Algemeen > Over Blender

Hoe kun je simultaan de dimensies veranderen van Duplicate Linked objects

(1/3) > >>

Léon:
Graag jullie hulp bij het volgende.

Ik wil van een aantal objecten die via Alt-D aan elkaar gelinked zijn in een keer de dimensies kunnen veranderen naar een andere gekozen afmeting. Natuurlijk is dit te doen door allen te selecteren en ze dan via de edit-modus te schalen naar de nieuwe waarde(n), maar ik wil dit exact kunnen regelen.
In 3DS Max is dit goed geregeld, want als je daar via de modify-tab bij één van de instances (= duplicate linked) de dimensie(s) verandert, dan veranderen de andere direct mee.
Via deze tutorial (tip 13) werd er gewezen op de mogelijkheid om gelijktijdig alle duplicate linked te verplaatsen, roteren, schalen, e.d.
Dit werkt als volgt:
- Selecteer alle objecten.
- Hold-Alt en verander de waarde/settings voor allen door met de muis te slepen of klikken. Ook is het mogelijk door de nieuwe waarde in te tikken. Tik daarvoor eerst de waarde in, dan Alt-hold en enter.
Echter dit werkt NIET bij het veranderen van dimensies!

Na zelf wat uitproberen kwam ik uit op de volgende workflow:
- Selecteer de objecten.
- Verander de dimensie(s) -> alleen het laatst geselecteerde object verandert nu.
- Alt-klik achtereenvolgens opnieuw op de veranderde waarde(n) en enter. Herhaal dit voor alle veranderde waarden.

Weet iemand of er een mogelijkheid bestaat om in Blender, net als in 3DS Max, de dimensies van duplicate linked objects in één keer te veranderen?


koos2:
Als ik twee kubussen heb, verkregen door Alt-D en ik verander de scale in de object mode dan verander ik alleen de dimensies van het geselecteerde object. Als ik in de edit mode zit en ik scale dan, dan veranderen ze allebei van grootte. In de object mode blijft hun schaal op een staan.

Is net iets anders als jij wilt, ik vrees dat jij in de object mode alles de zelfde schaal wilt geven.

De link naar de tutorial werkt niet bij mij.
Jouw workflow begrijp ik niet. Althans ik kan het niet na doen dus ik doe vast veel verkeert.

Léon:
Dag Koos,

https://www.youtube.com/watch?v=OF8d4wz0t0Q

Hierboven een hopelijk werkende link.
De tip vindt je bij 9.38 minuten.

Inderdaad is het schalen in de edit modus niet wat ik zoek. In 3DS Max kun je de instances in object modus gelijktijdig veranderen en dat is wat ik óók wil kunnen in Blender, omdat ik liever met blender werk :).

Over mijn workflow.
- Maak een aantal duplicate linked objecten.
- Selecteer nu alle objecten. Het object dat als laatste is geselecteerd werk als referentie voor de anderen.
- Verander de dimensies van de laatst geselecteerde (niet schalen maar dus daadwerkelijk de x, y en/of z veranderen) => tik de waarde(n) in en druk op enter.
- Alt-klik, Alt-loslaten en enter achtereenvolgens nà elkaar op de net veranderde waarde(n) om ook van deze de dimensies aan te passen.

Werkt wel, maar te omslachtig als je weet dat 3DS Max dat direct kan doen, toch?
Overigens kun je in 3DS Max elke willekeurige instance nemen, want de rest verandert gewoon mee (zou Blender toch ook moeten kunnen).

IJp:
Volgens mij zoek jij Group Instances.

https://www.youtube.com/watch?v=oEAPtX6-bjc

https://www.youtube.com/watch?v=G7kvb-YnSbw

JamieVanCadsand:
Door ze te parenten (ik dacht 'Ctrl + P > Keep Transform'), misschien bedoel je dat...
Ik ben momenteel met hele andere dingen bezig dan blender,... met o.a. natuurkunde...

Als je wat anders bedoelt dan "Ctrl + P > Keep Transform" kan ik je echter niet helpen!...,
Succes, Jamie.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie