar op een hoop gegooid. Voor iemand die maar wat vaak over die dingen heeft gelopen, van steen naar steen springend, is het vrij opvallend.
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: JvL op 13 juni 2016, 14:15:30 pm
Dank je!

Je hebt helemaal gelijk Ezra, in het echt liggen ze inderdaad iets netter (hoewel er ook nog genoeg uitsteken).

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit zelf voor dit moment niet zo belangrijk vindt omdat het voor mij meer een oefening is om te kijken of ik de image er "geschilderd" kan laten uitzien. Het wordt dus geen realistische 3D scene.
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: JvL op 18 juni 2016, 00:12:51 am
De scene is nog niet af maar ik heb wel alvast een eerste test gedaan voor het olieverf effect. Nog verre van wat ik wil maar ik dacht ik laat het toch alvast zien.  ;)

(https://s32.postimg.org/nmbowx5qp/Seasight_WIP2.png) (https://postimg.org/image/nmbowx5qp/)
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: IJp op 18 juni 2016, 11:19:41 am
Ik hou van donkere images maar dit is het niet dus mijn tip is,  probeer dit zeezicht wat lichter te houden ;)
En je ben er zeker nog niet met het olieverf effect maar is Gimp of Adobe achteraf geen betere oplossing. ???
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: JvL op 18 juni 2016, 11:54:26 am
De image is inderdaad wat donker maar dat is omdat ik nog niets aan de scene en de belichting heb gedaan. Dit was alleen nog maar een eerste test om de structuur van olieverf te bereiken.
Kleur en belichting is allemaal nog in bewerking en er moet ook nog wat modelleerwerk gedaan worden dus dat komt uiteindelijk helmaal goed ijp.

Photoshop of Gimp is geen goede optie in dit want de uitdaging is juist om het volledig in Blender te doen. De verfstructuur is in dit geval ook echt 3D en ligt op de image in tegenstelling tot de filters in Photoshop of Gimp maar dat zal in het eindresultaat beter naar voren komen.
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: koos2 op 18 juni 2016, 12:15:39 pm
Nou, ben mij komt alleen een gepast WAUW naar bovendrijven.
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: JvL op 18 juni 2016, 12:49:24 pm
Dank je Koos, ben blij dat het in de smaak valt.
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: koos2 op 22 juni 2016, 16:28:56 pm
Heb net even snel de techniek geprobeerd met de 2 curves en de plane. In de toekomst zal het zeker een keer van pas komen. Bedankt.
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: JvL op 22 juni 2016, 17:20:35 pm
Dat is goed om te horen. Ik kan je nog een tip geven voor een nog beter en soepeler resultaat.

Als je de golf vorm eenmaal gemaakt hebt dan kun je daarna de plane ook nog in de andere richting van loopcuts voorzien waardoor de plane vloeiender kan bewegen.
Maar dit kun je echt pas na het maken van de basisvorm doen want anders volgen alleen de 2 buitenste rijen de curves.


Zelf ben ik op het moment aan het experimenteren met de lucht voor een nog "schilderachtiger" effect van de scene voordat ik het penseelstreek effect er op loslaat.
Helaas gaat het even niet zo snel omdat ik mijn tijd moet verdelen tussen het maken van mijn website en de rest. Daar gaat ongemerkt toch nog behoorlijk wat tijd inzitten omdat het niet echt mijn ding is.  ;)
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: rozz op 22 juni 2016, 20:49:36 pm
Helemaal top dat je het helemaal in blender wilt doen...kan ik alleen maar omarmen.. ;D
De lijnen om de basalt blokken mogen subtieler maar ach, dat had je zelf waarschijnlijk ook al gezien dus wat zeur ik... ;D
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: JvL op 22 juni 2016, 21:07:50 pm
Klopt helemaal van die lijnen, rozz. Het is allemaal nog in de experimentele fase en ik heb alle stappen in grote lijnen opgezet.
Nu ben ik alle afzonderlijke onderdelen aan het spelen. Echt geweldig om te doen.  ;D

Hier alvast even een preview van de lucht waar ik aan werk. Het gaat om de bovenste helft.

(https://s32.postimg.org/etcv3xesh/Sky.png) (https://postimg.org/image/etcv3xesh/)
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: IJp op 25 juni 2016, 11:32:24 am
JvL de Nederlandse meester in zeezicht schilderijen.
De tip van een leek als je de meesters bekijkt dan hebben de zeezicht schilderijen meestal heel sprekende wolken.
Misschien heb je hier wat aan of niet  ;)
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: JvL op 25 juni 2016, 15:00:57 pm
Klopt ijp, dat is ook het effect waar ik naar toe probeer te werken maar dat blijkt nog een hele klus in Blender. Ik gebruik een blendersky en verschillende textures en nu ben ik nog op zoek naar de ideale instellingen.
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: JvL op 20 juli 2016, 20:16:28 pm
Heerlijk....zoveel studiemateriaal in mijn achtertuin.  ;)


(https://s32.postimg.org/m4jlnge0h/God_rays.jpg) (https://postimg.org/image/m4jlnge0h/)

(https://s32.postimg.org/wsncmanzl/Havenhoofd.jpg) (https://postimg.org/image/wsncmanzl/)
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: rozz op 21 juli 2016, 11:28:26 am
Nice..
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: JvL op 25 juli 2016, 00:26:08 am
Hier ook gelijk maar even weer de draad weer opgepakt. De lucht nog even aangepakt. Nu weer met de zee bezig.

(https://s31.postimg.org/hptdfejtz/Seasight_WIP3.png) (https://postimg.org/image/hptdfejtz/)
http://llyrstudio.com/strandvakantie/ (http://llyrstudio.com/strandvakantie/)
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: IJp op 25 juli 2016, 09:10:58 am
Ik vindt hem nu al echt prachtig.
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: rozz op 25 juli 2016, 14:15:08 pm
Zooo... mooi man.
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: JvL op 25 juli 2016, 14:54:09 pm
Bedankt!  ;)
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: JvL op 07 augustus 2016, 09:29:49 am
Nieuwe methode voor de golven aan het testen:

(https://s8.postimg.org/mo6e9c0nl/Seasight_WIP5.png) (https://postimg.org/image/mo6e9c0nl/)

http://llyrstudio.com/making-waves/ (http://llyrstudio.com/making-waves/)
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: IJp op 07 augustus 2016, 10:42:45 am
Gaaf hoor.
Dit zijn perfecte golven alleen de kleine eerste golf oogt niet zo lekker.
Verder niets op aan te merken top.
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: JvL op 07 augustus 2016, 11:39:16 am
Dank je ijp. De golven die je hier ziet zijn allemaal duplicates van 1 golf dus in die zin moet er sowieso nog wat meer variatie in.
Het ging mij meer om of deze golf goed zou tonen in de afbeelding maar gezien je reactie moet dat wel goed komen.  ;)
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: IJp op 07 augustus 2016, 19:56:57 pm
Ik zou zo in die golven duiken.  :)
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: JvL op 25 september 2016, 17:35:04 pm
Op het moment besteed ik even niet zo veel tijd achter mijn pc door een oogprobleempje maar toch even een tussenstand. De golven zijn nu zoals ik ze wilde hebben maar ik zal nog de nodige tijd moeten besteden aan de compositing.

(http://s14.postimg.org/o0mcmkvnh/Wavetest.jpg) (http://postimg.org/image/o0mcmkvnh/)

http://llyrstudio.com/still-riding-the-wave/ (http://llyrstudio.com/still-riding-the-wave/)
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: rozz op 25 september 2016, 17:42:24 pm
mooi man...
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: IJp op 25 september 2016, 19:01:26 pm
Ik moet wel bekennen dat ik de vorige image mooier vond.  :-[
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: JvL op 25 september 2016, 19:49:06 pm
Geeft niks ijp, dat mag hoor.  ;)
Maar ik ben wel benieuwd wat je in de vorige mooier vond (om te vergelijken met mijn eigen kritiek).

De image is voorlopig ook nog niet af hoor want ik ben nog aan het experimenteren met de kleurtoon en de penseelstreken. Ik krijg ze nog niet zoals ik wil maar de aanhouder wint zeggen ze wel eens.  ;D
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: IJp op 25 september 2016, 20:20:55 pm
Eigenlijk alles maar zeker de golven en de lucht.
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: koos2 op 26 september 2016, 09:56:10 am
Non-photorealistic rendering. Ik ben daar ook wat onderzoekjes voor aan het doen. Hopelijk kan ik binenkort weer het een en ander hier van publiceren.
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: JvL op 26 september 2016, 12:17:38 pm
Wat betreft de golven heb ik slecht nieuws voor je want ik vind dit zelf de meest geslaagde golven tot nu toe dus die blijven.  ;D

De lucht is overigens gewoon exact dezelfde hoor alleen heb ik hier bij wijze van experiment een hele hoge saturatie gebruikt. Aan de andere onderdelen is ook niets verandert op een iets andere belichting en het penseeleffect na dan.
Voorlopig nog even door sleutelen aan het geschilderde effect.

Eigenlijk alles maar zeker de golven en de lucht.
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: JvL op 26 september 2016, 12:23:29 pm
Dat hoop ik ook Koos.  ;)

Non-photorealistic rendering. Ik ben daar ook wat onderzoekjes voor aan het doen. Hopelijk kan ik binenkort weer het een en ander hier van publiceren.
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: IJp op 26 september 2016, 12:42:35 pm
Ik zou de vorige image ook maar bewaren dat is werkelijk een plaatje.
Ik heb ook nog even de 2 images aan mijn vrouw laten zien en die heeft warempel de zelfde smaak als ik.  ;D

Toch zou ik nog eens goed kijken naar de golven van je laatste image het zijn in mijn ogen niet meer dan witten vlekken maar ik weet zeker dat jij dat beter en mooier kan. ;)
 
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: JvL op 15 november 2016, 19:37:45 pm
(https://s16.postimg.org/evuee3lch/z15.jpg) (https://postimg.org/image/evuee3lch/)

Weer een stapje dichter bij mijn doel.  ;) Dit is de raw render zonder compositing en dit is de basis voor de laatste stap.  ;)

http://llyrstudio.com/the-waves-are-coming/ (http://llyrstudio.com/the-waves-are-coming/)
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: P D op 15 november 2016, 21:21:39 pm
Mooi, het lijkt wel een stukje uit "Panorama Mesdag".
Zou het niet mooier zijn als de tekst wat forser is.
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: rozz op 15 november 2016, 21:23:21 pm
sodeprimpram.....looking awfull...en dan good bedoeld natuurlijk...

volgens mij is het deze pier...;)

(https://s15.postimg.org/b2hj5ptmv/IMG_20160820_155118.jpg) (https://postimg.org/image/b2hj5ptmv/)

en volgens mij kon ik hier jouw koffie ruiken, of was het een biertje, sorry was een beetje verkouden ;)



(https://s14.postimg.org/wgss8o0rx/IMG_20160820_155111.jpg) (https://postimg.org/image/wgss8o0rx/)
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: JvL op 15 november 2016, 21:41:49 pm
Mooi, het lijkt wel een stukje uit "Panorama Mesdag".
Zou het niet mooier zijn als de tekst wat forser is.

Dank je PD. Die tekst is eigenlijk maar een grapje. Helaas mis je in deze afbeelding nog de witte rand van een ansichtkaart door de witte achtergrond.
Het wordt eigenlijk een schilderij zonder tekst. Ik wil er nog de structuur van canvas en verf/penseelstreken in hebben ;)
.
@rozz: Dat is hem zeker. En voor die koffie/bier moet je nog een stukje de andere kant op lopen (voorbij de winkelstraat/kerk.
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: IJp op 16 november 2016, 15:57:37 pm
Mooie golven dat gaat de goede kant op.
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: JvL op 16 november 2016, 16:58:22 pm
Bedankt ijp.  ;)
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: koos2 op 17 november 2016, 12:57:52 pm
Het ziet er mooi schilderachtig uit. Misschien is het soms nog wat te scherp. Eventueel iets van een blur? Met schilderen doezel je ook wel eens een scherpe overgang.
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: JvL op 17 november 2016, 13:08:34 pm
Ik weet precies welke punten je bedoelt Koos maar als het goed is komt dat goed in de laatste stap waar ik nu mee bezig ben, het toevoegen van een verf/penseelstreekeffect.
Maar ik sluit ook een lichte blur of distortion niet uit voor bepaalde renderlayers (o.a. het bootje).
De rest van het schilderachtige uiterlijk tot nu toe heb ik bereikt door handig met textures en blend modes te combineren maar voor de nu nog te scherpe delen werkte dat helaas niet.
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: coenvanrooij op 18 november 2016, 06:55:07 am
Heel mooi!

Wellicht zou je mos op de stenen kunnen texturen, in mijn herinnering zijn die stenen daar mee begroeid.

Groet,

Coen
Titel: Re: Zeegezicht
Bericht door: JvL op 18 november 2016, 07:34:20 am
Bedankt Coen. Er zit al mos in de texture verwerkt (de wat lichtere plekken) maar dit valt een beetje weg door de afstand tot de camera en het geschilderde effect.
Daar zit een beetje het moeilijke punt in deze afbeelding want door dit effect treed wat detailverlies op maar ik hoop dat het in het eindresultaat wat duidelijker te zien zal zijn.