Topic: Welke blender engine gebruik jij ?...  (gelezen 2678 keer)


superjamie

« Gepost op: 05 december 2016, 11:43:01 am »
Hoi medeblenders...

Laat ik eens een topic starten over welke blender engine jij gebruikt (internal render,
blender game engine of cycles render ?)... Ik hou veel van foto-realisme, daarom werk
ik afentoe in cycles render... ik had ook welleens geprobeerd om een foto-realistische
tekening op o.a. schets papier te maken, in zwart-wit als in kleur... maar dat werd dus
geen succes... daarom gebruik ik dus i.p.v. podlood en papier namelijk blender's
ingebouwde cycles render... dat vind ik dus al redelijk fijn werken voor het simuleren
van foto's... maar dan helemaal met de computer gemaakt.

Ik zit er zelfs aan te denken, om later als ik het modelleren in FreeCAD en MakeHuman
eenmaal onder de knie heb, veel te gaan oefenen in cycles render, voor het creëren van
geavanceerde shaders zoals mensen huid (skin), plastic, melk, koffie, etc... daarna volgt
mogelijk het animeren in cycles render... Maar ik ben ook wel van de 3d-printing... maar
dat doet er nu even niet toe...

Maargoed... ik ben benieuwd naar de volgende vraagen:

- Wat doe je in blender

- In welke blender's engine werk jij ?

- Waarom werk je in die blender's engine ?


Ben benieuwd... groetjes Jamie...
« Laatst bewerkt op: 05 december 2016, 11:47:32 am door superjamie »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 05 december 2016, 13:04:02 pm »
1: Blenderen.  ;)

2: Hoofdzakelijk Cycles.

3: Ik gebruik blender alleen maar voor hobby om lekker bezig te zijn.

Ps,
Ik hou niet zo van Typen. ;)

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 05 december 2016, 22:33:14 pm »
1. Alles: sculpten, modelleren, animeren etc.

2. Alleen cycles. BInternal ken ik niet eens.

3. Toen ik met blender begon, was er in het algemeen meer aandacht voor cycles. Ook was het zo, dat je mooiere, betere plaatjes kreeg.
Zodoende ben ik met cycles begonnen en blijf bij.

- Waarom blender?
Het is open source. Alles wat je doet, kan je claimen als jouwe. Mocht je het willen verkopen, adverteren etc. hoef je niks extra te betalen.
Ave, morituri te salutant.

superjamie

« Reactie #3 Gepost op: 06 december 2016, 11:14:17 am »
1. Alles: sculpten, modelleren, animeren etc.

2. Alleen cycles. BInternal ken ik niet eens.

3. Toen ik met blender begon, was er in het algemeen meer aandacht voor cycles. Ook was het zo, dat je mooiere, betere plaatjes kreeg.
Zodoende ben ik met cycles begonnen en blijf bij.

- Waarom blender?
Het is open source. Alles wat je doet, kan je claimen als jouwe. Mocht je het willen verkopen, adverteren etc. hoef je niks extra te betalen.

Tja... je hebt helemaal gelijk.

Ik wilde oorspronkelijk blender leren (maar dat is inmiddels 6 tot 7 jaar
geleden) omdat ik toen hield van het zelf ontwikellen van games... ik wilde
toen de "blender game engine" leren, daarvoor wilde ik oorspronkelijk een
vrijwilliger voor krijgen... maar ik ben tegenwoordig niet meer zo van de
games en ik vind de "blender game engine" niet zo realistisch en ze zeggen
dat je met deze al snel tegen de limiet aan loopt...

Inmiddels al een poos geleden... toen ik 22 en een half was, kwam ik
van mijn oude persoonlijke asistente (ik woon namelijk op Arduin) voor het
eerst te horen over mijn vrijwilliger Sander (maar helaas is die alweer gestopt
met het mij leren werken in blender), dat hij mij het programma blender
wilde gaan leren, maar toen wist ik dus nog niet, dat de "blender game
engine" zo beperkt was... dus toen was ik wel blij...

Maar nu heb ik alweer een andere vrijwilliger voor blender, maar ik ben
daarnaast ook nogeens zo zelfstandig om dingen voor een groot deel zelf
uit te zoeken, behalve programeren... daar ben ik dus slecht in.

Ik heb namelijk zelf uitgezocht, hoe het renderen (tot nu toe weet ik alleen
redelijk hoe je met shader nodes kunt werken) in blender's cycles render
werkt... maar ik kan tot nu toe nog alleen redelijk goed met shaders werken
in de node editor, maar zelfs dat moet ik dus nog veel oefenen, ook door
tutorials te bekijken over dat... post process en compositie moet ik dus nog
gaan uitzoeken... ook dat wil ik nog een keer doen, door veel tutorials op
youtube te bekijken.

Tegenwoordig ben ik ook niet meer zo erg van de "blender game engine",
maar meer van blender's "cycles render engine" om foto's en mogelijk zelf
film opnamen te kunnen simuleren, maar dan volledig met de computer
gemaakt... hoewel de pret van een animatie maken in blender cycles er snel
vanaf is, vanwegen de enorme kracht dat het kost... maar voor dat probleem
weet ik (ik hoop alleen dat het zal werken) waarschijnlijk al een oplossing,
dat is het renderen van mijn animatie(s) in verschillende stukken... door
elke keer een stukje te animeren en te renderen... na elke keer dat ik die
twee stappen heb gedaan... alle keyframes in elk object verwijderen, behalve
de laatste... die zet je dan over van het einde naar het begin van je timeline
van dat object... en dan weer opnieuw..... en zo door, totdat je je volledige
animatie bij elkaar heb... als je zover bent, dat je alle onderdelen (stukken
renders) bij elkaar heb geplakt met blender's video editor of zo... ga je met
een geruisloze geluids-recorder geluid opnemen en bewerken en vervormen
met audacity... die geluiden plak je vervolgens in je animatie en bewerk je
dan totdat je animatie volledig klaar is... dan rond je je animatie project af
en doe je er wat text bij... enz.

Maar i.p.v. het modelleren in blender, wil ik dus FreeCAD gebruiken voor 3d-
printing onderdelen en foto/film scenes voor cycles... behalve dat ik vanaf het
jaar 2017 wil gaan oefenen met het modelleren van mens characters met
manuelLab: zie dit...

http://www.manuelbastioni.com/manuellab.php




Ik heb via deze site een add-on gedownload en vervolgens geinstalleerd, om
hiermee vanaf 2017 te gaan oefenen... later wil ik dus ook FreeCAD gaan
oefenen... zie dit...

http://www.freecadweb.org/?lang=nl




Maar ik vind "blender's cycles render engine" zeer ideaal voor het simuleren van
foto's en film-opnamen... maar dan volledig met de computer gemaakt... textures
haal ik o.a. hier vandaan... zie voor textures het volgende...

http://www.textures.com/


Hier haal ik veel textures vandaan, om te gebruiken voor mijn cycles renders in
blender's cycles render engine... ik ben vanplan om mijn modellen dus te maken
in FreeCAD en manuelLab, soms misschien ook make human, als ik daar enkel
voor foto's de poses kan aanpassen...

Blender gebruik ik ook inderdaad voor mijn hobby, dus het is ideaal als het gratis
open source is... daar ben ik dus blij om...


Maar goed... ik zal jullie vertellen waarvoor ik blender voornamelijk wil gebruiken,
de antwoorden op mijn vraag, maar dan hoe het bij mij zit:

1. Mens characters modelleren met manuelLab, renderen, animeren en in de
    toekomst zelfs 3d-printing

2. Voornamelijk in Cycles

3. Tot nu toe alleen voor mijn hobby (en soms ook wel voor privé zaken)
    misschien als ik wat verder ben in cycles render, dat ik dit hoop ik ook
    voor de arduin dagbesteding "De Glazenpui" kan doen (daar werk ik
    namelijk, ik ben namelijk een klient van arduin) en in blender digitale
    kunst kan maken voor de glazenpui, maar ik weet nog niet zeker of
    ze dat goed vinden... ik zou dan zeker mijn eigen laptop (dan wil ik
    waarschijnlijk een hele goede nieuwe laptop sparen, speciaal voor mijn
    werk voor "de Glazenpui) moeten meenemen:

        3a. Modelleren (voornamelijk mens characters met manualLab)

        3b. Foto-realistisch renderen

        3c. Foto-realistisch animeren van virtual tour(s) voor een mogelijke
              virtual reality project

        3d. Theorieen uitwerken


       Toekomst plan:       
       3e. Technische 3d-geprinte onderdelen (heeft te maken met een ontdekking die
              ik ooit hoopt te doen, maar die houd ik nog geheim, voordat iemand anders
              het ontdekt, ik wil namelijk de eerste zijn die het ontdekt en vervolgens
              beroemd worden)






« Laatst bewerkt op: 07 december 2016, 14:19:32 pm door superjamie »