Topic: HELP.... te lang niet ge-blenderd...  (gelezen 7479 keer)


Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Gepost op: 19 juni 2017, 17:30:38 pm »
Ik ben met deze tutorial bezig.... maar sommige dingen willen niet meer lukken....

https://www.youtube.com/watch?v=OVTOSOKpx6I

eerste probleempje....  als ik inzoom  verdwijnt alles buiten het beeld?  ik weet echt ff niet meer hoe dat moet....
ik weet ff niet hoe ik het moet uit leggen... ik kan wel zoomen... maar als ik dan iets roteer vlieg het uit het beeld...   net als of ik om een bepaald punt draait, en volgens mij had ik dat vroeger niet... ?

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2017, 20:37:59 pm »
Ik heb dat ook een periode regelmatig gehad. Helaas weet ik niet meer welke oplossing ik had. Volgens mij negeerde ik het gewoon en is het "vanzelf"weer goed gekomen. Het heeft te maken met het rotatiepunt die lijkt op een vreemde plaats te zitten. Maar hoe je het goed krijgt? Helaas. Hopelijk weet iemand het. Zelf heb ik er nu al maanden zo niet jaren geen last meer van.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2017, 20:53:48 pm »

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 782
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #3 Gepost op: 20 juni 2017, 08:40:05 am »
Dat heb ik ook regelmatig. heeft bij mij altijd met clipping te maken. In onderstaande reactie werkt het probleem andersom, maar is het zelfde principe.

https://blender.stackexchange.com/questions/5201/how-do-i-increase-the-render-distance
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,859
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2017, 12:59:37 pm »
Wat Mark zegt clipping is het probleem. Een mooie tutorial mooi dat je weer terug bent in je hobby :)
Ik heb het ook gevolgd leuk om te doen , om meer als 250 frames te kunnen renderen moet je baken en omzetten naar keyframes was even uitzoeken maar gelukt. O zoals hij het in de video heeft ingesteld heb je 6407 frames nodig om een rondje te maken 4minuten en 44 seconden lol. de snelheid kun je in rigid body instellen bij de motor tab, een mooie tutorial nogmaals.
https://www.youtube.com/watch?v=6DakbCUbnf0&feature=youtu.be
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2017, 13:48:35 pm door Ruud »

superjamie

« Reactie #5 Gepost op: 20 juni 2017, 15:07:34 pm »
Wat Mark zegt clipping is het probleem. Een mooie tutorial mooi dat je weer terug bent in je hobby :)
Ik heb het ook gevolgd leuk om te doen , om meer als 250 frames te kunnen renderen moet je baken en omzetten naar keyframes was even uitzoeken maar gelukt. O zoals hij het in de video heeft ingesteld heb je 6407 frames nodig om een rondje te maken 4minuten en 44 seconden lol. de snelheid kun je in rigid body instellen bij de motor tab, een mooie tutorial nogmaals.
https://www.youtube.com/watch?v=6DakbCUbnf0&feature=youtu.be

Ja.... ik denk dat je gelijk hebt, clipping geeft aan hoever je camera moet kunnen kijken.
Als je de afstand te dichtbij hebt in gesteld heb je inderdaat dat probleem. Dat wist ik
al, dat het aan de "clipping" ligt... althans ik had dat idee wellicht al.


Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #6 Gepost op: 21 juni 2017, 22:41:50 pm »
en nu waar los ik het op?

@ Ruud:

misschien weet jij het.... hoe reken ik nu het makkelijkste in en uit snelheid uit....

ik heb een motor die draait 1400 RPM... dus dat is 1400/60= 23,3333 omw/sec     ik wil dat het grote tandwiel 1 omwenteling per sec gaat maken....

als het kleine wormwiel 1x rond gaat, verdraait het grote wiel 1 tand....   kleine wormwiel draait 23,3 keer per seconde ... dus dat zou betekenen dat het grote tanden wiel ongeveer 23 tanden moet hebben... toch?

dit is allemaal boerelullen logica... maar ik hoor het wel als ik het niet goed heb....

maar nu....  wat vul ik nu in in die calculator om dat voor elkaar te krijgen....

ten eerste wil ik een beetje flinke tanden... (want ik wil het het liefste frezen met een 3mm frees...)

de grote van de tanden wordt toch bepaald door Module?

M=d/z   steekdiameter/aantal tanden.... 

maar hoe ik nu deze info omzet in de goede getallen in deze calculator : http://www.otvinta.com/globoid.html

iemand een idee?  mensen die slimmer zijn als ikke... die moeten hier wel te vinden zijn...


en gewoon tandwiel ging wel aardig:

https://www.youtube.com/watch?v=KTxRy4CDM0U


« Laatst bewerkt op: 21 juni 2017, 23:01:35 pm door swets »

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 22 juni 2017, 09:03:21 am »
Over de berekeningen kan ik helaas niks zeggen. Wat het einde van de video betreft wel. Ik vind het geweldig. Is dit ook met Blender gedaan, of is het ergens in een montage een standaard effect? Het is erg leuk om naar te kijken, ik heb het zelfs een paar keer frame voor frame bekeken.

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #8 Gepost op: 22 juni 2017, 09:43:18 am »
nee  dat is Pinnacle video maker..    zitten van dat soort overgangen in....  en ook de muziekjes... enz...
 ;D

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 22 juni 2017, 09:56:10 am »
Het is in ieder geval leuk om te zien.

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #10 Gepost op: 22 juni 2017, 10:55:18 am »
off-topic: soepele overgang van muzieksoorten...  :o

Ik zou nog even geen carriere als DJ gaan beginnen als ik jou was!  ;D

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #11 Gepost op: 22 juni 2017, 21:25:25 pm »
ik krijg ook altijd commentaar over de muziekjes die ik er onder zet... :-)   maar ik hou wel van vrolijke muziekjes....

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,859
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 23 juni 2017, 07:59:40 am »
Ik weet daar ook het fijne niet van , hij heeft onder een hoek van 60 graden 8 tanden die in het wormwiel grijpen en daarmee de afstand en omwenteling  berekend van het rad, er is nog een tutorial (nummer 1)die gaat er wat dieper op in.
35 jaar terug voor mij lol..ik ben niet van plan om er in te duiken :P

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #13 Gepost op: 24 juni 2017, 02:42:53 am »
krijg het een beetje door:



net wat je zeg....

ik heb een motor van 2650 rpm = 44.16 omwentelingen per seconde....

dus het wormwiel gaat 44 keer per seconde rond....   

dus voor een halve omwenteling per seconde... zou ik 22 tanden moeten hebben.... (is wel erg klein...)
(zie nu dat ik met 24 tanden heb zit rekenen... maar gaat ff om het idee)

120 graden... aantal tanden 8  (3x8 is 24 tanden rond om)  dus totaal 24 tanden
90 graden      aantal tanden 6  ( 6x4 is 24 tanden)
75 graden     aantal tanden 5   ( 4,8 x 5 is 24 tanden)

dus die bovenste 3 wormwielen zouden alle 3 op het zelfde tandwiel moeten passen....





Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 24 juni 2017, 11:39:42 am »
En jij hebt problemen met de uitleg van het anti-sliden bij een walkcycle???????
Dit is toch 100x moeilijker. :o