Topic: Objecten toevoegen aan bestaande beelden  (gelezen 6824 keer)


Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Gepost op: 13 april 2015, 14:50:25 pm »
Ik was gisteravond op zoek naar een manier om objecten op een realistische manier toe te kunnen voegen aan een foto (of een film), dus inclusief schaduwen en reflecties en dergelijke. Al doende kwam ik onderstaande node-setup tegen, en ik moet zeggen dat dat erg leuk werkt.

Ik heb er zelf een Renderlayer aan toegevoegd waardoor je dingen op de voorgrond kunt plaatsen zodat je toegevoegde objecten ook (deels) achter gebrouwen en dergelijke kunnen staan.

Als ik tijd heb zal ik vanavond even een geschikt basisplaatje opzoeken en Suzanne daar een plaats in geven...  ;)




Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 13 april 2015, 15:26:54 pm »
Zeer interessant.
Op ongeveer die manier heb ik mijn challenge inzending gemaakt.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #2 Gepost op: 13 april 2015, 15:29:46 pm »
Nice!

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #3 Gepost op: 13 april 2015, 15:55:34 pm »
Ik ben een basisversie met een nodegroup voor de gemakkelijk aan het maken - als die klaar is zal ik hem met (de heel eenvoudige) instructies hier plaatsen!

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #4 Gepost op: 14 april 2015, 18:50:23 pm »
Ziehier een voorbeeldje van voor en na de transformatie van David van Michelangelo.



De gebruikte .blend file vind je hier (doe er mee wat je wilt).

Als je zoiets wilt doen met deze .blend als template begin je met het verwijderen van Scene.001 (bovenin, naast de keuze voor de rendermethod - Scene.001 selecteren en op het kruisje klikken).

Vervolgens kies je in je 3D-view een achtergrondplaatje. Je past je renderdimensies daarop aan, etcetera. Dan ga je in Camera-view de volgende layers vullen:
Layer 1: Baselayer - hier komt alles dat schaduw, emissie, etcetera moet ontvangen. Zorg er voor dat de vorm ongeveer gelijk is aan het plaatje - geen simpele Plane dus als in het plaatje iets ronds staat.

Layer 2: ObjectLayer - hierin plaats je alle objecten die je aan het plaatje wilt toevoegen.

Layer 3: ForegroundLayer - hierin plaats je simpele meshes die die onderdelen van het plaatje die je voor je objecten wilt hebben bedekken.

Als alles staat zoals het moet staan klik je op het plusje naast Scene (waar je net Scene.001 verwijderd hebt) en kies je voor 'Link objects'. Er wordt nu een nieuwe scene gemaakt met daarin gelinkte objecten naar de oorspronkelijke scene. In de nieuwe gemaakte Scene.001 activeer je onderin je 3D-view layer 2 en layer 3 en verwijder je alle objecten die daarin staan, en selecteer daarna layer 1 weer zodat die gerendered wordt. Verwijder in Scene.001 ook alle Renderlayers behalve BaseLayer.

Daarna is het door naar het Compositor-venster. In het Image-blokje linksboven selecteer je de afbeelding die je als achtergrond in de 3D-view al hebt gebruikt. In het Renderlayer-blokje linksonder selecteer je Scene.001.

En that's it. Renderen die hap!

Nog even een korte uitleg van wat er gebeurt: het draait om de eerste twee layers, hier BaseLayer en ObjectLayer genoemd. In de hoofdscene wordt dat gerendered zoals je zou verwachten. In de kopiescene verwijder je alle objecten uit de ObjectLayer, waardoor alleen de BaseLayer overblijft, oftewel dezelfde dingen als uit de hoofdscene, maar zonder dat ze beinvloed worden door de objecten uit de ObjectLayer.

Vervolgens wordt in de nodegroup het verschil van die 2 layers bepaald, en alleen die verschillen worden toegevoegd aan het achtergrondplaatje - in dit voorbeeld dus de schaduw van de hoed en de lightsaber, en de blauwe gloed.

Layer 3, de ForegroundLayer, wordt vervolgens gebruikt om alles dat daar een niet-transparante pixel heeft te vervangen door de achtergrondafbeelding, waarmee je dus eigenlijk een soort mask hebt om al het andere mee te bedekken.

Ik hoop dat dit verhaal zo een beetje duidelijk is, en als dat niet zo is dan hoor ik het vast! :)

« Laatst bewerkt op: 15 april 2015, 15:01:38 pm door Zaph »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #5 Gepost op: 14 april 2015, 19:19:39 pm »
Duidelijk! Bedankt voor de uitleg.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 14 april 2015, 19:35:09 pm »
Ha ha , je foto is zo zwaar dat ik er nog even op moet wachten....
Maar misschien komt dat omdat ik zit te downloaden :)

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 14 april 2015, 19:37:58 pm »
Ik heb inmiddels geschikte racetrack footage gevonden om mijn auto's in te laten rijden....
Ik ben benieuwd , misschien kan ik wat motion tracking benutten , maar ik ga eerst ook handmatig aan de slag...
F1 Grand-Prix....  Kan nog een paar daagjes duren....  8)

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 15 april 2015, 10:39:37 am »
Het is gelukt, ik moest lachen om David met Jedizwaard. Maar ga voorlopig helaas nog niet aan de slag met de node-editor. Hoop binnenkort weer wat probeersels te publiceren.

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #9 Gepost op: 15 april 2015, 12:31:17 pm »
Ik heb het trouwens zo opgezet dat de aanpassingen in de Node-editor minimaal zijn - alleen een achtergrondplaatje en de nieuw aangemaakte scene selecteren.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #10 Gepost op: 15 april 2015, 13:45:38 pm »
Goed werk Zaph.
 Ik zal het eens uitproberen lijkt me een heel handige blend.file.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 15 april 2015, 18:21:49 pm »
Ik zit je set-up te bekijken , ik realiseer me dat ik nog niet had nagedacht over de schaduwen ... :)

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #12 Gepost op: 17 april 2015, 11:17:06 am »
Ik heb het uitgeprobeerd maar ik krijg het niet voorelkaar :-[
Ik heb wel mijn opject en achtergrond image maar geen schaduw ???

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #13 Gepost op: 17 april 2015, 11:59:54 am »
Als het goed is heb je een email via het forum gekregen - als je me de .blend even doormailt zal ik even kijken hoe en wat.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #14 Gepost op: 17 april 2015, 18:00:44 pm »
Ik ben nog wat aan het puzzelen geweest en ik heb nu schaduw :)
Ik heb in de node editor Scene2 layer image verwijderd en het werkt ik heb nu schaduw.