Topic: [Modelling] Hoe per-vertex de richting van normals veranderen ?  (gelezen 2833 keer)


superjamie

« Gepost op: 03 januari 2017, 14:59:08 pm »
Hoi medeblenders...

Mijn idee om eens te proberen is om via 2D Sketshes in blender een 3d object te laten
lijken, omdat ik nogal veel moeite hebt met 3d modellen creƫren, dan via een plane
een 2d sketsh te maken met o.a. de knife tool, het veranderen van de normal richtingen
en ook subdivision surface modifier... en vervolgens texture painten en baken

Je kunt het misschien vergelijken als vector sprites, maar dan is het gemaakt in blender,
door op planes een schets te maken met voornamelijk de knife tool en subivision surface
modifier...

Zo hoop ik namelijk een doort vector sprite (maar dan gewoon pixels) te kunnen maken
met blender's modelling tools en modifiers en die dan later plakken in GIMP... net of het
dan 3d is en in de scene hoort...

Maar dan heb ik nog een vraag over het kunnen veranderen van de normal richtings
om dan de normal map te kunnen baken...

De vraag is hoe ik door een een of ander tool of modifier in blender de richtingen
van de normallen kan veranderen en aanpassen... heeft iemand enig idee hoe ik dat
kan doen in blender ?... voor mijn 2d sketch op een plane ?... dan zal ik het graag
willen weten...

Alvast bedankt, groetjes Jamie...


Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 03 januari 2017, 17:38:27 pm »
edit mode, faces selecteren, ctrl+n....voila

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 04 januari 2017, 05:46:16 am »
Toevoeging aan wat rozz zei:
- links verschijnt bij mij een menu (Make Normals Consistent), waar ik Inside moet aanklikken om de normals te flippen; anders verandert er niks.

Alternatieven:
Nog steeds: edit mode + selecteren:

Linker menu lijkt mij duidelijk - gewoon op klikken...
Om de uitgeklapte menu te krijgen, moet je eerst W drukken.

Ave, morituri te salutant.

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 04 januari 2017, 08:04:09 am »
Of gewoon spatie balk indrukken, in de search bar flip normals toetsen en voila..

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 04 januari 2017, 12:49:12 pm »
Normals , een achterzijde zwart en een voorzijde wit, indien je een vlak aantreft die andersom staat verander je het zoals Rozz zegt, maar wat is het punt hier van, ga eens oefenen met modeleren, zonder oefenen kom niemand er.
Speculatie zonder onderbouwing want dit moet je leren met doen.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2017, 12:52:10 pm door Ruud »