Topic: Model en sculpt  (gelezen 36688 keer)


Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: 11 september 2017, 14:28:25 pm »
De sculpt ziet er in ieder geval goed uit.

Ik heb omdat ik het niet laten kan twee afbeeldingen gezocht. Zou je hiermee niet een eind kunnen komen als je wat stoeit met de clone penseel in texture paint?
Ik denk dat het wel erg moeilijk wordt als je weinig met 2D tekenprogramma's hebt gewerkt. Nooit te laat om het te leren.
Natuutlijk kun je er zelf veel mer vinden, maar een van de zijkant zie je weinig.
Veel sterkte met deze lastige klus.

https://www.google.nl/search?rlz=1C1GGRV_enNL748NL748&biw=1902&bih=992&tbm=isch&sa=1&q=+rutte+&oq=+rutte+&gs_l=psy-ab.3..0l4.13741.15644.0.20211.2.2.0.0.0.0.76.142.2.2.0....0...1.1.64.psy-ab..0.1.75.3KE69WtKLPg#imgrc=UEBslO_894AlqM:

https://www.google.nl/search?rlz=1C1GGRV_enNL748NL748&biw=1902&bih=992&tbm=isch&sa=1&q=+rutte+&oq=+rutte+&gs_l=psy-ab.3..0l4.13741.15644.0.20211.2.2.0.0.0.0.76.142.2.2.0....0...1.1.64.psy-ab..0.1.75.3KE69WtKLPg#imgrc=KTyoLq8lQ89s-M:

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: 11 september 2017, 15:31:51 pm »
Dank je voor het meedenken maar deze afbeeldingen heb ik al in gebruik :) ,
 nu weet ik dat er een add on is met clone painting om gedeeltes te kopieeren, ik zal het is opzoeken.
De moeilijkheid is om de kleuren van de foto's naar elkaar toe te brengen, omdat je met dit persoon afhankelijk bent van internet foto's ,elke belichting is anders.
We geven ook niet zomaar op :D en inderdaad ik zal het moeten leren wat ik al eerder aangaf kleuren zijn niet mijn sterkste punt komt door desinteresse en dan wordt het een opgave .

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: 11 september 2017, 15:35:11 pm »
Desinteresse komt vaak doordat je geen nuttige toepassing weet. Nu heb je dat wel dus zal de motivatie en interesse beter zijn.
Wordt nog even flink puzzelen voor je.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: 11 september 2017, 16:26:54 pm »
Klopt precies wat je zegt, nu ik wat gevorderd ben in blender kom ik tot dit punt wat ik heb uitgesteld.
Prioriteiten gingen voor :P

Om het model voor te bereiden op het texturen is wel wat werk bij elkaar maar goed te overzien.
Men moet werken met een aantal UV mappen.
1 hoofd map zodat alle textures hier verbonden zijn met elkaar zie foto.
Kies in UV image editor een nieuw te maken image en benoem deze tot je hoofdmap.
Een hoofdmap of eind map maak je doormiddel van seams aan te brengen in je model en dan unwrappen en je UV is klaar.
Een voorbeeld van deze hoofd map

 De andere mappen zijn ,front zijkanten boven onder of wat ook om zoveel mogelijk detail te kunnen aanbrengen in de hoofd map met clone painting.
En deze maak je met project from view unwrap.
Met de plus maak je er mappen bij.

Bij het unwrappen van de submappen maak je gebruik van de pintool om je UV exact te kunnen plaatsen.
Bijvoorbeeld je zet het oog op de juiste plaats  en pint dit gedeelte vast ,zodat je vrij kunt werken met de rest zonder dat de positie van het oog verschuift.



Als dit is gedaan klik je de hoofdmap aan zodat deze is geselecteerd om te kunnen werken in texture paint, zie foto.
Nu ga je naar texture paint en dan naar de tab slots en je stelt in welke map je wilt bewerken met clone foto's.
Onder painting mode kies je image.
Onder canvas kies je de hoofdmap die je hebt gemaakt.
Onder de UV mappen kies je de hoofdmap.

Dan ga je naar tools en kies je de mappen die je wilt klonen, klik de UV map welke je wilt bewerken(bijvoorbeeld de front UV) aan en de texture die je wilt klonen op dit gedeelte onder source clone image..





« Laatst bewerkt op: 11 september 2017, 16:30:14 pm door Ruud »

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: 11 september 2017, 22:20:57 pm »
Vanavond aan de front map gewerkt, en verfijnd.
Hoe langer je kijkt hoe meer je ziet lol, door het hoge contrast waar je in werkt
kun je je de texture goed bewerken.

De texture wat uitgerekt om de zijkant van de neus wat minder stretch te geven, nog in progress.
Zodra je gaat rekken krijg je natuurlijk vervorming.
Een andere UVmap met een nieuw front kan er dan voor herstel weer over heen geverfd worden in de hoofd UVmap.




Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: 12 september 2017, 10:44:34 am »
Het gaat helemaal goed komen.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: 13 september 2017, 20:08:56 pm »
Aan het werk met de huid, best lastig maar nu een manier gevonden binnen blender die denk ik gaat werken..
Simpel door veel hulp uv maps te gebruiken en je uv in edit mode te verschuiven(Behalve je vaste UV's Front Zijkant etc), geen Gimp nodig :P
Texture paint blend de foto's goed in.
Het nadeel is met hoge resolutie kan ik niet groot werken dat stopt de pc, dus het painten gaat lang duren en is lastiger door dat je vele aanzetten ziet.
Weer een ervaring rijker de hele week zitten puzzelen en nu zie ik het licht denk ik, tot het volgende probleem lol.


« Laatst bewerkt op: 13 september 2017, 20:20:46 pm door Ruud »

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: 13 september 2017, 22:56:12 pm »
Zoals je op de foto ziet is het mooi diffuse , texture paint is krachtig heb ik ontdekt.

Het mooie van UVlayouts de hoofdmap, is dat je een karakter verschillende vormen kan geven.
Vanavond aan de ogen gewerkt de bril weggehaald en de neus, langzaam aan is het front gedeelte klaar.

Front heb ik een tint donkerder gemaakt wat beter aansluit op foto's die beschikbaar zijn
En wat aan het testen spelen :P
Inmiddels zit ik op 7GB in de werkkamer, het draait nog redelijk soepel, veel hoger als dit zal het niet komen.
Als je hoofdmap klaar is naar tevredenheid wis je alle sub UV mappen in een nieuw te saven file.
ik werk met 4096x4096 wel leuk om te doen heb ik ontdekt .
Het haar vergt ook veel van de pc dus zo zuinig mogelijk met de mb's :P
Rutte in de Jihad.





Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: 14 september 2017, 08:46:11 am »
Het painten gaat je al goed af. Top.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: 14 september 2017, 10:19:52 am »
ja dank je wel, het valt niet tegen nu ik de tool begrijp.
Door veel foto's over elkaar heen te blenden is het makkelijk.
Ik zag er altijd tegen op :P
Nog zat te oefenen zoals je kan zien in het filmpje.
Tot zover het painten, nu zover dat ik de map kan bakken.
En in de node settingen kan experimenteren wat een mooie node setting is.
Ook de pbr shader en de gewone dus dit gedeelte sluit ik af en op naar de volgende fase.

voorlopig goed zo open GL render.
https://www.youtube.com/watch?v=79iXSVpL9J0&feature=youtu.be

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: 14 september 2017, 21:02:19 pm »
Aan het haar begonnen.


Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: 15 september 2017, 13:56:56 pm »





Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: 15 september 2017, 18:08:00 pm »
De groothoeklens doet Mark geen goed. Maar verder ben je al een heel eind op weg.

Offline Maria

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: 19 september 2017, 00:18:47 am »
Die huid... knap werk.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: 21 september 2017, 10:34:12 am »
Rare bijverschijnselen gaan opspelen nu de pc het eigenlijk niet meer aan kan .
Aan het testen tot hoever de sculpt en machine kunnen gaan, soms frustrerend door de lange wachttijden en crashen.