Topic: [Complex Modelling] Ik vind het maar lastig...  (gelezen 5057 keer)


superjamie

« Gepost op: 19 september 2016, 11:43:11 am »
Hoi medeblenders...

Ik zit er aan te denken om vanaf ongeveer na 26-10-2016 vanaf mijn 24e verjaardag
me o.a. te gaan richten op het complex modelleren voor renders en animaties... maar
helaas vind ik het complex modelleren soms nog vrij lastig... al heb ik welleens tutorials
gezien hoe geavanceerde blender gebruikers van die gigantisch complexe dingen doen...
Ik krijg het helaas nog lang niet voorelkaar...

Ik heb o.a. welleens geprobeerd een charakter te modelleren en dat ging meestal fout...
Zo vind ik het modelleren van apperaten en bijvoorbeeld huizen, gebouwen, tuinen en
werelden ook nog vrij lastig...

Hebben jullie enige tips hoe ik het complex modelling kan leren ?... weet er iemand
tutorials van beginner naar advanced, zodat ik het stap voor stap kan leren ?...

Alvast bedankt,
Groetjes Jamie.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 20 september 2016, 18:37:49 pm »
Ik vind de tutorials van David Ward erg goed.
https://www.youtube.com/user/ward7299

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 20 september 2016, 18:47:54 pm »
En erg geestig..vooral zijn dronken kikkers... ;D

superjamie

« Reactie #3 Gepost op: 18 oktober 2016, 11:03:45 am »
Ik vind het complex modelleren nog steeds lastig, maar daarvoor heb ik hoop ik al een
oplossing... mijn modellen creëren in FreeCAD.

Met FreeCAD kun je werken met afmeetingen en boolen operaties. Ik heb het programma
FreeCAD al op mijn computer staan en ben vanplan om vanaf mijn 24 e verjaardag (mijn
24e verjaardag is morgen 26 oktober) flink te gaan oefenen met FreeCAD.

Als ik FreeCAD al redelijk goed kan, ben ik vanplan om voor het maken van mensen en
personen MakeHuman te gaan leren, en later ook te gaan oefenen om personen die ik
ken na te maken met MakeHuman.

Ik ben ook vanplan om later ook nog te gaan oefenen met BlenderCycles, met fotorealistisch
renderen en complex animeren. Maar daarvoor wil ik al wel veel beter worden in het complex
modelleren van onderdelen, voorwerpen, omgevingen en personen.

Ik ben vanplan om mijn modelling talent in blender te laten zijn voor hoever ik het nu kan
en i.p.v. modelling in blender, FreeCAD te gaan leren voor het modelleren van complexe
omgevingen, voorwerpen en onderdelen en later ook MakeHuman te gaan leren
voor het modelleren van mensen en personen.

Ik ben van plan om later ook nog te gaan oefenen met texture painting in blender, gimp
en eventurweil ook paint. Voor het creëren van diffuse, normal, bump, grunge gebruik ik
AwesomeBump... en voor het creëren van speculair, albedo, subsurface scatter mappen
ben ik vanplan om GIMP ook te willen gebruiken. Ik heb vanplan om voor het creëren van
emissive mappen de ingebouwde texture painter in blender te gaan gebruiken. Ik ben
zoizo vanplan om al deze texture shader mappen als texture brushes te gebruiken en ze
als diffuse, normal, bump, speculair, ambient occlussion, ect per shader map op modellen
te painten met de ingebouwde texture painter in blender... en ook mijn ambient occlusion
te gaan beken in blender render.

Maar ik ben eerst vanplan om mezelf de komende tijd eens te richten op FreeCAD, voor het
kunnen creëren van high complex models zoals environments, voorwerpen, onderdelen, etc.
Als ik dat eenmaal onder de knie heb, ben ik vanplan om me te gaan richten op MakeHuman,
Texture Painting, BlenderCycles en Animeren. Maar ik hoop dat FreeCAD voor mij werkt om
complexe modellen zoals onderdelen, environments en voorwerpen te kunnen creëren.

« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2016, 11:36:48 am door superjamie »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2016, 11:51:33 am »
Maar waarom denk je dat het modelleren makkelijker is in FreeCAD? Goed modelleren is altijd moeilijk, welke software je ook gebruikt. En ik heb inmiddels in vrij veel softwarepaketten mogen/kunnen modelleren.

Volgens mij kun je beter wat meer geduld hebben en de tijd nemen om dingen ook echt onder de knie te krijgen. De tijd die jij nu bijvoorbeeld aan Blender besteed hebt is bij lange na niet genoeg om het modelleren onder de knie te krijgen. Zeker niet als je je ook nog eens met alle dingen er omheen bezig houdt.

In andere software ga je waarschijnlijk ook net zoveel tijd kwijt zijn om het echt te leren.

Dit bedoel ik niet als kritiek maar als een goed bedoelt advies.
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2016, 11:56:19 am door JvL »

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #5 Gepost op: 25 oktober 2016, 13:41:25 pm »
De tijd die jij nu bijvoorbeeld aan Blender besteed hebt is bij lange na niet genoeg om het modelleren onder de knie te krijgen.
Ik heb alles bij elkaar nu 2 jaar ervaring met Blender, en ik waag me nog niet eens aan complexe modellen omdat ik weet dat ik het nog niet voldoende beheers...

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 25 oktober 2016, 14:15:30 pm »
Ik sluit me bij JvL en Zaph aan. Om alles een beetje onder de knie te krijgen heb je toch wel een jaar of 4 nodig. Er is zoveel. Ik enk dat ik nu 3 jaar bezig ben met Blender en vind alles nog erg moeilijk.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 26 oktober 2016, 22:26:30 pm »
Modelleren is een kunst zoals schilderen en kleien. Typen is lastig want ik zit over mijn GPU te renderen.
Maar toch een tip , maak zoveel mogelijk modellen , van eenvoudig tot complex , via tutorials.
Vaak is een slimme opzet het halve werk.

Van eenvoudige geometrie zoals kubussen , cylinders en sferen maak ja al snel gebruiksvoorwerpen.
Maar doe het stap voor stap Jamie , en ben tevreden als iets goed lukt , zo ga je sneller vooruit. Door te oefenen....
Ikzelf heb nog moeite met de opzet van bv oren en neuzen , dat kan beter en mooier. Vooral meestal logischer.
Omdat alles moet kloppen omdat je het anders niet mooi gesmooth krijgt bv....

Succes Jamie , maak een plan , kies de drie belangrijkste leer onderwerpen uit , bv Modelleren , texturen en animatie
En maak het jezelf niet te moeilijk , Niet alleen in het begin maar nooit. Je gaat vanzelf vooruit. :)

Je Enthousiasme is het probleem in ieder geval niet. Maar leg een goede basis. Ik probeer dat nu na jaren ook te doen ,
en heb ook een leerplan. Eerst beter modelleren , riggen en renderen , zit al bijna goed , daarna pas geavanceerde animaties met zowel rigg's als ragdoll techniek , object constraints doorgronden , driveren doorgronden.
Daarna pas technisch modelleren , voor auto's , motoren en machinetechniek. Physics met hinge's en constraints.... enzovoorts , enz.... etc...:)
Tip : Probeer eens logo's en logo animaties , van desnoods je eigen naam , Jamie. Zo heb ik veel geleerd !
Groetjes en succes !

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 26 oktober 2016, 22:27:56 pm »
Nog één tip : Gebruik alles dat je hebt geleerd minstens drie keer , liefst méér , of je vergeet het misschien weer.
Als je iets een paar keer hebt gebruikt komt het in je parate kennis-geheugen terecht.  8)

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 27 oktober 2016, 00:02:31 am »
Volgens professionals is er 10.000 uur nodig om de materie onder de knie te krijgen, we werken er 1.600 in het jaar dus geduld is een schone zaak, en natuurlijk kun je alles maken door veelvuldig tutorials te bekijken en daar een eigen slinger aan te geven :)
Werken met zo weinig mogelijk loops en veel met subdivide is een goede training.