Topic: nog meer ( maar nu nieuw) domme vragen  (gelezen 58962 keer)


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #15 Gepost op: 04 juni 2015, 13:27:25 pm »
Vraagje aan JvL.
Kun je een lopoy model maken en daarvan een copy high res model van maken met subdivision Surface en met sculpt wat na bewerken?
Daarna het lopoly model riggen en dit koppelen aan het high res model?? ::)
Kan dit?


Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #16 Gepost op: 04 juni 2015, 13:50:15 pm »
Het is niet onmogelijk om van lowres naar highres te gaan maar niet zonder de nodige (extra) werkzaamheden. Wanneer je een face die in een gekromd vlak ligt gaat subdividen blijft het nog steeds een plat vlak. Je mesh is qua polycount dan wel highres maar ziet er nog steeds lowres uit. Dus daarna zul met proportional editing of sculpten aan de slag moeten.
wat betreft het riggen raad ik je deze aanpak ook niet aan want als je de weights van de lowpoly mesh overzet naar de highres dan gaat je character nog steeds als een lowpoly mesh bewegen in het beste geval.

Beter kun je eerst die aanpassing maken van low naar high, deze dan riggen en dan de highres mesh weer omzetten naar low. De weights zullen zich dan vanzelf aanpassen naar de lowpoly mesh.

Minder werk/handelingen en minder foutgevoelig.  ;)


Vraagje aan JvL.
Kun je een lopoy model maken en daarvan een copy high res model van maken met subdivision Surface en met sculpt wat na bewerken?
Daarna het lopoly model riggen en dit koppelen aan het high res model?? ::)
Kan dit?

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #17 Gepost op: 04 juni 2015, 15:34:56 pm »
volgens mij ben ik al niet slim om de armen en handen zo te doen?  zit ik heel moeilijk te doen ... maar als ik ze gewoon recht hou?

ook in de zelfde tutorial maakt hij de kleding enzo pas later..  ga ik ook eens proberen...
en zo'n jas, en de handen die uit de mouwen komen hoeven ook niet aan elkaar vast te zitten?

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #18 Gepost op: 04 juni 2015, 17:37:16 pm »
volgens mij ben ik al niet slim om de armen en handen zo te doen?  zit ik heel moeilijk te doen ... maar als ik ze gewoon recht hou?

Hoe bedoel je. Ik snap niet precies wat je nu bedoelt.

ook in de zelfde tutorial maakt hij de kleding enzo pas later..  ga ik ook eens proberen...
en zo'n jas, en de handen die uit de mouwen komen hoeven ook niet aan elkaar vast te zitten?

Kleding wordt meestal achteraf gemaakt. Maar wat er vaak gedaan wordt (indien mogelijk) is dat de body mesh onder de kleding verwijdert wordt om te voorkomen dat lichaam en kleding door elkaar gaan bewegen.
In zo'n geval word eerst het lichaam voorzien van weightpaint en die wordt dan overgenomen op de kleding. Daarna kun je de onderliggende mesh, die toch niet zichtbaar is, verwijdert. Scheelt ook weer in het aantal vertices.

Als je character kleding uit moet trekken dan kun je dit niet doen natuurlijk en zo zijn er nog wat gevallen waarin het niet kan.

Maar de kleding en handen hoeven dus inderdaad niet aan elkaar vast te zitten.

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #19 Gepost op: 04 juni 2015, 18:07:31 pm »
Even een heel andere insteek - begin je niet een beetje te hoog op de leercurve? Ik ben zelf nu een half jaar redelijk intensief met Blender bezig, maar ik denk er nog absoluut niet over om een character te gaan modelleren. Dat is veel te complex en daar ben ik nog lang niet bedreven genoeg voor...

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #20 Gepost op: 04 juni 2015, 22:08:27 pm »
Even een heel andere insteek - begin je niet een beetje te hoog op de leercurve? Ik ben zelf nu een half jaar redelijk intensief met Blender bezig, maar ik denk er nog absoluut niet over om een character te gaan modelleren. Dat is veel te complex en daar ben ik nog lang niet bedreven genoeg voor...

waar moet je dan beginnen?

al doende leer men , toch?

 en ik moet er wel bij zeggen dat ik vroeger wel met 3d max gewerkt heb, en met milkshape...  Moray en Povray ,en technisch teken ik veel met Alibre en Solide Edge. Ik weet dat zijn heel andere pakketten... maar ook niet makkelijk... en heeft ook allemaal met renderen en raytracing en 3D enzo te maken...

Ik stel mezelf gewoon een doel en ik ga net zolang door totdat het lukt....  en vooral veel tutorials kijken en lezen...   en veel vragen op van die super forums  als dit.....

misschien gooi ik soms me vragen iets te snel op het forum... maar dan zit ik er zo lekker in dan heb ik iets te weinig geduld...
wat ik wel vin van blender... dat het eigenlijk allemaal met de toetsen gaat... en dat duurt even voordat dat blijft hangen.....  maar het gaat steeds beter....
alleen ergens 1 vinkje niet aan of uit.. en alles ziet er opeens anders uit dan in de you tube tutorial...  en dan raak ik de weg wel eens kwijt...

volgens mij ben ik al niet slim om de armen en handen zo te doen?  zit ik heel moeilijk te doen ... maar als ik ze gewoon recht hou?

Hoe bedoel je. Ik snap niet precies wat je nu bedoelt.

ook in de zelfde tutorial maakt hij de kleding enzo pas later..  ga ik ook eens proberen...
en zo'n jas, en de handen die uit de mouwen komen hoeven ook niet aan elkaar vast te zitten?

Kleding wordt meestal achteraf gemaakt. Maar wat er vaak gedaan wordt (indien mogelijk) is dat de body mesh onder de kleding verwijdert wordt om te voorkomen dat lichaam en kleding door elkaar gaan bewegen.
In zo'n geval word eerst het lichaam voorzien van weightpaint en die wordt dan overgenomen op de kleding. Daarna kun je de onderliggende mesh, die toch niet zichtbaar is, verwijdert. Scheelt ook weer in het aantal vertices.

Als je character kleding uit moet trekken dan kun je dit niet doen natuurlijk en zo zijn er nog wat gevallen waarin het niet kan.

Maar de kleding en handen hoeven dus inderdaad niet aan elkaar vast te zitten.

nou ik had me armen naast me lichaam, en me vingers krom...  maar ik kan beter (net als in die tutorial ) de armen recht uit het lijf laten komen (als de T) en de vingers gewoon gestrekt rechtdoor... das iets makkelijker..

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #21 Gepost op: 04 juni 2015, 22:20:38 pm »
waar moet je dan beginnen?

al doende leer men , toch?

Natuurlijk, maar als je met twee dingen te maken hebt die veel aandacht vragen (Blender leren + ingewikkeld model maken) dan kan het moeilijk zijn te focusen.

Ik zie dat je tegen dingen aanloopt die op zich niet lastig zijn, maar omdat je zoveel tegelijk wilt krijg je er veel tegelijk. Maar als het voor jou zo het lekkerst werkt, dan moet je natuurlijk gewoon zo doorgaan!  ;)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #22 Gepost op: 04 juni 2015, 22:27:24 pm »
nou ik had me armen naast me lichaam, en me vingers krom...  maar ik kan beter (net als in die tutorial ) de armen recht uit het lijf laten komen (als de T) en de vingers gewoon gestrekt rechtdoor... das iets makkelijker..

Ah oke, nu heb ik hem.

Bij characters is het gebruikelijk om ze in een A-pose (armen schuin naar beneden) of T-pose (armen gestrekt opzij)  te modeleren. Dit heeft te maken met het feit dat het voor het riggen makkelijker is omdat je overal goed bij kunt komen. Daarnaast hoef je ook in de oksels niet al te moeilijk te doen met het modeleren zelf.

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #23 Gepost op: 04 juni 2015, 22:28:42 pm »
hoe anders?   volgens mij weet ik genoeg om hier aan te beginnen.... ik heb al veel van die basis tutorials bekeken... en dat weet ik, denk ik, wel..

en nu, terwijl ik bezig ben , kom er dus achter dat er nog heel veel is wat ik niet weet, maar dan ga ik dat weer uit zoeken...
en ik vind dit niet echt een ingewikkeld model... heb gewoon ff een poppetje getekend...  zo maar wat ..... het hoef nergens op te lijken... is gewoon studie... kijken waar ik tegen aanloopt.....

ik ben ook al met dat motion tracking bezig geweest...... A3 blad op me tafel met stippen erop.... filmpje gemaakt met me telefoon..... en toen zo monkey head op me tafel getoverd...  en een gat in me tafelblad...

en ik heb al allerlei ideeen in me hoofd, maar daar begin ik pas aan als ik het echt kan.... :-)

ik weet niet hoe andere het leren? of wat die er van vinden?
hoe kan je blender leren als je niets maakt?  cube en een UV sphere lukte al vrij snel :-)
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2015, 22:34:23 pm door swets »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 04 juni 2015, 22:30:51 pm »
Ieder zijn leerproces.
Ikzelf ben vrij snel begonnen met het modelleren van eenvoudige poppetjes , toen ingewikkeldere objecten , toen dieren en toen mensen , animatiecharacters....
Bovendien is modelleren ook een kunst , een vaardigheid waar je gevoel voor kunt hebben....

Buiten dat zou ik wel haalbare dingetjes proberen omdat het anders frustrerend is en veel te lang duurt....
Waar ik twee jaar geleden nog dagen aan zat te werken , maak ik nu in een uurtje , omdat ik het beter aanpak etc....:)

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 04 juni 2015, 22:35:38 pm »
Ja , JvL heeft daar een punt. Dat is zo , je poppetje moet met de armen gespreid of schuin naar beneden staan , de armen tegen het lijfje levert problemen op met riggen , dat is zeker. :)

Maar ik geef toe dat het nu eenmaal leuker is om iets te maken dat je zelf ook mooi vind. Voor mensen die snel leren en een goed geheugen hebben , is er niets tegen op jou leermoethode , dat is ook de mijne , al doende doorgronden !  :o Succes ...

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #26 Gepost op: 04 juni 2015, 22:58:32 pm »
ik ben hem nu aan het opknappen...   ik had hem ook van het begin af gelijk mouwen en broekspijpen enzo gegeven , die ben ik nu weg aan het werken... ik denk dat ik dat  over gehouden heb van de low poly poppetjes in milkshape... dat was natuurlijk een veel simpeler programma... 4 beelden ,voor , zij ,boven en 3D beeld... en dan vertexen zetten... en als je 3 vertexen met elkaar verbond, kreeg je een vlak (welke maar van 1 kant zichtbaar was)

ik moet ook zeggen dat ik het leuk vind om te doen... beetje met vertexen schuiven... :-)

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #27 Gepost op: 05 juni 2015, 00:10:03 am »
De topologie van een model is toch heel belangrijk het is beter dat je dat helemaal onder controle hebt.
Anders zal je straks toch tegen vreemde bewegingen aanlopen.
Topologie.
https://www.youtube.com/watch?v=im9XZf2C1s0

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #28 Gepost op: 05 juni 2015, 00:25:46 am »
hoe kan je blender leren als je niets maakt?  cube en een UV sphere lukte al vrij snel :-)

Natuurlijk - ik zie het meer als rijles: je gaat op je eerste (of tweede) les niet tijdens de spits het centrum van Amsterdam in. Je gaat eerst op een parkeerplaats rustig leren hoe dat schakelen en sturen nou precies werkt.

Vergelijkbaar ben ik met simpele objecten (ja, cubes en spheres) rustig alle mogelijkheden van Blender langsgegaan - op een cube kun je veel duidelijker zien wat iets doet dan op een complete character.

Maar goed - ik wilde je alleen een tip geven die misschien handig zou kunnen zijn, maar als dat niet jouw ding is, dan moet je er vooral niet naar luisteren!  :)

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #29 Gepost op: 05 juni 2015, 00:54:59 am »
LOL....  tijdens mijn eerste rijles ging ik wel gelijk de stad in , en de rijksweg op.... niet Amsterdam dan maar Rotterdam.... maar ja ik had op me 11de al een crosswagen....  ik heb me rijbewijs ook in 8 lessen gehaald...  wel 2x gezakt... maar toch...

maar je heb wel gelijk... maar ik denk dat ik dat stadium al gehad heb.... net wat ik zeg, ik heb wel meer met dit soort software gewerkt... dus ik weet zo'n beetje wat het kan....

en alles langs gaan tja... blijft dat dan allemaal hangen bij jouw?  ik ben vrij veel langs gegaan...  en heel veel tutorials gekeken...  en dan begin ik gewoon... en als ik ergens tegen aanloop, ga ik gericht zoeken ....  ik kan niet eerst alles uit me hoofd leren  en dan pas gaan doen...


maar ja ... we zijn allemaal anders....
@zaph
maar na een halfjaar Blender, wat maak jij dan?

@ijp
ja maar dat hou ik ook aan.... ook dat ik bij alle gewrichten 3 rijen heb.... enzo... 
het gaat steeds beter... kan ook de knoppen steeds beter vinden....
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2015, 01:00:11 am door swets »