Dutch Blender Community

Creaties => Onderhanden werk => Topic gestart door: ExLibris op 03 november 2019, 10:18:29 am

Titel: Vroege drukpers
Bericht door: ExLibris op 03 november 2019, 10:18:29 am
Soms is het leuk om verschillende hobby's te combineren. Naast Blender is ook het verzamelen van oude boeken (voor 1700) mijn hobby. Daarom ben ik bezig met een oude drukpers te maken in Blender, die ik misschien in wil gaan zetten om een animatie te gaan maken die het printproces uitlegt. Ik gebruik een houten model op schaal die ik eenvoudig kan nameten. De pers moet dan uiteindelijk in een ruimte komen te staan die aan een drukkerij rond 1600 doet denken. De textures zijn allemaal nog tijdelijk, daar gebruik ik later Substance Painter voor en eventueel Substance Designer als dat nodig is. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe realistisch ik het ga proberen te  maken. Soms kan realisme ook afleiden van hetgeen je uit wilt leggen. Verder gebruik ik het programma PureRef om referentieplaatjes te verzamelen en te bekijken.

Ik zie wel waar ik uit ga komen :)

(https://i.postimg.cc/JDxkmd7p/vroege-test.png) (https://postimg.cc/JDxkmd7p)

(https://i.postimg.cc/w3PhBZcr/vroege-test5.png) (https://postimg.cc/w3PhBZcr)

(https://i.postimg.cc/hfW1rNzd/Annotation-2019-11-03-101555.png) (https://postimg.cc/hfW1rNzd)
.
Titel: Re: Vroege drukpers
Bericht door: Ruud op 03 november 2019, 11:34:16 am
Dat is een leuk project om te maken, De know how hoe heb je al :) Veel succes en we zien de voortgang neem ik aan :)
Titel: Re: Vroege drukpers
Bericht door: ExLibris op 03 november 2019, 11:50:50 am
Veel succes en we zien de voortgang neem ik aan :)

Uiteraard :)
Titel: Re: Vroege drukpers
Bericht door: ExLibris op 04 november 2019, 22:53:20 pm
Langzaam begint het een beetje vorm te krijgen...

(https://i.postimg.cc/0b4WD6hG/vroege-test7.png) (https://postimg.cc/0b4WD6hG)

(https://i.postimg.cc/gLny2szC/vroege-test12.png) (https://postimg.cc/gLny2szC)

(https://i.postimg.cc/K4Hrs6Qx/vroege-test15.png) (https://postimg.cc/K4Hrs6Qx)


Titel: Re: Vroege drukpers
Bericht door: koos2 op 05 november 2019, 06:47:48 am
Laurens Janszoon Coster had nooit kunnen bedenken dat zijn uitvinding nog eens met deze techniek zou worden afgebeeld en verspreidt. De drukpers, een hele vroege voorloper van internet. ;)

Ziet er goed uit, leuk om de ontwikkeling stap voor stap te mogen volgen.
Titel: Re: Vroege drukpers
Bericht door: Ruud op 05 november 2019, 13:55:17 pm
Mooi werk om te maken, Ik vraag me het af Koos of Nederland het niet heeft afgekeken van de Chinezen mijn gevoel zegt van wel.
Titel: Re: Vroege drukpers
Bericht door: ExLibris op 05 november 2019, 21:11:02 pm
Laurens Janszoon Coster had nooit kunnen bedenken dat zijn uitvinding nog eens met deze techniek zou worden afgebeeld en verspreidt. De drukpers, een hele vroege voorloper van internet. ;)


Het is toch echt Johannes Gutenberg die in het westen de boekdrukkunst heeft uitgevonden. Van Coster is nooit een boek gevonden. Wat ik persoonlijk heel interessant vind zijn de overeenkomsten tussen de periode na de uitvinding van de boekdrukkunst (1455-1600) en de periode waarin wij leven, met de uitvinding van de computer en het internet. Je zag toen ook veel fake nieuws bijvoorbeeld.

Ik ben nu bezig met een beetje prutsen met Depth of Field in EEVEE en Cycles.
EEVEE
(https://i.postimg.cc/cv7pLcD5/test-eevee1.png) (https://postimg.cc/cv7pLcD5)
Cycles

(https://i.postimg.cc/jCQ3Nj6L/test-cycles1.png) (https://postimg.cc/jCQ3Nj6L)

Ik ben nog lang niet klaar overigens, ik neem er lekker de tijd voor. Mijn werkwijze is verre van gestructureerd wat dat betreft. Soms heb ik zin in modelleren, dan weer texturing, dan weer meer compositing.

Ik moet zeggen dat de workspaces in v2.80 nu wel erg van pas komen. Overigens zit ik wel te wachten op de denoising  functie (Intel's D-Noise) van Cycles in v2.81.
Titel: Re: Vroege drukpers
Bericht door: Ruud op 05 november 2019, 22:37:38 pm
De beste werkwijze die er is, als je maar overzicht houd :)
Met het schip net zo ik moet een aantal touwtrappen maken en dat is zo ontzettend saai om te doen,dus pak ik elke keer wat anders.
De normal is een beetje te veel zie ik, kijk uit voor zwarte pitten :) ,leuk om te zien zover.
Titel: Re: Vroege drukpers
Bericht door: ExLibris op 06 november 2019, 09:55:53 am

De normal is een beetje te veel zie ik, kijk uit voor zwarte pitten :) ,leuk om te zien zover.

Dank voor de feedback! Ja, dat is nog 1 van de dingen die ik nog aan wil pakken. Ik moet nog even kijken of ik dat doe in Substance Painter of in Blender zelf.
Titel: Re: Vroege drukpers
Bericht door: IJp op 06 november 2019, 17:50:35 pm
Dat ziet er al goed uit nu nog sporen er op dat er aan gewerkt is.  ;)
Titel: Re: Vroege drukpers
Bericht door: ExLibris op 07 november 2019, 10:26:02 am
Gisteravond weer wat zitten knutselen. Heb de achtergrond nieuwe textures gegeven. Hier twee renders, een in EEVEE (~4 seconden) en een in Cycles (~7 minuten).


EEVEE

(https://i.postimg.cc/rdqzF387/test-eevee2.png) (https://postimg.cc/rdqzF387)

Cycles

(https://i.postimg.cc/QVd5q9Zv/test-cycles2.png) (https://postimg.cc/QVd5q9Zv)
Titel: Re: Vroege drukpers
Bericht door: IJp op 07 november 2019, 17:23:25 pm
Knap gemaakt allemaal maar mijn voorkeur gaat uit voor de image gemaakt in Cycles ;)
Titel: Re: Vroege drukpers
Bericht door: ExLibris op 07 november 2019, 22:31:23 pm
Knap gemaakt allemaal maar mijn voorkeur gaat uit voor de image gemaakt in Cycles ;)

Ja dat vind ik ook, maar een animatie maken in Cycles op een laptopje (ik heb geen renderfarm thuis) is toch wel lastig...

Vandaag wat licht in de duisternis gebracht in mijn render.
(https://i.postimg.cc/k2Qs6zP9/test-cycles4.png) (https://postimg.cc/k2Qs6zP9)
Titel: Re: Vroege drukpers
Bericht door: blenderbrammetje op 09 november 2019, 12:04:32 pm
Nice  ;D
Titel: Re: Vroege drukpers
Bericht door: ExLibris op 09 november 2019, 12:48:29 pm
Hier een paar Cycles renders van de huidige stand van zaken. Ik heb wat props gemaakt en toegevoegd die volgens mij wel bijdragen aan de sfeer. We knutselen lekker verder  :P


(https://i.postimg.cc/fkYhvDpq/test-cycles-6.png) (https://postimg.cc/fkYhvDpq)

(https://i.postimg.cc/8jDgKxVp/test-cycles6.png) (https://postimg.cc/8jDgKxVp)

(https://i.postimg.cc/FkXXQBdx/test-cycles7.png) (https://postimg.cc/FkXXQBdx)

(https://i.postimg.cc/NK9D1fP5/test-cycles8.png) (https://postimg.cc/NK9D1fP5)
Titel: Re: Vroege drukpers
Bericht door: blenderbrammetje op 09 november 2019, 23:00:18 pm
Mooi man.
Een van de muren pakt minder mooi uit van dichtbij , maar dat is het enige minpuntje.
Mooie renders.
Mooi apparaat ook. ::)
Titel: Re: Vroege drukpers
Bericht door: ExLibris op 10 november 2019, 09:08:49 am
Een van de muren pakt minder mooi uit van dichtbij , maar dat is het enige minpuntje.

Ja dat zag ik ook, het lijkt alsof er nog iets misgaat met de normal/height map. Daar moet ik nog even naar kijken.
Titel: Re: Vroege drukpers
Bericht door: ExLibris op 10 november 2019, 10:42:45 am
Ik heb het foutje opgelost, ook heb ik het glas in lood raam vervangen. Ik zie nu wel weer wat noise optreden, even wachten op 8.21 dus :). De render in Cycles duurt nu ongeveer 4:20 minuten.


(https://i.postimg.cc/87qvk262/test-cycles12.jpg) (https://postimg.cc/87qvk262)



(https://i.postimg.cc/c6C0LrBn/test-cycles13.jpg) (https://postimg.cc/c6C0LrBn)
Titel: Re: Vroege drukpers
Bericht door: IJp op 10 november 2019, 11:13:07 am
Knap stukje Blender werk.
Ik heb ook nog een puntje wat de render nog mooier kan maken, alle oude gebruikte meubels ogen veel te strak de randen kunnen wel een kleine bevel gebruiken met wat schade.  ;)
Titel: Re: Vroege drukpers
Bericht door: ExLibris op 10 november 2019, 11:19:02 am
Knap stukje Blender werk.
Ik heb ook nog een puntje wat de render nog mooier kan maken, alle oude gebruikte meubels ogen veel te strak de randen kunnen wel een kleine bevel gebruiken met wat schade.  ;)

Goed idee, ik wilde de tafels sowieso nog vervangen, want daar had ik me wat makkelijk vanaf gemaakt. De pers zelf moet ik ook nog wel wat aan doen. We knutselen gewoon verder! Hoe meer je richting fotorealisme gaat, hoe meer kleine dingen op gaan vallen.


(https://i.postimg.cc/YvyL9hvD/test-cycles14.jpg) (https://postimg.cc/YvyL9hvD)
Titel: Re: Vroege drukpers
Bericht door: ExLibris op 10 november 2019, 14:06:47 pm
Ik weet nog niet wat ik uiteindelijk ga doen met deze renders. Wie weet dat ik er een animatie van ga maken om het drukproces uit te leggen. Hier alvast een testje. Ik heb het expres wat sneller gerenderd (in EEVEE dit geval) en daarna het filmpje 5 keer herhaald. 6 Seconden renderen kost nu ongeveer een half uur. Wat me opvalt is dat de Ambient Occlusion zich wat vreemd gedraagt, vooral boven aan de pers. Verder zie ik nog heel veel kleine foutjes.

https://www.youtube.com/watch?v=G8FuwexgRlY&feature=youtu.be
Titel: Re: Vroege drukpers
Bericht door: Ruud op 11 november 2019, 21:44:15 pm
Heel leuk om te zien.
Titel: Re: Vroege drukpers
Bericht door: ExLibris op 12 november 2019, 07:04:24 am
Ik heb een nieuwe render gemaakt met Cycles. Na een dag renderen is dit het resultaat:

https://www.youtube.com/watch?v=ScE2tI-yiG4
Titel: Re: Vroege drukpers
Bericht door: ExLibris op 14 november 2019, 23:00:47 pm
Niet heel veel tijd de afgelopen dagen besteed aan de pers, wel het raam en omlijsting veranderd. Hier een paar renders. Ik wil nog een paar props maken, een kast of zo, een krukje of stoel en iets aan de muur. Misschien ook nog iets op de vensterbank, een aardewerken kruik of zo. Gewoon voor de sfeer.

(https://i.postimg.cc/7GyHgrcb/test-cycles23.jpg) (https://postimg.cc/7GyHgrcb)

(https://i.postimg.cc/4nQdQnXG/test-cycles24.jpg) (https://postimg.cc/4nQdQnXG)

(https://i.postimg.cc/JyF7tB33/test-cycles25.jpg) (https://postimg.cc/JyF7tB33)
Titel: Re: Vroege drukpers
Bericht door: ExLibris op 19 november 2019, 06:52:06 am
Ik ben nu weer een filmpje aan het renderen. maar nu met v2.81 en de denoise functie. Het scheelt echt heel veel in tijd.


(https://i.postimg.cc/MXV8fGBc/test-cycles28.jpg) (https://postimg.cc/MXV8fGBc)

(https://i.postimg.cc/kBMqrmVB/Camera-001-jpg0001.jpg) (https://postimg.cc/kBMqrmVB)
Titel: Re: Vroege drukpers
Bericht door: ExLibris op 19 november 2019, 20:39:21 pm
Nou, het renderen met de denoise functie in Blender 2.81 heeft zo zijn voor- en nadelen. Voor het renderen van een afbeelding is het een uitkomst: je kan met een lage sampling een veel beter resultaat krijgen. Met het renderen van een animatie lijken er wel artefacten te verschijnen. Misschien dat de hele lage samplingrate (16) wat te veel van het goede was. Ik heb een aantal voorbeelden gemaakt die het verschil goed laten zien:

Cycles zonder denoise 16 samples
(https://i.postimg.cc/WdXZcLjS/Test-Cycles-zonder-denoise-16-samples.png) (https://postimg.cc/WdXZcLjS)
Cycles met denoise 16 samples
(https://i.postimg.cc/zyndCfCv/Test-Cycles-met-denoise-16-samples.png) (https://postimg.cc/zyndCfCv)
Cycles zonder denoise 64 samples
(https://i.postimg.cc/RWMtYVrN/Test-Cycles-zonder-denoise-64-samples.png) (https://postimg.cc/RWMtYVrN)
Cycles met denoise 64 samples
(https://i.postimg.cc/3k7jHFGr/Test-Cycles-met-denoise-64-samples.png) (https://postimg.cc/3k7jHFGr)

Animatie in 4k gerenderd met Cycles 16 samples met denoising

https://www.youtube.com/watch?v=j5kVgQmPtXY

Titel: Re: Vroege drukpers
Bericht door: IJp op 23 november 2019, 18:48:02 pm
Omdat ik zelf niet beter kan kan ik alleen maar zeggen heel knap gemaakt.
Titel: Re: Vroege drukpers
Bericht door: koos2 op 25 november 2019, 08:29:55 am
Ik vind de belichting erg spannend. Soms lopen dingen dicht, maar dat draagt wel bij aan de oude sfeer.
Titel: Re: Vroege drukpers
Bericht door: Ruud op 25 november 2019, 12:34:53 pm
Ziet er mooi uit goed gelukt, alleen de samples zijn veel te laag door dit vlakt denoise een hoop details uit je ziet ook een soort filter er voor met ruis, 500 samples komt eerst :)
Titel: Re: Vroege drukpers
Bericht door: ExLibris op 25 november 2019, 17:40:39 pm
Ziet er mooi uit goed gelukt, alleen de samples zijn veel te laag door dit vlakt denoise een hoop details uit je ziet ook een soort filter er voor met ruis, 500 samples komt eerst :)

Ja ik heb dit gerendered met maar 16 samples en de nieuwe Denoiser van v 2.81. En dan nog heeft mijn laptopje een uur of 5 staan stampen. Toch maar eens kijken of ik niet ergens een tweedehands renderfarmpje op de kop kan tikken.
Titel: Re: Vroege drukpers
Bericht door: Ruud op 26 november 2019, 07:34:35 am
Renders kosten nu eenmaal tijd ,hoewel blender al super snel is geworden vergeleken met een paar jaar terug.
Titel: Re: Vroege drukpers
Bericht door: ExLibris op 27 november 2019, 22:14:35 pm
Nou, wat mij betreft is het mooi geweest met mijn projectje. Ik heb nog een paar renders gemaakt met een hoog aantal samples (2048) en er vervolgens composting op los gelaten (denoise color grading en zo).


Wie weet dat ik nog ooit een goede reden of de inspiratie vind om er mee verder te gaan. Ik heb er weer veel van geleerd.

(https://i.postimg.cc/nMSnbFyy/test-cycles41.png) (https://postimg.cc/nMSnbFyy)

(https://i.postimg.cc/xqz6Ygh9/test-cycles42.png) (https://postimg.cc/xqz6Ygh9)

(https://i.postimg.cc/vxt9T15t/test-cycles38.jpg) (https://postimg.cc/vxt9T15t)

(https://i.postimg.cc/r0W56Zmb/test-cycles39.jpg) (https://postimg.cc/r0W56Zmb)
Titel: Re: Vroege drukpers
Bericht door: koos2 op 02 december 2019, 12:32:03 pm
Ik geef je een goede rede om te stoppen. Je hebt het tot een goed einde gebracht, daar kun je trots op zijn. Volgens mij kun je als je Blender goed wilt leren beter eerst een serie korte projecten doen waarin je iedere keer het accent legt op andere moeilijkheden die je wilt overwinnen. Zo raak je beter bekent in de wereld van Blender en al haar facetten. ;)
Titel: Re: Vroege drukpers
Bericht door: ExLibris op 02 december 2019, 12:47:38 pm
Ik geef je een goede rede om te stoppen. Je hebt het tot een goed einde gebracht, daar kun je trots op zijn. Volgens mij kun je als je Blender goed wilt leren beter eerst een serie korte projecten doen waarin je iedere keer het accent legt op andere moeilijkheden die je wilt overwinnen. Zo raak je beter bekent in de wereld van Blender en al haar facetten. ;)

Dank je voor je complimenten! Je hebt hebt helemaal gelijk. Mijn eerste serieuze project was het maken van een rondleiding door het Middeleeuwse Eindhoven in Virtual Reality. Dit heeft me alles bij elkaar een paar jaar gekost. Hiervoor heb ik Blender overigens alleen gebruikt voor het modelleren. Voor texturing gebruikte ik Substance en alles kwam bij elkaar in Unity. Ik mis nu overigens wel dat ik geen echt doel heb.