Topic: Blender 2.65 is uit !  (gelezen 7634 keer)


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Gepost op: 12 december 2012, 13:43:05 pm »
Het is weer zover Blender 2.65 is uit!!!!   :shock:  :o  :D
http://www.blender.org/development/rele ... ender-265/
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 782
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #1 Gepost op: 12 december 2012, 15:19:07 pm »
Voor de nieuwsgierigen onder ons, ook even de release notes:

Fire and Smoke
Fire simulation was added to the Smoke Simulator. The domain received major updates to improve performance and usability. Smoke can be emitted from mesh surfaces, without the need for a particle system. A smoke flow force field was added to improve interaction with other simulations. Colored smoke simulation and mixing is possible and the interaction of smoke with collision objects has been improved.

Mesh Modeling
The bevel tool now includes rounding and was otherwise much improved, preserving the requested bevel width more evenly and generating better topology. A new symmetrize tool was added to make mesh topology and data symmetric.
 
More Features
]New features include: a tool transfer vertex weights from one mesh to another, antialiased viewport drawing, connected proportional editing in UV editor, improved DPX file read and write, more control over curve taper, collision masks in the game engine and improved camera title safe drawing.

Bug fixes
In addition to the new features, over 200 bugs that existed in previous releases have been fixed.

Cycles Render
Support for writing custom shaders in the Open Shading Language is now available. Motion blur rendering was also added, to make moving objects and cameras appear blurry. There is also an anisotropic shading node, and BSDF nodes can now have different normals, which can be set using the new bump and normal map nodes.

Modifiers
The decimator was rewritten, and now preserves UV's and vertex colors, has an un-subdivide and a mode to dissolve vertices to create planar n-gons. A new laplacian smooth modifier can reduce noise or smooth the mesh while preserving edges and volume. A triangulate modifier was also added, which can be useful for creating game assets with baked normal maps.

Addons
UV texture to vertex color baking was added, the PDB atomic visualization addon was improved, and film response curves were added for the RGB Curves node in the compositor.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #2 Gepost op: 22 december 2012, 16:02:11 pm »
Ik kan nu wel met Blender 2.65  in Cycles render  GPU Compatible en suported instellen.  
Dit kon ik niet bij Blender 2.64 mij videokaart ATI Mobilitie Radeon HD 5650 1GB werdt niet ondersteund
Het lijkt dat Cycles render nu sneller en beter werkt :-)

Maar bij User Preferences kan ik alleen cpu instellen?
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Koen

  • Member
  • *
  • Berichten: 37
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 28 december 2012, 15:41:15 pm »
Citaat van: "ijp"
Ik kan nu wel met Blender 2.65  in Cycles render  GPU Compatible en suported instellen.  
Dit kon ik niet bij Blender 2.64 mij videokaart ATI Mobilitie Radeon HD 5650 1GB werdt niet ondersteund
Het lijkt dat Cycles render nu sneller en beter werkt :-)

Maar bij User Preferences kan ik alleen cpu instellen?

Ik heb cuda geinstaleerd maar krijg deze niet geconfigureerd met blender. Dus geen andere keuze dan CPU in de compute device setiings.  Ik heb een windows 7 computer en heb het nog steeds niet voor elkaar. Dus dan nog maar even tandenknarsen en op lage resolutie renderen. . zucht.

Als iemand een tip heeft hoe ik de gpu / cuda in de user preferences aan de praat krijg dan ben ik heel erg dankbaar.  :P

groet,

Koen
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Jogai

  • Member
  • *
  • Berichten: 238
    • Bekijk profiel
    • http://jogai.nl
« Reactie #4 Gepost op: 28 december 2012, 18:00:58 pm »
Welke videokaart heb je?
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Koen

  • Member
  • *
  • Berichten: 37
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 29 december 2012, 10:56:06 am »
Dit heb ik kunnen vinden: Ik heb een op mijn laptop:  device mobile Intel(R) 4 series Express Chipset Family.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Jogai

  • Member
  • *
  • Berichten: 238
    • Bekijk profiel
    • http://jogai.nl
« Reactie #6 Gepost op: 29 december 2012, 22:30:20 pm »
Blender gpu rendering gaat via Cuda volgens mij en dat werkt alleen op Nvidia. Zowieso is je videokaart een geintegreerd in je chipset dus veel power komt daar niet uit.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Koen

  • Member
  • *
  • Berichten: 37
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 30 december 2012, 09:17:09 am »
Citaat van: "Jogai"
Blender gpu rendering gaat via Cuda volgens mij en dat werkt alleen op Nvidia. Zowieso is je videokaart een geintegreerd in je chipset dus veel power komt daar niet uit.


Bedankt voor je reactie. Ik zal eens kijken of ik toch niet beter achter mijn desktop pc kan gaan zitten.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 782
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #8 Gepost op: 30 december 2012, 10:55:41 am »
Je grafische kaart moet CUDA ondersteunen. De kaart heeft dan ook vaak cuda cores. Het aantal cuda cores bepaalt voor een deel de snelheid. Hoe meer hoe beter natuurlijk. Over het algemeen is Nvidia de fabrikant die dit soort kaarten verkoopt. Niet al hun kaarten kunnen het, maar als je er 1 zoekt, kijk naar Nvidia kaarten.

Er bestaat een site waar benchmarks worden bijgehouden van verschillende grafische kaarten, speciaal op gebied van Blender 3d. Je zou daar eens kunnen kijken. Dan zie je wat de verschillen zijn.

Link naar de site.
MAD
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline Koen

  • Member
  • *
  • Berichten: 37
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 30 december 2012, 11:00:23 am »
Hoi Mark,

Bedankt voor je tip. Ik zal de komende weken eens goed kijken naar de mogelijkheden. Het liefst wil ik op mijn laptop blijven werken. Misschien dat daar ook nog oplossingen voor zijn?

groet,

Koen
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 782
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #10 Gepost op: 30 december 2012, 14:22:23 pm »
Op een laptop zit je vast aan de grafische chip die fabriek af inzit. Je kunt wel externe grafische kaarten ertussen zetten, maar die zijn duur, en ik betwijfel of die CUDA hebben.

De grafische chip die jij hebt, daar heb je niets aan.
Of je moet aan een nieuwe laptop, of een goede grafische kaart in je pc.

Groet,
MAD
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline Jogai

  • Member
  • *
  • Berichten: 238
    • Bekijk profiel
    • http://jogai.nl
« Reactie #11 Gepost op: 31 december 2012, 10:49:15 am »
Je kan ook je pc alleen gebruiken voor het renderen. (met iets als http://farmerjoe.info/ bv, dan kan je instellen welke machine's renderen.) Als daar dan een goeie kaart insteekt dan kom je er ook.

Je kan ook een vidockaan je laptop koppelen, of er zelf een maken (google maar op diy vidock).
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Koen

  • Member
  • *
  • Berichten: 37
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 31 december 2012, 12:19:11 pm »
Super bedankt voor de goede tips.. Ik geloof dat ik er nu wel uit ga komen.  :D
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »