Topic: Hoi Dutch Blender Community  (gelezen 5651 keer)


Offline Niek_S

  • Member
  • *
  • Berichten: 29
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 28 april 2017, 09:39:15 am »
Hoi mensen, Ik ben Niek Scheidema. Sinds een aantal jaren ben ik bezig met 3D animaties en visualisaties. Op mijn website www.studioniek.nl kun je mijn projecten vinden. Sinds enige tijd ben ik de mogelijkheden van Blender aan het onderzoeken.

Met vriendelijke groet,

Niek Scheidema

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 28 april 2017, 09:53:00 am »
Welkom 3d is geen probleem zie ik mooi werk :)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #2 Gepost op: 28 april 2017, 10:30:50 am »
Welkom op het forum. Mooi werk hoor.

Offline Niek_S

  • Member
  • *
  • Berichten: 29
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 28 april 2017, 13:14:16 pm »
Bedankt,  Ik hoop hier veel te leren over Blender en in de toekomst zelf bijdrages te kunnen leveren!

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 28 april 2017, 17:12:10 pm »
Ziet er goed uit Niek. Met welk programma werkte je voor dat je met Bleder aan de gang ging?

Offline Niek_S

  • Member
  • *
  • Berichten: 29
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 28 april 2017, 21:29:43 pm »
oudere versie van 3ds max

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 28 april 2017, 22:15:29 pm »
Hoelang ben je nu bezig met Blender, en kun je iets zeggen wat volgens jou eenvoudiger gaat met Max dan met Blender of andersom?

Offline Niek_S

  • Member
  • *
  • Berichten: 29
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 29 april 2017, 00:46:34 am »
Ja.. dat is moeilijk te zeggen. Ik ben net begonnen met Blender en in de fase van onderzoeken. Ik probeer er heel open in te gaan. Ik weet dat blender met zijn addons best wel SuperB is. UserInterface is wennen is.
Ik kan hier een lijst opnoemen met alles wat ik mis, maar dat kan ik bij andere programma's ook.
Wat ik zo van een afstandje kan zien: Dit ligt zo dicht bij elkaar voor een grote groep dat het bijna niet uitmaakt. De negative dingen die ze over blender schreven zijn toch ook al weer van 2 jaar geleden ofzo..
belangrijkste is dat iemand die het beheerst er snel mee kan werken, daarmee valt of staat alles. kortom tijd is geld.


Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 29 april 2017, 19:21:45 pm »
Heel lang geleden heb ik met Max gewerkt. Dus vergelijken is niet mogelijk. In die tijd duurde het enkele seconden voordat het tot de computer was doorgedrongen dat ik een vertex geselecteerd had.

Wat ik mij afvraag is:"Wat blijft er van Blender over als Ton Roosendaal er mee stopt?"

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 30 april 2017, 00:04:13 am »
Welkom op het forum... Je hebt al aardig wat ervaring....
Blenderen leren duurt dan wel even  maar modelleer technieken verschillen maar weinig , en als je met V-Ray of Mental Ray , mijn favoriet , gewerkt hebt , dan heb je de cycles node editor zo onder de knie , en zul je genieten van de meer eindeloze mogelijkheden om materials te maken....

Koos2 , je hebt gelijk , Ton Roosendaal lijkt de drijvende kracht te zijn achter Blender , samen met een klein groepje enthousiastelingen. We zullen zien.

Offline Niek_S

  • Member
  • *
  • Berichten: 29
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 30 april 2017, 00:09:33 am »
Ja idd, Zelf ook nog wel eens lijntjes getekend met coördinaten invullen.

Wat blijft er van autodesk over als alle aandelen niks meer waard zijn.
(Ik wist niet eens dat Blender foundation hier in Amsterdam gevestig is)Ik heb Ton Roosendaal voorbij zien komen op youtube enzo. Hij schijnt het goed toe doen als ik zo begreep. Als Ton ermee stopt draagt hij het stokje over aan iemand anders.
Open source software is toegankelijk voor iedereen. Als dingen niet goed zijn kan er in theorie zelf aan gesleuteld worden. Dit doen de grote bedrijven ook met bijvoorbeeld autodesk producten (customized tools).

superjamie

« Reactie #11 Gepost op: 11 mei 2017, 10:40:00 am »
Hoi Niek_S...

Welkom op de DBC-3D forum...

Ik ben al sinds ongeveer twee jaar bezig met oefeningen in blender,
maar ik moet zeggen dat ik het renderen in blender's cycles engine al
snel onder de knie heb gekregen (hoewel het genereren van textures
nog niet altijd zo gaat als ik dan zal willen)...

Helaas gaat het modelleren van bijvoorbeeld scenes en dergelijke nog
niet altijd even joofel... maar momenteel probeer ik dus wat te oefenen
om een scene te modelleren... dat gaat tot nu toe wel goed, maar nog
niet in de perfecte details (maar ik hoop wel te leren van mijn fouten).

Maar zoals je al in een van mijn topics heb gezien, krijg ik het binnenkort
mogelijk druk met o.a. python scripting, om te leren programeren in python.
Dus heb ik mogelijk niet veel tijd voor blender.

Blender heeft twee ingebouwde render engines, daarnaast ook
een game engine (hoewel de game engine echter wel beperkingen
heeft). Als ingebouwde render engines heb je "blender render"
en "cycles engine"... daarnaast kun je blender ook uitbreiden
door "add-ons" te gebruiken.

Ik ben benieuwd in welke engine jij wilt werken... ik neem aan dat
je voor foto-realisme gaat zoals ik op je site hebt gezien. Ik werk ook
welleens in cycles, maar heb echter nog wat moeite met modelleren...
moet hiermee nog veel oefenen. Nu werk ik ook nog aan een oefen
fase van modelling en dat gaat tot nu redelijk goed, hoewel ik een
foutje maakte met een onderdeel van de scene waar ik nu mee bezig
ben... helaas, maar heb er hoop ik van geleerd... misschien moet ik
wat beter kijken wat ik doe... maar ja... misschien voor de volgende
onderdeel.

Veel plezier met blenderen...

Jamie.


Offline Niek_S

  • Member
  • *
  • Berichten: 29
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 11 mei 2017, 14:21:45 pm »
Modelleren is wel belangrijk idd. Ik ben er niet super goed in, maar ook niet slecht. Modelleren kost tijd en dat is er niet altijd. Sneller zal ik kijken op internet of het er al niet is. Als het er is dan knap ik dat model een beetje op zodat waar ik er detail in wil hebben het er wel in zit maar niet uitgebreider dan dat. voor grote scenes moet je een beetje lag blijven met poly's omdat het anders te zwaar is, en van veraf zijn details niet zichtbaar dus laat ik het er liever uit.

Het texture gedeelte ben ik nog niet mee begonnen in Blender. De keuze is wel op Cycles gevallen in plaats van de blender engine. Ik kon er niet goed uit opmaken of blender engine nog iets gaat ontwikkelen en/of het in Blender blijft bestaan. Voor de toekomst wel belangrijk.
Cycles engine is iets trager dan ik had gehoopt. het is of mooi of erg veel noise. er tussenin is er volgens mij niet. (teminste meer of minder noise)
Zelf heb ik veel met mental ray gewerkt. Dat is wat makkelijker naar benenden te stellen. Voor animaties probeer ik altijd  rond de 5 minuten te blijven als het dan iets hoekiger oogt dan is dat minder erg dan dat er noise spikkels (inzitten is mijn mening)
Misschien dat blender engine dan juist wel weer beter is. Dat heb ik nog niet onderzocht.

Phyton scripten klinkt interessant! Zelf heb ik er eventjes naar gekeken. Ik kan nog niet echt de plek vinden waar ik moet beginnen zegmaar. Ervaring in scripten heb ik wel maar dat was een andere taal.
wie weet in de toekomst duik ik er in om er wat nuttigs mee te kunnen doen.

Groeten,

Niek

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 11 mei 2017, 20:11:11 pm »
Cycles is mooi maar internal ook het ligt er aan waarvoor je het gebruikt, de noise is weg te werken meestal is onderbelichting de oorzaak  en ervaring je went er snel aan, nu filmic is geïmplanteerd met een add-on kun je de licht instelling op een veel hogere waarde zetten en je noise verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Hier kun je het downloaden https://www.youtube.com/watch?v=m9AT7H4GGrA