Dutch Blender Community
Creaties => Onderhanden werk => Topic gestart door: P D op 27 november 2016, 13:59:16 pm
-
Mijn uitdaging is om zo realistisch mogelijk fruit te maken.
ik wil ook nog wat ander fruit gaan maken.
Mijn eerste probleempje is; ik wil alleen de randen van de appels blurren, nu heb ik een blur filter over alles heen maar ik wil dat hij binnenin scherp blijft.
Het is een techniek die ik ook in de schilderkunst gebruik, om een niet zo'n scherp uitgesneden appel te maken zodanig hij een beetje met de achtergrond wordt samengevoegd.
Weet iemand daarvoor een oplossing.
(https://s12.postimg.org/3vpcfxqix/appel0001.jpg) (https://postimg.org/image/3vpcfxqix/)
-
Dat ziet er al weer uit als een originele PD. ;)
Ik weet de node setup zo niet uit mijn hoofd maar google even op 'edge blur' en 'light wrap' en dan moet het wel lukken denk ik.
-
Mischien kun je wat aan de appel doen met deze node die je dan zelf maakt.
Wel even kijken dit maakt echt wel een verschil.
https://www.youtube.com/watch?v=V3wghbZ-Vh4
-
Mischien kun je wat aan de appel doen met deze node die je dan zelf maakt.
Wel even kijken dit maakt echt wel een verschil.
Ik heb al een fresnel node gebruikt maar niet het gewenste resultaat. Waarschijnlijk omdat de achtergrond te donker is. Morgen ga ik de tutorial eens goed bestuderen.
-
Ijp; ik had deze tutorial al eens bekeken en ook die fresnel node gebruikt.
Het effect van de fresnel is alleen goed zichtbaar als de glans heel sterk is.
Nu heb ik de glans wat versterkt en de kleur van de glans wat meer de kleur van de achtergrond wat aangepast.
Het is niet helemaal het effect wat ik met schilderen bereik maar het lijkt er wel een beetje op.
Normaal met schilderen, poets ik de kleuren van de achtergrond rondom in de appel in elkaar.
Nu is die kleur overal hetzelfde. Als dat effect, met fresnel wil bereiken glanst de appel weer te veel.
Zelf ben ik nu wel tevreden.
(https://s15.postimg.org/4a5nken93/appel20001.jpg) (https://postimg.org/image/4a5nken93/)
-
Zoals ik al zei in mijn vorige post: zoek op edge blur en lightwrap. Dat is volgens mij exact wat je zoekt.
-
Dit is volgens mij wat JvL bedoeld.
https://www.youtube.com/watch?v=gD28c8TIAs8
Maar probeer ook eens mijn simpele node setup die ik in elkaar heb geknutseld. ;)
(https://s12.postimg.org/timzpfozd/Blur_zonder_blur1.png) (https://postimg.org/image/timzpfozd/)
-
Dat bedoelde ik inderdaad ijp. Bedankt voor de bijbehorende tutorial.
-
Ijp-JvL;
Het verschil is dat in die tutorials en het voorbeeld van jullie dat er met images wordt gewerkt. ik heb in mijn voorbeeld geen images gebruikt.
Het effect heb ik wel kunnen bereiken maar alleen als de appels te veel glans hebben.
Ook vreemd is; als ik dezelfde nodes op mijn drie appels kopieer dat ik de meest vreemde vertekeningen (verschuivingen) krijg.
Het lijkt wel dat deze techniek alleen maar werkt op 1 voorwerp.
Toch bedankt voor jullie hulp.
(https://s18.postimg.org/jslrzvjdx/appel1.jpg) (https://postimg.org/image/jslrzvjdx/)
-
Voor mij nog een knutsel poging dit gaat wel beter met 3 opjecten.
(https://s22.postimg.org/nxr5ui8ql/Blur_zonder_blur2.png) (https://postimg.org/image/nxr5ui8ql/)
-
Nog even de ver van mijn bed show. ;)
-
Voor mij nog een knutsel poging dit gaat wel beter met 3 opjecten.
Ik vind wel dat je veel van je rondingen mist, het worden platte schijfjes.
Ook een groot verschil is; je gebruikt een witte achtergrond, dat werkt heel anders dan een donkere.
-
Ijp-JvL;
Het verschil is dat in die tutorials en het voorbeeld van jullie dat er met images wordt gewerkt. ik heb in mijn voorbeeld geen images gebruikt.
Het effect heb ik wel kunnen bereiken maar alleen als de appels te veel glans hebben.
(https://s18.postimg.org/jslrzvjdx/appel1.jpg) (https://postimg.org/image/jslrzvjdx/)
Oh oke, mijn vergissing. Ik dacht dat je het effect aan de afzonderlijke render layer van de appel wilde toevoegen (wat na het renderen een image is).
Hiermee zou je wel weer het probleem van teveel glans kunnen voorkomen omdat je dan niets aan het materiaal of de shaders hoeft te wijzigen.
-
Oh oke, mijn vergissing. Ik dacht dat je het effect aan de afzonderlijke render layer van de appel wilde toevoegen (wat na het renderen een image is).
Hiermee zou je wel weer het probleem van teveel glans kunnen voorkomen omdat je dan niets aan het materiaal of de shaders hoeft te wijzigen.
Dan kan ik het eenvoudiger maken in PhotoShop.
Hier het resultaat.
(https://s17.postimg.org/ta3m0td6j/appel2.jpg) (https://postimg.org/image/ta3m0td6j/)
-
Het resultaat mag er weer zijn.
-
Mooi hoor!
-
Met PhotoShop en Gimp kan dat natuurlijk ook het is een lekker appeltje geworden.
-
Het volgende fruithapje :)
(https://s22.postimg.org/ao8nryfyl/Banaan10001.jpg) (https://postimg.org/image/ao8nryfyl/)
-
Ziet er weer appeijitelijk uit. Ik heb alleen het idee dat er bij de hoeken een beveltje gedaan kan worden
-
Ziet er weer appeijitelijk uit. Ik heb alleen het idee dat er bij de hoeken een beveltje gedaan kan worden
Bedoel je dat de hoeken scherper moeten of juist ronder.? ???
-
Gezond topic dit met al dat fruit. Ik zou de hoeken wat ronder maken want die zien er wel wat scherp uit.
Gebruik je textures of alleen shaders/materialen?
-
Gezond topic dit met al dat fruit. Ik zou de hoeken wat ronder maken want die zien er wel wat uit.
Gebruik je textures of alleen shaders/materialen?
Koos en jvl bedankt voor de opbouwende kretiek.
Zowel bij de appels als bananen gebruik ik alleen schader/materialen. Dat vindt ik juist de uitdaging.
Morgen ga ik de hoeken wat afronden.
-
Precies , de hoeken wat afronden hier en daar... op sommige plekjes is het juist perfect.
Waar het bruin is is doorgaans ook de scherpte van de hoek weg.
Verder perfect , echt mooi.
Zulke bananen wil ik wel in mijn scene.
-
Ik sluit me aan bij de vorige reacties.
Verder helemaal top.
-
Ik kon het niet laten, toch nog even aangepast.
Kan ik vannacht weer rustig slapen ;) ;
(https://s11.postimg.org/tefhf9h9b/Banaan30001.jpg) (https://postimg.org/image/tefhf9h9b/)
-
Geweldig!
-
Nu wat Mandarijnen; deze heb ik aan de zijkanten in Gimp een beetje geblurd.
(https://s22.postimg.org/6e3ou761p/Mandarijn40001.jpg) (https://postimg.org/image/6e3ou761p/)
Alle kleuren heb ik weer met alleen nodes gemaakt (+ Vertex-Paint)
Voor die gene die daar in geintereseerd zijn.
(https://s17.postimg.org/ulp5ebpqj/Nodes.jpg) (https://postimg.org/image/ulp5ebpqj/)
-
Het ziet er allemaal weer super uit dus laat maar komen die nodes en het fruit. ;)
-
Dat ziet er goed uit PD ,nu tijd voor een fruitschaal :P
-
Even geduld Ruud, eerst nog wat meer soorten ; :D
Het is juist zo'n leuke uitdaging om al die soorten te maken en heel erg leerzaam.
-
Het dagelijkse fruithapje en wat lekkere nodes.
(https://s11.postimg.org/ts9xiqlrz/Peer10001.jpg) (https://postimg.org/image/ts9xiqlrz/)
(https://s13.postimg.org/d7o1cb2ub/Naamloos.jpg) (https://postimg.org/image/d7o1cb2ub/)
-
Dat wordt een tof fruitmandje.
-
Brute peren ! Ik zou daar nog een tikje displace of bump overheen gooien , bepaald door je texture , en een héél fijne voronoi enkel in de bump of displace.
In Cycles displace , in Blenderrender de normal invloed in je texture panel.
Dan worden ze misschien nog perfecter... :)
-
Brute peren ! Ik zou daar nog een tikje displace of bump overheen gooien , bepaald door je texture , en een héél fijne voronoi enkel in de bump of displace.
In Cycles displace , in Blenderrender de normal invloed in je texture panel.
Dan worden ze misschien nog perfecter... :)
Bedank voor de tip; hier het resultaat. ik vindt het nu ook een stuk beter.
(https://s13.postimg.org/b2z9jj2mr/Peer20001.jpg) (https://postimg.org/image/b2z9jj2mr/)
(https://s18.postimg.org/m20ppvset/Nodes_Peer.jpg) (https://postimg.org/image/m20ppvset/)
-
Vandaag wat lekkere pruimpjes gemaakt
(https://s17.postimg.org/6op16bw4r/Pruimen20001.jpg) (https://postimg.org/image/6op16bw4r/)
-
Valt me nu op, misschien was dit ook wel het geval bij het overige fruit, maar het zijn exacte kopieën van elkaar.
-
Valt me nu op, misschien was dit ook wel het geval bij het overige fruit, maar het zijn exacte kopieën van elkaar.
Klop Koos, Het was ook niet mijn bedoeling om mooie schilderijtjes te maken. Het is alleen maar studie materiaal. Een uitdaging om alles zo realistisch als mogelijk is te maken. Dat fruit is daarvoor uitermate geschikt. Tot nog toe lukt het redelijk maar het volgende object (aardbei) krijg ik nog niet goed voor elkaar
-
Top maar een klein puntje van mijn kant op mijn beeldscherm zijn ze wel te paars.
Maar dat kan natuurlijk mijn beeldscherm zijn.
Gewoon lekker door naar een kaki. :)