Topic: Help  (gelezen 5614 keer)


Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 19 februari 2016, 13:11:41 pm »
Kan iemand mij helpen...

bij het volgende plaatje




kan ik rechts onderin wel de rendered view met 50 samples bekijken maar zodra ik F12 indruk en mijn render samples ook op 50 heb staan krijg ik een out of memory melding...zelfs als ik mijn resolution op 20*10 zet....

Dus ik kan wel in de rendered preview precies zien zoals ik het wil maar als ik daawerkelijk render krijg ik die out of memory melding...

Blender 2.76a en in experimental mode vanwege de subsurface scattering...

En in CPU mode doet ie het wel maar heb niet voor niks een dikkere gpu gekocht...snap het niet....

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2016, 13:23:54 pm »
Rozz, ik zou het en eer vinden als ik je met dit probleem had kunnen helpen. Maar van cycles en hardwarezaken weet ik geen bal. Ik kijk met interesse naar dit topic. Mischien leer ik er wat van.

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2016, 13:42:07 pm »
Het lijkt alsof je hair hebt gebruikt?

Hoe dan ook, je grafische kaart heeft onvoldoende ruimte om je scene te kunnen renderen.

Groeten,
Mortalae

P.S. stuur anders je file mee... kan ik even met de instellingen spelen en kijken of het bij mij dan gaat doen.
Ave, morituri te salutant.

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2016, 14:48:34 pm »
nee, geen hair, helemaal geen particle....zal alles te maken hebben met subsurface scattering....maar snap niet dat ik in de rendered preview wel kan zien wat ik wil en als ik dan ga renderen die out of memory fout krijg....is mijn cpu dan krachtiger dan mijn gpu....
En in mijn woede over onbegrip heb ik de scene gesloten zonder te saven... ::)
Zal hem proberen opnieuw te maken... ;D

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2016, 15:14:01 pm »
Dat kan ik je wel een beetje uitleggen. Van wat ik heb begrepen is dat de viewpoort iets laat zien wat bijv. x10 geminimaliseerd is of met mindere kwaliteit. Het heeft mee te maken met de algorithems die gebruikt worden... en natuurlijk voor snelheid.
Ave, morituri te salutant.

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2016, 16:04:58 pm »
Da's inderdaad wel raar, want zowel de preview als de uiteindeljike render gebruiken dezelfde GPU, en die heeft of wel, of niet genoeg geheugen.

Dat geheugen is trouwens niet zozeer afhankelijk van de grootte van de render, maar vooral van de grootte van alle meshes en textures in de scene.

Gelukkig kun je ook gewoon je preview opslaan als image...  ;)

Verder even wachten op de volgende realease: http://wiki.blender.org/index.php/Dev:Ref/Release_Notes/2.77/Cycles

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #6 Gepost op: 20 februari 2016, 04:45:54 am »
Kans dat ik in herhaling val, maar toch waard om het een paar keer te zeggen:

De viewport is inderdaad vaak een vereenvoudiging van de echte render. Meer bepaald van het aantal verteces, subdivisions, ... Het kan dus perfect kloppen dat je render meer geheugen gebruikt dan de preview.

Probeer het anders eens met de CPU? Die gaat inderdaad waarschijnlijk trager zijn dan je grafische kaart, maar die heeft typisch ook veel meer geheugen ter beschikking (tenzij je een heel moderne grafische kaart met 4GB of zo gebruikt).

Wel vreemd dat SSS hiervoor verantwoordelijk zou zijn. Ik had eerder aan verteces, hair of particles gedacht.

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 20 februari 2016, 07:50:44 am »
Thnx Nick maar CPU had ik al geprobeerd... werkt, maar trager.

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #8 Gepost op: 20 februari 2016, 17:34:04 pm »
Meer bepaald van het aantal verteces, subdivisions
I stand corrected - het aantal subdivisions met name kan inderdaad verschillen, en dat heeft flinke impact.

Offline Maria

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 23 februari 2016, 17:21:49 pm »
Hoi Ross,

Is het een optie, de 'decimate' modifier te gebruiken? en eventueel  alt J (tris to quads)?

Of ben je er al voldoende uit?

(excusez, had per abuis Zaph geschreven bij de aanhef, i.p.s. jou Ross!)
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2016, 19:15:16 pm door Maria »

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #10 Gepost op: 23 februari 2016, 18:46:46 pm »
Ik denk dat je rozz bedoelt...  ;)

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 23 februari 2016, 19:51:55 pm »
Had al het minimum aantal faces en alleen quads...moet gewoon een nog dikkere videokaart halen om mijn creativiteit binnen de door mij gestelde tijd te realiseren... 8)