Topic: Blender en CNC (stl's gezocht!)  (gelezen 9712 keer)


Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Gepost op: 16 augustus 2015, 01:23:04 am »
Ik heb dus ook een zelfbouw CNC machine. Ben bezig met het verbeteren van me 4de As...

en ook dit is weer aardig te combineren met blender....
ontwerp in blender:
 

toolpad maken in Visual Cam 6.0:
https://www.youtube.com/watch?v=E8Ocu1LbgbE

Frezen:
https://www.youtube.com/watch?v=ivxnBPlm8Bs

resultaat:



eigenlijk is dit niet mijn mooiste voorbeeld, maar wel eentje waar ik alle foto's en filmpjes nog van heb... :-)

maar wat ik nu eigenlijk zoek is mooie STL of IGS bestanden, of blender.... zodat ik wat test frees werk heb....
weet iemand leuke links?  of heb zelf nog een paar mooie dingen leggen?




« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2015, 01:33:09 am door swets »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2015, 01:49:19 am »
Dat ziet er gaaf uit!  8)

Vanuit Blender kun je zelf .stl bestanden exporteren. Ik weet niet of die optie standaard aanstaat (File > Export > ....) maar anders kun je hem zelf aanzeten onder File > User Preferences > Addons> ....

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #2 Gepost op: 16 augustus 2015, 02:17:37 am »
Ik ga eens kijken... dan kan ik me (eigen) hoofd exporteren....  :)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2015, 02:52:04 am »
Je kunt ook modellen van bv. Blendswap of soortgelijke sites downloaden en die als .stl exporteren.

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2015, 09:52:15 am »
Is dat moeilijk of kostelijk zo'n eigen CNC machine maken? En hoe stuur je die aan?

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2015, 11:07:39 am »
Dat ziet er gaaf uit maar je hebt er wel veel troep van. :-)  ;-)

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2015, 21:12:40 pm »
Je kunt ook modellen van bv. Blendswap of soortgelijke sites downloaden en die als .stl exporteren.

ik heb er daar een paar mooie gevonden.... deze bijvoorbeeld: http://www.blendswap.com/blends/view/79926
die zal ik binnenkort eens frezen...

Is dat moeilijk of kostelijk zo'n eigen CNC machine maken? En hoe stuur je die aan?

tja.... dat is nogal moeilijk om te antwoorden....  is zo machine duur.... dat ligt er helemaal aan , ten eerste wat is duur? ten 2de wat voor eisen stel je aan je machine....  ik heb machines van MDF gezien, die echt hele mooie resultaten hadden... dus dan spreek je over machines die niet echt super duur zijn, vaak werken die met stappenmotors uit oude printers.... met gewoon draadeind (m10 ofzo) als spindels... met een Dremel achtige freesmotor....
alleen kan je met zo'n machine natuurlijk geen staal bewerken....   dat is dan echt voor hout, plexiglas ....

Wil jij wel door staal heen... ja dan word zo machine gelijk een stuk duurder.....

wat dan nog heel erg de prijs bepaald , zijn de snelheden.... wil je 1 mtr/s door staal , of ,met 1 mm/s door staal...  en wil je met een frees van 10mm in 1 keer 3mm diep... of max met een frees van 4, en dan 1 mm diep....

wat je nu veel ziet is machines van epoxy beton...  die jongens maken een mal van hout, epoxy +grind/zand erin , en dan krijg je een soort steenachtige machine...

aansturing...  eerst altijd op de printerpoort... in de printerpoort zitten pinnen waar je computer 0 of 5 volt op kan zetten (dat doet hij trouwens ook als hij met een printer praat) voor elke motor worden 2 pinnen gebruikt... eentje voor step, eentje voor dir... dus step, motor maakt 1 stapje, dir is de richting, links- of rechts om...

en software verzorgt dat allemaal...
althans dat is dus echt de machine aansturing

je gebruik eigenlijk 3 soorten programma's   

1) 3D teken software bijvoorbeeld  blender of solid works, Alibre, Rhino  enz enz...  dit om je ontwerp mee te maken....
2) cam pakket...  campakket om je toolpads te maken.... dus eigenlijk laad je hier je ontwerp in, in de vorm van stL, of een IGS of DXF of of of... en in deze software ga je eigenlijk vertellen met wat voor frees iets gefreesd moet worden, en hoe diep en hoe snel.... enz enz... dus stel je wil uit een plaat  een vierkantje uitfrezen, dan in deze software  vertel je dat je dat vierkantje aan de binnenkant van de lijn (of aan de buitenkant) uit wil frezen, met  iedere keer 1 mm materiaal weg halen, met een snelheid van 600mm/min enz enz

zo'n cam pakket maakt G-code , een hele lange tekstfile, met daarin allemaal coördinaten (x,y,z) waar de frees heen moet.....

en dat laatste pakket, welke je printerpoort aanstuurt, daar laadt je de g-code in, en dit stuk software bestuurt je machine..

tegenwoord zie je ook steeds meer machines op USB... dan zit er een stukje elektronica tussen, welken de pulsen maakt ipv via de printerpoort...

de elektronica is tegenwoordig niet echt duur meer... tussen de 25 en 100 euro kom je een heel eind....

maar om een lang verhaal nog langer te maken.... als je echt iets met cnc of 3D printen wil doen  kijk eens op http://www.cnczone.nl

Dat ziet er gaaf uit maar je hebt er wel veel troep van. :-)  ;-)

waar gewerkt wordt vallen spaanders ...toch?

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 17 augustus 2015, 22:25:02 pm »
Wel leuk om hier mee te werken, en door de opkomst van de 3d  ook steeds beter goedkoper :)

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #8 Gepost op: 19 augustus 2015, 21:46:40 pm »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #9 Gepost op: 22 augustus 2015, 00:16:26 am »
Dat ziet er gaaf uit. Is dit een soort preview van hoe het eindresultaat gemaakt wordt?

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #10 Gepost op: 22 augustus 2015, 20:25:20 pm »
ja.. dat is een frees simulatie.... kan je ook zien of je alles goed gedaan heb... :-)   zo'n machine is maar een dom ding... dus als er iets fout is, en je ga opeens veel te diep ofzo... dan zal je machine dat in het echt ook doen....  dus even simuleren... dan is het allemaal weer iets veiliger....
 

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 22 augustus 2015, 20:55:43 pm »
Wat je zegt het kan gevaarlijk zijn , wel mooi deze simulatie om te testen.
Dus binnenkort een Thunderbird uitfrezen? :D

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #12 Gepost op: 22 augustus 2015, 22:39:54 pm »


ik heb al eens een kever gedaan, maar ik kan ff de foto's niet meer vinden....

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #13 Gepost op: 22 augustus 2015, 22:56:33 pm »
Heb ze gevonden..
 

 

 

ik zal morgen eens een iets betere foto maken...

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 27 augustus 2015, 09:53:25 am »
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik heb een ooit een muisje geprint. Je kunt het zien als topic op dit forum. Ik heb het zojuist kunnen omzetten naar stl. Is dit iets voor je?

ps, ik heb eventueel ook nog een ijsvogeltje.
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2015, 11:04:46 am door koos2 »