Topic: Particle Lampjes  (gelezen 5600 keer)


Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 07 februari 2014, 16:38:49 pm »
Ziehier, Particle Lampjes !

Er zit een group aan de particles , een sphere met een lampje erin...
Toen nog samen met Nathan een mooie blur in de composite-node system gemaakt, met een glare met een threshhold...

http://www.youtube.com/watch?v=B8pj-wu8PNc&feature=youtu.be

Wel 720p afpelen hé... dat kost uren renderen hoor ! (8*antialiasing  8*samples light) enz... ;)
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 07 februari 2014, 18:50:14 pm »
Mooi hoor.
Het is leuk om met het particles systeem te experimenteren maar daarna het renderen :(  dat is dan weer wat minder.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 07 februari 2014, 23:06:21 pm »
Thnx Ijp, ik ga m nog verbeteren en opnieuw posten, ik had het licht iets te ver omlaag gedraaid, nu gaat ons mooie glare effect een beetje verloren,......
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #3 Gepost op: 08 februari 2014, 16:51:44 pm »
Ziet er wel geinig uit. Heb je er ook een toepassing voor of gewoon een beetje aan het experimenteren?
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2014, 12:43:14 pm »
Hmm, die Blur (Gaussian) blurt ook de vloer, die word er wel lelijker van.
Mijn videocodec (h.264) heeft moeite met zoveel beeldinfo tegelijk...heb de bitrate verhoogt, dat cheelt van die divx blokjes bovenin beeld.
Maar dan nog.... Misschien dat de mp4 codec beter werkt, moet ik nog proberen.....

http://www.youtube.com/watch?v=HlurmaYmUls
Hmm, deze keer had ik wel naar BMP gerenderd, dus moet ik nog opnieuw kunnen coderen... Wat is de beste codec....
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2014, 12:59:40 pm »
@ JVL nee, gewoon een experimentje ja, hoewel ik eigenlijk zocht naar mooie dwaallichtjes te maken kwam ik meteen tutorials tegen ,
          dit is dus een particle system met een group, nl. lampje en sfeertje, moest ik ff proberen. lukt wel dus.

          Weet er iemand hoe ervoor te zorgen dat de lifetime van de particles geen invloed meer heeft op de lampjes, maar op de alpha transparency van de sfeer ?
          Groetjes !
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 20 februari 2014, 21:47:39 pm »
De laatste Particle Lampjes film.

Weer gewoon met een groene vloer. Hoeveel beter pakt de blur/glow nu uit, nu ik heb geleerd hoe ik verschillende renderlayers in de compositor apart effecten kan geven...
Juist. Compositing is tof. Klein beetje blur, klein beetje glare... Zonder dat zien die balletjes er eerlijk gezegd niet uit.

http://www.youtube.com/watch?v=bOYQYiEcst0

Als ie zwart blijft even op het youtubesymbooltje klikken, Dan doet ie het wel, op youtube zelf...
Ik kan voortaan beter naar MP4 renderen geloof ik.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #7 Gepost op: 20 februari 2014, 22:13:31 pm »
Ziet er top uit! Compositing is inderdaad erg nuttig om onder de knie te hebben want het geeft een hele berg nieuwe mogelijkheden. In mijn animaties maak ik er ook altijd gebruik van al is ht maar om verschillende renderlayers samen te voegen.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 21 februari 2014, 16:32:27 pm »
@ JvL ,

zeg, weet jij dan hoe het kan dat ik in een andere scene bij gebruik van meer dan twee layers , in de compositor geen beeld meer krijg, hij wil niet ofzo....
Terwijl hij de layers gewoon wel herkent, ik kan layer drie wel apart renderen... Ik gebruik echt renderlayers voor de compositor.
Maar goed, meer dan twee word traag bij mij om een of andere reden....
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2014, 20:32:55 pm »
Ziet er weer goed uit en inderdaad werken met de Compositor is heel handig.
ik gebruik het regelmatig voor simpele dingen in elkaar te mengen maar als je de compositor helemaal onder de knie hebt dan kun je super mooie images maken maar dat is nog niet zo simpel.  ;)
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #10 Gepost op: 22 februari 2014, 11:51:18 am »
Citaat van: "blenderbrammetje"
@ JvL ,

zeg, weet jij dan hoe het kan dat ik in een andere scene bij gebruik van meer dan twee layers , in de compositor geen beeld meer krijg, hij wil niet ofzo....
Terwijl hij de layers gewoon wel herkent, ik kan layer drie wel apart renderen... Ik gebruik echt renderlayers voor de compositor.
Maar goed, meer dan twee word traag bij mij om een of andere reden....

Bedoel je dat je 2 scenes hebt in je bestand die beiden meerdere layers gebruiken of bedoel je iets anders?
In het eerste geval heb ik even een opzetje gemaakt zoals hieronder.



Hierin maakt de eerste scene gebruik van 3 layers (waarvan ik er 2 gebruik) en de 2e scene heeft er 2 layers. Alle layers in de scenes bevatten 1 object.
Met mixnodes heb ik de layers en scenes samengevoegd en dat werkt gewoon zonder vertraging.

Mogelijke problemen kunnen volgens mij alleen zijn:

- Niet alle lagen in een scene aan hebben staan.
- 1 van de layers bevat geen verlichting.
- mix nodes niet goed verbonden of ingesteld. (waarde van 1 of 0 sluit 1 van de gekoppelde layers uit.
- Kan het zijn dat de vertraging tijdens het renderen veroorzaakt wordt door een materiaal of effect?

Kun je anders misschien screens posten van je instellingen en nodes? Ik zal je niet vragen om je blendfile te posten want ik geef zelf meestal liever ook geen WIP uit handen.  ;)
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 23 februari 2014, 20:34:18 pm »
Ik heb mijn probleem , ik had dus 3 layers in een scane, de derde wilde niet zoals ik wilde,
opgelost door de achtergrond er bij de tweede layer bij te gooien...
Kon ik alleen niet meer apart de blur iets fijner afstellen maar dat was niet zo erg...

Toen kreeg ik het probleem dat de letters op de voorgrond beinvloed werden door de glare van objecten erachter, heb ik leren masken...
Uiteindelijk moest ik de letters met de Alpha-over node op de voorgrond dwingen, toen werden ze grijs...
Na een uurtje was ik er pas achter dat er in die layer gewoon te weinig licht was... de letters zijn nl. wit...
Had ik dit maar eerder gelezen... Alleen die derde layer deed het echt niet...  Voor de tweede keer want ik was helemaal opnieuw begonnen...
Als ie volgende keer weer niet werkt zet ik een screenshot of filmpje online...

Maar toch bedankt, het licht in de layers checken word voortaan één van de standaard-checks , ha ha :D
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #12 Gepost op: 23 februari 2014, 23:23:51 pm »
Toch vreemd dat hij die derde layer niet wil pakken want bij mij doet hij het wel gewoon. Maar ja, soms heb je gewoon wel eens van die dingetjes en dan is een workaround vaak de meest praktische oplossing.

Haha, dat licht is inderdaad een ding wat vaker vergeten wordt (ik spreek helaas ook uit eigen ervaring).  ;)
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »