Topic: Beginnersvraag  (gelezen 3485 keer)


Offline Blender enzo

  • Member
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 11 december 2017, 16:21:32 pm »
Hoi Collega's

Ik ben nieuw in de wereld van Blender, maar ik heb wel al 3000 youtube tutorials bekeken, dus het begint te dagen.
Mijn probleempje is als volgt:
Ik wil een Legostad maken. Ik heb een website gevonden waar je legomodellen kan uploaden naar .obj en dan kan importeren in Blender.
Alleen hebben deze modellen heel veel verts en faces etc. (het zijn eigenlijk bouwsels bestaande uit duizenden stukjes)
En als ik 4 modellen (huizen) heb ingeladen in Blender wordt mijn computer al supertraag.
Ik hoef eigenlijk niets meer aan de huizen te veranderen, dus eigenlijk is mijn vraag:
Kan ik een model ook vereenvoudigen naar 1 piece. Dus dat ik wel de verschillende kleuren behoudt, maar dat ik niet meer 3000 verschillende steentjes heb. Dus dat het model bestaat uit 1 vorm. Ik neem namelijk aan dat de complexiteit dan afneemt en dat ik dan eenvoudig veel meer modellen kan importeren.
Dus eigenlijk dezelfde techniek als met een word document. Kan ik in blender een 'pdf' maken van een object, zodat ik wel de lay-out behoudt, maar dat ik dan niet meer de tekst kan aanpassen.
Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is. Alvast bedankt.

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2017, 17:13:15 pm »
ctl+J - daarna decimate (modifier)... :)
« Laatst bewerkt op: 22 december 2017, 22:27:12 pm door Mortalae »
Ave, morituri te salutant.

Offline JamieVanCadsand

  • Member
  • *
  • Berichten: 176
  • Blender Project: Geen
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 02 januari 2019, 11:00:25 am »
Ik heb blender de laatste half jaar zelden gebruikt... ik ben op het moment aan het studeren
voor mijn hobby, programmeren...

Maar goed...
Misschien kun je 'Ctrl+J' doen en dan 'Edit Mode'... om het dan minder complex te maken
alle overbodige edges, faces en zo weg halen met 'X > Limited Desolve'... Athans, als er in
elk lego blokje ook te veel faces zitten.

Ik persoonlijk ben niet zo van het '1 vorm' maken van verschillende losse onderdelen. Het lijkt
mij wat minder realistisch, maar voor renders kan dat denk ik wel, mist je ook transparante/
glass materiale lego blokken wilt renderen.

Voor games zal ik het gewoon zo laten. Als je complexe games wilt ontwikellen zal ik je de BGE
alleen niet aanraden. Het is zeer beperkt en in blender 2.8 gaat de BGE vervallen.

Voor games raad ik je Godot Engine aan (zoek google). Maar ik neem aan dat je alleen wilt renderen.
Dus dan kun je het 1 geheel laten lijken... mits je je lego blokken transparant wilt maken.

Succes.

Wat zijn mijn Voornemen voor 2019:
- Minder Cafeïne en Suiker drinken.
- Per/Week 12 tot 14 Uur Werken aan mijn Programmeer-Studie.
- Mijn Perspectief Tekenen weer Opakken.

Ik hoop snel naar Programmeer Niveau2 te kunnen.
Programmeren gaat bij mij boven alles, Bij jouw ook?.

Suc6 dan, Jamie.