Topic: rotatie van bodys ccw en cw  (gelezen 5294 keer)


Offline erwinvs

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 19 januari 2018, 15:06:53 pm »
Hallo,

We vorderen telkens stap per stap en bots ik tegen een ander probleem aan. Ik heb een figuurtje dat bewegingen maakt.
(zie foto).

Wat ik wil verkrijgen is dat het figuur op zijn (rood omcirkelde) rechterbeen blijft staan en dat ik de rest van het lichaam (groen omcirkeld) naar boven en voren kan verplaatsen


Als ik nu een rotatie doe op het blauw omcirkelde been, dan draait of mijn been omhoog of weg en dit moet op juist die plaats blijven staan, en modifieer ik later met kleine correcties. Als ik het lichaam selecteer dan draait daar alles om de middelste as.

Je moet je de beweging voorstellen als iemand die op zijn rechtervoorbeen steun en zijn linker achterbeen tot naast zijn rechter enkel brengt. Dit houdt in dat het hele lichaam iets naar boven komt, de benen eindigen naast elkaar en zijn geplooid in de knieen.

Ik heb me al gek gegoogled naar motion en rotation, maar vind niet wat ik nodig heb.

Het poppetje staat op een vloer en moet dus ook op die hoogte blijven anders gaat hij tijdens de beweging in de lucht of IN de grond zweven, wat niet kan. Vandaar dat het rechterbeen (voet) moet blijven staan en enkel de knie en linkerbeen mag bewegen, het lichaam verhogt dus een beetje om de beenlengte te respecteren.

Wie weet hier raad??

Thanks alvast
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2018, 18:12:51 pm door erwinvs »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2018, 16:26:16 pm »
Kijk deze even door over de helft van de tutorial heeft hij het over wegdraaien van het been.
Misschien heb er wat aan.

https://www.youtube.com/watch?v=gH5uATTTYB4

Offline erwinvs

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2018, 18:07:12 pm »
Bedankt, het is een zeer leerijke video maar ik snap het nog niet helemaal, de video gaat nog snel over alles heen.

Ik zag wel dat er verschillende videootjes hierover gaan. Ik ga ze eens volgen. Zijn er ook van die nederlandstalige videos??

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2018, 19:24:23 pm »
Ik heb maar half gelezen dus mijn advies is waarschijnlijk dom, maar heb je je al eens verdiept in inverse kinematics "IK"?

Offline erwinvs

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2018, 22:48:55 pm »
@koos, erzijn geen domme reacties.

Er wordt idd veel over die inverse kinematics gesproken, dat is allemaal nogal vaag, vooral als je maar net begint.

@ijp, bedankt voor de nederlandse versies, ik ga die morgen zeker eens bekijken.

Ik heb al enkele voorbeelden bekeken en geprobeerd, maar nog niet veel succes mee gehad. Doe waarschijnlijk nog wat fout...

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 20 januari 2018, 21:36:17 pm »
Als je niets van IK weet dan moet je je daar in verdiepen. Dat is de manier op een voet op zijn plaats te houden.

Offline erwinvs

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 22 januari 2018, 11:52:20 am »
Hey allen,

Ik heb verschillende tutorials bekeken en ben erin geslaagd om de Inverse kinematics op mijn figuurtje toe te passen. Ik vecht alleen nog heel erg hard met de instellingen ervan en het gebruik.

Telkens als ik een arm in een normale, menselijk houding wil plaatsen draait ergens mijn schouder of elleboog 10 graden rond of plooit mijn arm IN het lichaam. Ik heb al gespeeld met de pole hoek van -90 iover 0 naar 90 graden, maar kom nooit op een bruikbaar iets uit. Ofwel staat mijn bot dat de richting aanduidt ergzens geheel buiten beeld en wordt het niet meer bruibaar, ofwel omgekeerd doet het alles behalve wat ik wil.

Stel dat ik gewoon de hand op de heup wil laten leggen waarbij de elleboog normaal naar achteren plooit en de schouder normaal blijven staan, wat is dan een normale, bruikbare of juiste instelling voor de IK?? Ik geraak er niet aan uit.... Wordt dit dan ook anders voor de instellingen op de rechterarm of knie links /rechts.

IK weet dat het kan, het lijkt allemaal zo eenvoduig op de tutorials ... alleen... niet hier bij mij  :D :D :D


Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 22 januari 2018, 13:13:33 pm »
De IK is het meest handig bij benen. Bij armen gebruik ik het zelden. Het is heel goed dat je zelf probeert een armature te maken. Maar misschien is het ook wel goed om een kant-en-klare armature te gebruiken. Blender beschikt over een goede. Het heet rigify en is een add-on. Op deze manier heb je dus een goede rig en kun je je concentreren op het animeren er van. Daar naast kun je dan weer kijken hoe je zelf een rig/armature moet maken.

Op internet staan heel veel tutorials over rigify.
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2018, 13:25:04 pm door koos2 »

Offline erwinvs

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 22 januari 2018, 15:34:58 pm »
Hey Koos2,

het figuur dat ik gebruik is een bestaande figuur; gedownload van inet, rigged en alles er op en eraan.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 22 januari 2018, 16:51:05 pm »
OOOh. Euh...  Probeer dan eens de armen zonder Ik te bewegen. Ik denk nu ik dit type dat je misschien de IK chain te lang hebt staan. Maar eerst maar eens de armen zonder IK testen met de pole hoeken in de situatie die het was toen je het downloadde. We moeten er maar van uitgaan dat dit goed is.