Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - PKHG

Pagina's: [1] 2 3 ... 35
1
Leuterhoek / Re: Blender Education zoekt hulp
« Gepost op: 13 maart 2016, 12:44:41 pm »
hm, jammer dat ik dit niet eerder heb gezien ...

Ik heb alleen EEN vraag: wat is de reden voord de keuze van Drupal?

Ik ben een pmwiki  (pmwiki.org, als je wilt kijken) fan ... concurrentie van Drupal ... helemaal tekstgeoriĆ«nteerd.

Ik kijk nog even naar het wezenlijke verschil ..

kort samengevat (van net geplukt)

Pmwiki is a wiki (Duh!). Drupal is a CMS with blogs, forums and much
more with all the different modules...

Drupal
* Is built on taxonomy [http://en.wikipedia.org/wiki/Taxonomy].
* Many more customizations available
* Scalable to hundreds of thousand of pages, million of pages
* Many more themes available, including premium/paid themes
* Built-in blogs, forums, books...
* Proper authentication system with access controls by role...
* Much larger community
* Search that works
* Nicer & sexier than Pm
* Far more business opportunities. Large organizations and
  governments are using Drupal for their websites.

Pmwiki
* For the editor, the writer, Pm is easier to use, instead of having
  to deal with html...
* Very flexible
* Easier to install
* Lower resources required for server
* Anything that Drupal can do can also be done in Pm, but many of
  these are built-in in Drupal

2
Leuterhoek / Re: PDF tutorials
« Gepost op: 13 maart 2016, 12:39:27 pm »
ben tot pagina 24 gekomen ...
Er zijn kleine wijzigingen nodig,
Maar de plaatjes wat er zou moeten gebeuren zijn wel helder ...

Ik probeer dit maar in mijn stapsgewijze addon te zetten ...

3
Leuterhoek / PDF tutorials
« Gepost op: 12 maart 2016, 14:56:56 pm »
Hi via GsoC heb ik deze link ontdekt:
http://gryllus.net/Blender/PDFTutorials/AllPDFTutorials.html
Ik ga maar aan slag en laat horen hoe dat zo is ...

Ui ui, de zip maar ophalen, dan heb je de PDF en het eindresultaat als *.blend
Net 5 minuten 'gespeeld' en een heleboel dingen moeten doen, die ik daarvoor
(bijna) nooit heb gebruikt ....

4
Scripts / Menu's aanpassen, zoo gemakkelijk ;-)
« Gepost op: 23 februari 2016, 11:33:55 am »
Vechten met de layout van menu's en hoe men de operatoren er in zet, was ooit in 2.65 ok en nu in 2.7* is het iets anders.
Da heb ik in mijn herinnering een tutorial van VscopianC gezocht, zij had dus toch zoiets gedaan.
Teruggevonden : #t=3134.008831

Een uurtje besteed ... en het werkt inderdaad voortreffelijk!
Dus, wil je je menu's  b.v. de het standaard menu in View_3D naar je eigen wensen aanpassen is dat inderdaad zo gedaan!
Ik vat het tutorial kort samen:

1. open Blender en laat het standard menu zien!
2. schuif een tweede View_3D venster open (boven rechts de muis op dat driehoekige streepjesgedeelte zetten en slepen maar)
3. maak van View_3D een Tekst (beneden links klikken en juist kiezen)
4. nu b.v. met de rechter muis op Translate klikken en Edit Source kiezen! Dat levert het python script op in het tekstvenster dat je nu naar eigen wensen kunt aanpassen!
5. Voorbeeld: Translate gebruik je nooit, dan maar niet meer laten zien
5.1 met Ctrl-T open je in Tekst het Tekstmenu (aan de linker kant bij mij) en activeer je  Line Numbers (boven)
5.2 je gaat nu naar regel 62, aldaar staat: col.operator("transform.translate")
5.3 wijzig het zo: #col.operator("transform.translate") , oppassen dat de # op de zelfde kolom als daaronder de col van de 'rotate'! Dus gewoon cursor op de c en # invoegen!
5.4 laten werken (of via de button , onderste regel naar rechts schuiven) Run Script of gemakkelijk met Alt-P!

alles goed gegaan, dan is Translate button verdwenen!

Zolang je het bestand space... in D:\blender-2.76b-windows64\2.76\scripts\startup\bl_ui\ bij mij
niet overschrijft , is de wijziging slechts in DEZE Blender sessie aanwezig.
Voor de lol : ongedaan maken (dus # wissen en Alt-P) ....

Zij legt in het tutorial dicht bij het einde uit, hoe je met icons kunt 'knutselen'. Naar mijn weten zijn nieuwe icons alleen via Blender nieuw compileren moglijk, dus men zou aanezige moeten "misbruiken", zoals in de tutorial wordt voorgedaan.

De moeite waard om het te proberen!
En de tutorial ook, is wel een beetje lang en in het Engels. Maar ja, dat zou in Nederland toch niet meer moelijk zijn? ;-).

Groetjes

5
Scripts / Re: Python leren?!
« Gepost op: 22 februari 2016, 10:49:51 am »
Nu iets met Blender doen.

Daar is nu een fijne begin-pagina:
https://www.blender.org/api/blender_python_api_2_76_1/info_tutorial_addon.html

6
Scripts / Python leren?!
« Gepost op: 20 februari 2016, 15:13:19 pm »
Wil je scripten in Blender heb je EERST ook Python knoffhoff (= know how)  nodig en hoe doet men dat hedendaags zeker goed?
Dat doe ik sinds kort o.a. een Python Notebook! Dat is gewoon fantastisch!
Zoek naar winpython en ga naar de bijbehorende download site en installeer de juiste
versie! Mac, Linux, Windows (32 of 64) ...

Dan de Python notebooks voor beginners maar ophalen en op je PC draaien!
Gewoon hartstikke goed!

Algemene info:
een  eerste algemenerre link: http://opentechschool.github.io/python-data-intro/core/notebook.html
een andere
http://www.pythonforbeginners.com/basics/ipython-a-short-introduction

En een Python beginners notebook wat ik bedoel boven:

https://nbviewer.jupyter.org/github/jupyter/notebook/blob/master/docs/source/examples/Notebook/Running%20Code.ipynb

En nu uitproberen ZONDER alles geinstalleerd te moeten hebben!

 Ga naar http://jupyter.org/
en beneden klik op Try ....
end aldaar de python versie klikken!

Succes!

 

7
Scripts / Re: Beginnersprobleem met Blender API?
« Gepost op: 20 februari 2016, 15:05:59 pm »
hmm
Ik heb net met 2.76b geprobeerd of het allemaal wel goed is.

EN het lijkt helemaal in orde te zijn .... die drie 0.5 hebben betrekking op het center van je
object en dat is dus (0.5, 0.5, 0.5) en daarom lijkt EEN hoek in de oorsprong te zitten, wat dus niet zo is.
Nu de resize toepassen werkt perfect en het center is nog altijd (0.5, 0.5, 0.5) en misschien iets
anders als je verwacht ;-).

 

8
Experimenten / Re: Zijn er behalve Blender ook ORIGAMI fans hier?
« Gepost op: 15 februari 2016, 14:28:03 pm »
De auteur heeft een zip toegevoegd,
MAAR ik snap er bijna nog niets van.
E.g. de car*.blend laat 3 view3d zien met 3 verschillende onderdelen en Opa snapt het nog niet
grrr. Alles is netjes met bones gemaakt.

En nog iets Blender 2.76b deed het t/m gisteren goed en will nu niet meer starten of duurt eeuwig en moppert over het beeldscherm ...

na ja ... ik zal wel zien

UPdate:
Alles weer rozen en manenschijn ... 2.76b doet het weer
en zo gemakkelijk, vlakken in verschillende scenes te zetten (ja ja, te lang geen Blender meer gebruikt)

9
Experimenten / Re: Zijn er behalve Blender ook ORIGAMI fans hier?
« Gepost op: 14 februari 2016, 17:33:45 pm »
Dit lijkt DE oplossing te zijn (heb de Auteur gevraagd)

Link naar origami met Blender film:

10
Experimenten / Re: Zijn er behalve Blender ook ORIGAMI fans hier?
« Gepost op: 14 februari 2016, 10:19:32 am »
bij Origami moet ik toch altijd gelijk aan Bert visscher denken...



Super! Bedankt!

11
Experimenten / Re: Zijn er behalve Blender ook ORIGAMI fans hier?
« Gepost op: 14 februari 2016, 10:16:29 am »
Er zit weinig anders op dan voor iedere vouw een andere bone te gebruiken.


Dom dom dom van opa, Ezra, je hebt helemaal gelijk, een bone gebruiken is een perfecte oplossing voor een stap ...

12
Experimenten / Re: Zijn er behalve Blender ook ORIGAMI fans hier?
« Gepost op: 13 februari 2016, 16:32:04 pm »
IJP, helaas gewoon animeren van het blad heb ik niet voor elkaar gekregen, de I animatie heeft (blijkbaar) alleen betrekking op het BASIS (start) object ... niet als er een deel van omgedraaid gaat worden ...
Ik denk dat ik maar naar een shapekey tutorial ga zoeken ...

UPDATE:
Niets echt gevonden
Mijn hulpkreet :  www adres: blenderartists.org/forum/showthread.php?392518-Help-for-Origami-use-of-shapekeys&p=3009036#post3009036


13
Experimenten / Re: Zijn er behalve Blender ook ORIGAMI fans hier?
« Gepost op: 13 februari 2016, 14:54:19 pm »
HELP, HELP
hier mijn mislukte poging het start van de zwaluw te maken:
het www adress is: pkhg.nl/zwaluw4.blend

De bedoling is  met een A4 beginnen een een hoek naar de zijkant te vouwen opdat de hoek aan de niet opgepakte dichtbijzijndse hoek en 45 graad (winkelhalverende) oplevert.
De *.blend animatie ziet er verschrikkelijk uit maar je krijgt wel een idee wat er zou moeten gebeuren.
  1      2

  3      4
  5      6
punt 2 moet naar punt 3 worden gevouwen  opdat er van 1 naar 4 een vouw ontstaat.
Later hetzelfde met 1 naar 4 .
daarna het papier omdraaien en gelijktijdig 1 2 naar 3 4 vouwen
Daarna is het de bedoeling het gif plaatje vorige post te kunnen vouwen.

Ik zit vreselijk in de clinch met die shapkeys.
Eigenlijk moet punt twee via een circel door (boven de grond) naar 3 worden bewogen.
Ik denk dat men dat misschien met van 15 graad en EEN shapkey zou moeten kunen bereiken
dus de waarde van de shapekey op i * 1/6 zetten voor de i-de dray ...

wie vindt dit idee in orde of heeft een nog beter idee????


14
Experimenten / Re: Zijn er behalve Blender ook ORIGAMI fans hier?
« Gepost op: 13 februari 2016, 07:52:48 am »
Der Anfang ist inzwischen gelungen ... (oh oh, wie schnell man arbeiten mit Blender vergisst)
LocRotScale war nicht was man braucht.
Shape-keys ist der angewiesene Weg.

Oh. ben in Nederland .. ik zal straks iets ervan laten zien ... de begin vouwen , overigens voor heel veel modellen standaard begin ...

GRR. valt niet mee ... (nog niet) hier een eerste stuk, rechter deel ok linker nog niet (in het plaatje)


Stapje verder (volgorde gif moet andersom) ...


15
Experimenten / Zijn er behalve Blender ook ORIGAMI fans hier?
« Gepost op: 11 februari 2016, 13:31:19 pm »
Hi, als je, zoals ondergetekende, ook gek is met Origami, figuren uit een stuk papier vouwen zonder schaar , kan b.v. bij youtube veel leuke voorbeelden vinden.
Voorbeeld
Maar DAT wil ik nu eigenlijk in Blender doen!
Ben er ooit mee begonnen maar alles vergeten ...

Idee is: i.p.v een film een animatie met Blender maken over hoe men ... moet vouwen.
Misschien later met Gimp bewerken om nog tekst toe te voegen (onderaan of ...)

Op het eerste gezicht lijkt het heel eenvoudig, maar men moet flink Blender-werkwijzen (leren) gebruiken om concurrerend met een film te zijn.

Eerste echte project (waar men graag aan mee zou mogen werken) is een 'schwaluw' te vouwen
het BESTE vliegtuigje uit een A4- papier. Waarom BESTE? Ooit, in de vorige eeuw gooide ik een dergelijke zwaluw de lucht in, er was veel thermiek, dus het werd de hoogte in, iets boven het dak van mijn huis, meegenomen, toen kwam er zijwartse wind en toevallig was het zo gevouwen dat het rondjes ging vliegen. Het werd ca.  200 meter meegenomen voordat het weer de grond bereikte, vliegtijd geschat meer dan 30 seconden!
Dit was de ENIGE keer dat me zoiets overkwam.
Nu vliegen ze zoals altijd gewoon een tijdje ... een heel erg leuk speelgoed voor mijn kleinkinderen!

Goed, ik hoor het wel, en in het weekeinde zal ik er met Blender iets laten zien hoe mijn super-vlieger gevouwen moet worden!

Groetjes
Opa Peter

Dit is hem dan ;-) ==>


Pagina's: [1] 2 3 ... 35