Topic: Animatie langer in maken in 'tijdseenheden' voor vloeiend einde  (gelezen 3171 keer)


Offline Maria

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 06 oktober 2015, 21:52:16 pm »
Op welke wijze kan ik de lengte duur van een animatie veranderen? In dit geval verlengen. Eigenlijk wil ik door verlenging uitproberen, of de animatie dan niet zo 'botweg' wordt afgekort, maar iets vloeiender 'af loopt'.


« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2015, 22:36:31 pm door Maria »

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 06 oktober 2015, 22:03:55 pm »
Het aantal frames verhogen en dan een extra keyframe op het eind toevoegen zonder iets aan de animatie zelf te doen.
Je animatie duurt 200 frames, laat de gehele animatie dan 250 frames duren en dan op frame 250 nog een loc, rot, scale keyframe inserten zonder dat je iets met je object gedaan hebt na frame 200, dan loopt ie nog 50 frames door en heb je geen abrupt einde...hoop dat je snapt wat ik bedoel.. ;D

Offline Maria

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 06 oktober 2015, 22:29:40 pm »
Zojuist heb ik het onderstaande gedaan.
Vervolgens ga ik nu jouw advies eens uitproberen. Je hebt inderdaad begrepen wat ik bedoelde.


Offline Maria

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 06 oktober 2015, 22:33:56 pm »
Uit je bericht begrijp ik het belang ook van bepaalde eenheden gebruiken voor een goed functioneren.
Als ik er een mooi rond getal van maak b.v. 350, dan zou het effect van het 'langzaam uitlopen' (in plaats van een abrupt einde) mooier zijn, als ik de resterende particles mooi naar transparantie (naar 'nul') kan laten uitlopen.

Ook heb ik geen idee wat 'loc' 'rot' inhoudt.
Verder ben ik nog niet zo ver, dat ik dat 'uitlopen' naar nul kan animeren. Komt vast een keer goed.

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #4 Gepost op: 07 oktober 2015, 12:12:55 pm »
loc staat voor location en rot voor rotation.
Als je een keyframe zet, dan zeg je tegen Blender dat op die frame de waarden van bepaalde eigenschappen van dat object die waarde moeten hebben.
Bijvoorbeeld, je kan de locatie van een object veranderen of de rotatie of zo. Je kan natuurlijk ook altijd alles vastleggen (via 'locrotscale'), maar soms is het nuttig om enkel de locatie vast te leggen en de rest vrij te laten.

De lengte van de output van Blender kan je op twee plekken aanpassen:
ofwel in de time line zoals je zelf aanduidt op je figuur. Ofwel daar waar je ook de resolutie van de renders instelt.

Pas op, je kan deze twee plekken ook loskoppelen zodat het aanpassen van de tijdslijn enkel bepaalt welk stuk je momenteel bekijkt, maar niet wanneer je vraagt voor de hele animatie te renderen. Maar standaard doen beide opties hetzelfde.

En zoals Rozz zei, je kan inderdaad keyframes buiten het gebied dat zal worden gerenderd plaatsen.
Als je meer controle wilt over het 'uitlopen' van een animatie, dan moet je ook de graph editor maar eens bekijken.

Trouwens, je weet dat je op zo ongeveer alles een keyframe kan plaatsen? Ook de transparantie en zo. Gewoon over de slider gaan hangen en i drukken. Wordt de slider geel of groen, dan is die geanimeerd.

Offline Maria

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 08 oktober 2015, 00:00:23 am »
Dankjewel Rozz en Nick voor de tips. Ga ze uitproberen :)