Topic: [Microstation] vlakken projecteren op andere vlakken  (gelezen 8247 keer)


Offline peterd

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 04 juli 2017, 22:29:45 pm »
Momenteel zet ik mijn eerste stappen in 3D met Microstation. Maak terreinmodellen maar spreekt niet echt tot de verbeelding
Nu heb ik 2D vlakken van een terrein ter beschikking van wat gras, water, asfalt, elementenverharding is.
Deze vlakken wil ik projecteren op een DTM* (Digitaal terrein model).
Geeft een goed idee hoe het eruit ziet.

Is het mogelijk om de vlakken op een DTM te projecteren in Blender?


DTM*
tussen punten, bekend in x-, y- en z-coördinaat worden vlakken (vaak driehoeken) gemaakt. Al deze vlakken samen vormen het DTM model.

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #1 Gepost op: 04 juli 2017, 22:41:47 pm »
De kretologie is wat anders in de 3D-wereld: de afbeeldingen (neem ik aan dat je bedoelt) zijn textures, en een DTM heet een mesh (in dit geval in de vorm van een plane).

En textures op meshes weergeven is wat Blender bij uitstek prima kan!

Offline peterd

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 10 juli 2017, 07:00:56 am »
Sorry dat ik de verkeerde termen gebruik. Ik ben pas een paar weken aan het snuffelen in Blender.

Momenteel probeer ik een aantal meshes op andere meshes te projecteren. Dat is net anders dan textures op meshes? Als ik het goed begrijp is dat zoiets als een luchtfoto projecteren op meshes.

De vraag luidt eigenlijk:
Is het mogelijk om meshes te projecteren op andere meshes in Blender?

toelichting
De te projecteren meshes vormen een plattegrond van een deel van de stad (BGT). Tip: heel Nederland is te vinden op www.pdok.nl. Denk hierbij aan plattegrond, kaarten met diverse informatie maar ook hoogten. Best tof om je huis, omgeving in 3D te maken, toch?

De meshes waar het op terecht moet komen is een hoogtekaart van het maaiveld.

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #3 Gepost op: 10 juli 2017, 10:59:14 am »
Sorry dat ik de verkeerde termen gebruik. Ik ben pas een paar weken aan het snuffelen in Blender.
Geeft niet - was alleen om even duidelijk te krijgen wat wat is.

Een mesh op een andere projecteren is niet echt wat je doet - een mesh is een combinatie punten die met lijnen met elkaar verbonden zijn, die op hun beurt weer met vlakken gevuld zijn om zo een oppervlak te krijgen. Die punten kun je bewegen, bijvoorbeeld omhoog en omlaag, om zo de mesh van een plat vlak naar iets anders om te vormen. Zoiets dus:




De vervorming van de mesh in de hoogte kun je ook realiseren door een hoogtekaart te gebruiken - daarbij geeft de kleur aan wat hoog en laag is. Wit is dan bijvoorbeeld hoog, en zwart laag, en grijs alle waardes daartussen. Je moet dan wel een mesh met veel punten hebben om een goede resolutie te krijgen.

Als de mesh dan de goede vorm heeft kun je daar een afbeelding, zoals een kaart, op plakken.


Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2017, 17:50:17 pm »
Hi, waar jij op doelt is een displacement je neemt de kaart en je hebt de hoogte, Deze tutorial legt dit uit, https://www.youtube.com/watch?v=i4ySFm4ey9U en dit gaat op voor elke map.

Offline peterd

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 10 juli 2017, 20:58:28 pm »
Nou Ruud,

Dankjewel voor een avondvullend programma.  ???
Nu de eerste 8 minuten gekeken. Mooi werk. Niet geweten dat er in OSM ook al wat gebouwen in 3D erin staan. Misschien wel op de plek waar ik bezig ben.  ;D Ga ik zo proberen.

Offline peterd

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 10 juli 2017, 21:23:35 pm »
Nu blijkt dus een betaalde en een gratis versie te zijn.
Gratis versie vond ik hier:
https://blendpott.de/2014/08/30/blender-addon-openstreetmap-import/

Geen idee of dit "de beste" gratis versie is.
Het duurde even maar de gebouwen werden in 3D neergezet in Blender. Niet allemaal de juiste hoogte maar mooi om snel wat mee te doen. Top addon!  :o

Nu maar verder met het avond vullend programma.  8)
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2017, 22:19:17 pm door peterd »

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 10 juli 2017, 22:05:04 pm »
Het is een tutorial voor de wat gevorderde maar neem je tijd :)
Open street is dacht ik opensource .

Offline peterd

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 10 juli 2017, 22:34:19 pm »
Ik heb de eerste 10 minuten bekeken. Tjonge, ik kan nog wel wat oefening gebruiken.  ;D
Ruud, je had het over displacement. Wat gegoogle levert dit:
https://youtu.be/_owcNpxp8h4

Dat is te gebruiken door van het digitale terrein model een thematische hoogtekaart te maken.
De hoogtekaart kan ik dan gebruiken om een mesh in hoogte te laten veranderen.
Weet nog niet of dat ook kan door de vlakken van wegen, gras, bos, water aan elkaar te knopen en als 1 mesh te veranderen.

Zaph, is dat wat je hiermee bedoelde?:
...
De vervorming van de mesh in de hoogte kun je ook realiseren door een hoogtekaart te gebruiken - daarbij geeft de kleur aan wat hoog en laag is. Wit is dan bijvoorbeeld hoog, en zwart laag, en grijs alle waardes daartussen. Je moet dan wel een mesh met veel punten hebben om een goede resolutie te krijgen.
...
In ieder geval eerst de film kijken. Ook alles erom heen is leerzaam om "snel" een mooi 3D model te maken van een (deel van een) stad. Dat is wel wat ik (ook) wil en moet nog leren om het meer quick and dirty te doen dan ik met CAD systemen doe.  :-X


Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 10 juli 2017, 23:03:12 pm »
Dit vergt hoge resolutie je plane moet je een aantal keer subdividen en dan een subfivision modifier er over heen zodat de blokjes kleiner worden nu zijn de blokjes groter als een gebouw dan krijg je dit effect.
 Het werken met dit soort mappen vraagt veel geheugen.

Offline peterd

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 11 juli 2017, 19:56:45 pm »
resolutie
Dit vergt hoge resolutie je plane moet je een aantal keer subdividen en dan een subfivision modifier er over heen zodat de blokjes kleiner worden nu zijn de blokjes groter als een gebouw dan krijg je dit effect....
Wat is een hoge resolutie? Momenteel heb ik een raster van 3x3 meter.

dividen

Welk vlak moet ik (sub)dividen? Het vlak dat bestaat uit vlakken wat ik op de juiste hoogte wil leggen/zetten/draperen? (hoe zeg ik dat?). Oh ja, displacen.  ;D

geheugen
...
 Het werken met dit soort mappen vraagt veel geheugen.
Welk geheugen kan ik dan aan denken? Geheugen van de grafische kaart, voor de processor?
Momenteel een i5 met 8Gb geheugen.
De grafische kaart is een intel HD graphics 3000. Da's niet veel zal ik maar zeggen. maar voorlopig moet ik het er mee doen. >:(

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 11 juli 2017, 21:21:56 pm »
Je merkt het wanneer alles sloom word en onwerkbaar dan moet je een stapje terug als alles klaar is op hoge resolutie renderen Dus veel subdividen.
Ik denk dat het wijsheid is om wat beginner tutorials te bekijken over het hoe of wat,Blender leer je niet in een paar maanden.Ik heb het zelfde systeem i5 8gb kan tot 11 12 gb werken, je moet ook even leren wat je systeem aan kan met blender met beperkte middelen kun je ook leuke dingen maken. :)

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 11 juli 2017, 21:36:26 pm »




« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:38:40 pm door Ruud »

Offline peterd

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 11 juli 2017, 21:52:54 pm »
Ik begon met een import van een FBX file. Resulteert in bijna 82k faces. Na 2x dividen 1.300.000 faces en toen de subdivision modifier (subdivision surface) toegepast. Toen #crash#.
Dat was dus ietsiepietsie teveel.  :(

Nu dus dat stapje terug (1x dividen en dan subdivision). Nu begrijp ik ook waarom het handig is de gebruikte hoeveelheid geheugen te vermelden. ;)

Ruud, Leuke kubus. Wat ik probeer te doen maar dan op de standaard kubus.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 11 juli 2017, 22:01:40 pm »
Hetzelfde telt voor het particle system en smoke deze systemen vergen veel, gelukkig kun je door middel van veel truukjes ver komen.