Topic: [Goede Cycles Laptop] Wat voor een heb ik nodig ?... + De Prijs !...  (gelezen 4273 keer)


superjamie

« Gepost op: 19 juni 2017, 16:40:20 pm »
Hoi medeblenders...

Ik merk dat mijn grafische (laptop) kaart niet goed genoeg is wanneer ik een aantal dingen wil kunnen
doen in cycles render. Dit zijn de dingen:

1. Bij het renderen van "particles" sluit blender af, of zegt die "Out of Memory" tijdens het renderen.

2. Wanneer ik cycles wil gaan baken duurt het baken te lang, vooral bij een gewoon hoge resolutie.
    Daardoor lukt het niet echt om cycles te kunnen baken voor bijvoorbeeld de BGE.

3. Wanneer ik een vrij hoge resolutie detail triangles modelleer, gaat blender haperen.

4. Zelfs voor het renderen van kortere cycles animaties (bijvoorbeeld een korte animatie van
    vijf minuten) duurt bij mij te lang... is daar niet een goede kaart voor zonder een enorm
    hoeveelheid geld te moeten steken in renderfarms ?... het gaat dus om korte animaties
    van bijvoorbeeld vijf of tien minuten.


Dit zijn de dingen waar ik tot nu doe tegenaan loop. Foto-realistisch renderen in cycles render
is dus mijn favoriet op wat betreft art en architecture. Maar zoals je leest loop ik dus tegen die
bovenaan staande problemen aan...



Maar nu komt dus de vraag:

- Wat voor laptop is geschikt om goed en snel te kunnen cyclen in blender, om "foto's en korte animaties
   te kunnen renderen met (fluid) particles en simulaties... waarnaast ook het snel kunnen baken
   van cycles materials ?...



Heeft iemand enig idee wat voor laptop ik dan moet aanschaffen, inclusief de prijs van alles
bij elkaar ?... ik moet er dan denk ik ook nog voor sparen... ik weet nog niet of ik daar al
geld voor op de bank heb.

Ik heb het idee om een andere laptop voor cycles te willen aanschaffen dus ook al met mijn
pleeg moeder overlegd...

Jamie.


Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 782
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #1 Gepost op: 20 juni 2017, 08:46:46 am »
Wat ik vaak terug zie komen is: duurt te lang.

Wat vind jij te lang? Renderen kost gewoon tijd. Als het om tijd gaat is de regel (heel kort door de bocht), hoe sneller hoe duurder.
Budget is dus belangrijk. Hoeveel wil je er aan uitgeven, of hoeveel heb je uit te geven?

elke recente laptop met een nvidia kaart (soms ook andere types) aan boord is geschikt om te renderen met cycles. Of dat snel gaat hangt af van wat je budget is, en hoeveel geduld je hebt.

Mark
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

superjamie

« Reactie #2 Gepost op: 20 juni 2017, 10:52:06 am »
Wat ik vaak terug zie komen is: duurt te lang.

Wat vind jij te lang? Renderen kost gewoon tijd. Als het om tijd gaat is de regel (heel kort door de bocht), hoe sneller hoe duurder.
Budget is dus belangrijk. Hoeveel wil je er aan uitgeven, of hoeveel heb je uit te geven?

elke recente laptop met een nvidia kaart (soms ook andere types) aan boord is geschikt om te renderen met cycles. Of dat snel gaat hangt af van wat je budget is, en hoeveel geduld je hebt.

Mark

Dat is waar... het light er dus ook aan hoe ik mijn render settings in cycles render instel.
Ik kreeg het op mijn computer voor elkaar om een redelijke goede animatie te creëren van
dacht ik "600 of meer frames" en "8 frames per/seconde". Ik deed er zeker een heel avond
over. Ik had ook weleens een animatie van "250 frames" gerenderd en dacht ik
gewoon "24 frames" per/seconde en die duurde ongeveer "10 seconde"... daar deed ik
niet eens een hele dag over... dus dat valt op mijn computer zeker wel mee.

Dus het renderen van animaties is zeker op mijn computer redelijk te doen, wanneer het
om korte animaties van vijf tot tien minuten gaat, althans... als ik daar veel de tijd voor
zal nemen.

Maar op mijn laptop duurt het geloof ik iets langer. Maar het probleem bij mij is voornamelijk
het baken van cycles materials en het creëren van (veel hair) en het renderen van in elk
geval fluid particles (andere soorten particles heb ik nog nooit geprobeerd, behalve hair
particles natuurlijk).

Wanneer ik veel hair particles en/of triangles gebruik heeft blender dus al de neiging om te
crachen... maar ook wanneer ik in elk geval fluid particles wil gaan renderen, zegt blender
bij mij al "Out of Memory" boven de render image waar ook de path tracing gegevens
staat.

Wat ik wel weet is dat modelleren op wat betreft renderen efficiënter kan door de
subdevision surface modifier en/of de resolution modifier op wat betreft triangles een
lage resolutie te geven en op wat betreft render een hoge resolutie. Dat werkt dan weer
wel bij mijn computer als op mijn laptop. Dar helpt bij mij om efficienter te kunnen werken.

Maar het probleem ligt em bij mij voornamen in het renderen van in elk geval fluid particles,
veel hair en het baken van cycles, voor als ik eventurweil in de BGE een project wil gaan
starten met baked cycles materials... Dit zijn dus problemen die bij mij voornamelijk een
grote rol spelen op wat betreft blender. Het renderen van "korte animaties" is dan ook niet
zo'n groot probleem... zeker niet als ik voor mijn animatie elke week zo'n vijf avonden lang
de moeite neem om mijn computer aan te laten staan om elke avond zo'n 300 frames te
gaan renderen en tussen door mijn laptop gebruikt om "python" te gaan beoefenen. Hoewel
het op mijn laptop wat langzamer gaat, maar ik heb daarnaast ook nog die computer.

Voor een animatie van een half uur, doe ik misschien een jaar over. Maar echte profecionele
animators werken misschien wel vier jaar aan een animatie film. Dus voor een groot animatie
project doe ik misschien ook wel zolang over. Hoewel ik heb gelezen dat veel achter elkaar
renderen ook je computer kan verhitten... ben ik bang dat dit bij mij ook kan gebeuren. Of
gebeurt dat alleen wanneer je een slechtere kaart in je computer hebt... ik heb op mijn
laptop als mijn computer (zeker in mijn computer) volgens mij een INVIDIA GoForce kaart.
Ik weet alleen niet welke... kan veel achter elkaar renderen dan kwaad bij mij ?...

Groetjes Jamie.

« Laatst bewerkt op: 20 juni 2017, 11:33:48 am door JamieVanCadsand »

Offline WesleyObrie

  • Member
  • *
  • Berichten: 120
  • Life's a bitch, deal with it!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 20 juni 2017, 17:26:48 pm »
Hoi Jamie!!

Het is zoals Mark al zegt, wil je sneller, wordt het (veel) duurder...
Wat een optie voor jou zou kunnen zijn is je Blender aanpassen aan wat je er mee doet!!
Ik heb het ook eens goed bekeken en met wat simpele aanpassingen is mijn rendertijd flink terug gelopen.
Hier heb je een link met best handige en werkende tips!! Doe er je voordeel mee ;)

https://www.youtube.com/watch?v=8gSyEpt4-60

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2017, 19:25:34 pm »
Ik zou eerst eens de specs of het typenummer en merk van je laptop posten , dan kunnen we tenminste zien of het wel nodig is om te upgraden...
En wat dan voor een kleiner budget aan te raden is... Vooral belangrijk is je GPU , wat is dat voor type....

Succes ermee

superjamie

« Reactie #5 Gepost op: 20 juni 2017, 22:45:13 pm »
Hoi Jamie!!

Het is zoals Mark al zegt, wil je sneller, wordt het (veel) duurder...
Wat een optie voor jou zou kunnen zijn is je Blender aanpassen aan wat je er mee doet!!
Ik heb het ook eens goed bekeken en met wat simpele aanpassingen is mijn rendertijd flink terug gelopen.
Hier heb je een link met best handige en werkende tips!! Doe er je voordeel mee ;)

https://www.youtube.com/watch?v=8gSyEpt4-60

Interesante video... morgen avond wil ik een project starten om eens te
kijken of ik het voor elkaar krijg, in cycles render een animatie te maken
van een kwartier met 24 frames/seconde. Kijken hoe lang ik er over doe.

Maar eerst modelleren. Het project zal dan een groot huis worden...
Met drie verdiepingen.... ben benieuwd of ik het voor elkaar krijg.

Hoop daar nog een heel zomer voor te hebben...



EDIT:

Ik heb vanmorgen een paar van deze manieren uit geprobeerd en merk echter niet
veel verschil bij het renderen van cycles renders. Ik denk echter dat ik mezelf beter
kan richten op de BGE (of anders gezegd: blender game engine), aangezien ik al
redelijk scenes kan modelleren.

Misschien kan ik later (het liefst open source) een speciaal programma aanschaffen,
om mijn finnished BGE projecten te kunnen filmen via de computer scherm... dan heb
ik als het goed is ook inprincipe een animatie (als het waren).

Maar eerst wil ik mezelf gaan richten op "Python Scripting" en "de Natuur Wetenschap".
Maar ik zal echter wel een nieuwe laptop of video kaart willen om "Cycles Material Bakes"
te kunnen uitvoeren voor "de Blender Game Engine", wat bij mij ook vaak een eeuwigheid
duurt...

Sterker nog... ik wil python voornamen leren, om er in de toekomst mijn eigen software
mee te kunnen ontwikellen, in elk geval op het gebied van 3d-printing en mijn grootste
droom waar ik binnenkort voor wil gaan, door ook de natuur wetenschap te bestuderen.

Maar als ik eenmaal kan programeren in "Python" zelf, hoop ik het natuurlijk ook voor
mijn blender (voor de BGE als voor Cycles) projecten te kunnen gebruiken.


Maar mijn laptop bevat de volgende vermogen:

Maar om even terug te gaan op de laptop en computer problemen, waar ik nu tegenaan
loop...

- Laptop Merk: ASUS
- Laptop Video Kaart: ik denk een NVIDIA GoForce (weet alleen niet welke)
- Laptop Besturing Systeem: ik denk windows 7 of 8...





Computer bevat de volgende vermogen:

En de computer requeres, die ik al heb...

- Computer Merk: weet ik niet
- Computer Video Kaart: NVIDIA GoForce (weet alleen niet welke)
- Computer Besturing Systeem: Windows 10.



Dit is voor zover ik weet wat mijn computer bevat op wat betreft snelheid en
grafisch vermogen.

Jamie.

« Laatst bewerkt op: 21 juni 2017, 10:27:52 am door JamieVanCadsand »