Topic: Verbuiging in Mesh na Add Parent to armature deform with automatic Weights  (gelezen 4028 keer)


Offline McSence

  • Member
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 13 mei 2017, 15:34:55 pm »
Beste Blender Groep,

Ik tracht al enkele dagen een goed werkende human armature te koppelen aan een model. Ik bouw deze armature zelf op door de bones te creëren en te extruden. Maar telkens wanneer ik Add parent to armature deform with automatic weights kies, dan zie ik in object mode dat het lichaam in duigen valt.

Als ik bij de Bone eigenschappen onder Transform de Rol van die Bone in graden draai zodat de mesh terug dicht is. Dan gaat het armature niet juist meer functioneren en juist buigen. Dus door het ene te herstellen, verplaats ik het probleem naar het anderen.

Is er een methode om de armature eerst juist te laten functioneren zodat bij het koppelen de mesh van het model niet meer verbuigt. 

En als tweede vraag, als ik een mirror gebruik om het lichaam te styleren zodat het de juiste vorm krijgt en ik druk op Apply.  Waarom gaat hij dan niet zorgen dat het hele lichaam één geheel is.  Is er misschien een optie die dit kan verbeteren. Zodat de mesh echt één geheel blijft na het modellen in mirror modifier.

Ik ben er van overtuigd dat meerdere mensen dit wel al eens zijn tegengekomen.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Mvg,

McSence.
 


Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2017, 17:53:26 pm »
Hi ,heb je apply scale en locatie rotatie al toegepast op de armature en model en dan pas de parent geven met automatic weight, het model mag geen mirror bevatten en apply deze in objectmode dan werkt het gaat niet in edit mode. Dan moet het werken.
O ik zie wat je bedoeld met de mirror, met het vinkje clipping zet je het gespiegelde gedeelte vast tot 1 geheel.
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2017, 18:12:50 pm door Ruud »

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2017, 18:28:05 pm »
Ik sluit me bij Ruud aan.

Offline McSence

  • Member
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2017, 18:35:26 pm »
Hey Ruud,
Je hebt me gelukkig de juiste oplossing gegeven voor mijn probleem. Ik had geen van beide gedaan.
Ik merk nu op dat zowel in object mode, edit mode alsook in pose mode elk onderdeel perfect heel blijft.

En het armature beweegt in pose mode zoals het hoort. 
Echt geniaal.  En super bedankt.   

Nu had ik graag eens een clipje gemaakt waarin het model echt beweegt.  Maar ik merk op dat ik enkel het armature kan laten bewegen.  Is er een bepaalde mode waarin ik de beweging van het armature kan doen reageren met het model?

Alvast bedankt voor de goude tip.

Mvg,

McSence

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 13 mei 2017, 19:15:40 pm »
Ik weet dit zo goed want ik vergeet het ook altijd :P, ach het is wennen maar apply scale rotatie is een heel belangrijk onderdeel eigenlijk voor bijna alles. Pose mode is voor animatie. Te vinden in de tab bij object mode edit mode links onder.
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2017, 19:22:01 pm door Ruud »

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 13 mei 2017, 21:28:40 pm »
Als je het geparent hebt met automatic weight dan zou je de animatie in ieder geval in de object mode moeten kunnen zien.Tenzij je in het properties panel het oogje hebt afgevinkt, dan zie je het niet. Maar ik denk niet dat je dit gedaan hebt.