Topic: tekenen van haren op een hoofd  (gelezen 6137 keer)


Offline erwinvs

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 11 januari 2019, 14:22:48 pm »
Hallo,

Ik heb dit topic terloops in een ander topic reeds aangehaald, maar ik krijg er weinig bruikbare info over en ik zit er echt mee vast.

Ik ben begonnen met het aanbrengen van lange hoofdharen op een... jawel hoofd.

In particle edit ziet dit er al redelijk goed uit



Maar als ik dan overga naar de object mode, krijg ik steeds het volgende beeld te zien. Ik verwacht wel hetzelfde beeld ,maar dan eventueel uitgewerkt, als in particle edit.



Ook als ik met F12, mijn beeld render, zitten er fouten in het beeld, er ontbreken bvb haarlokken op plaatsen waar in de particle edit wel alles mooi vol staat



Ik heb geen flauw idee wat ik fout doe of vergeet. Ik zie wel dat er allerhande opties in de particle edit staan waarmee meer of minder haarsprieten te tekenen of op te vullen zijn, krulling, roundness, radial, maar ik vind de uitleg over deze zaken in de manual wel terug. Ze zeggen me echter weinig door de sumiere omschrijving.

Ik had mijn figuurtje graag verder afgewerkt vooraleer ik ze zou gebruiken in een animatie... maar hier blijf ik dus hangen.

Kan iemand me uitleggen of zeggen waar ik een begrijpelijke Nederlandstalige uitleg kan vinden. Er zijn heel veel youtube filmpjes over haar ... maar meestal gaan die vrij snel en gaan meestal ook niet in detail in op de verschillende mogelijkheden.

Alvast bedankt

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2019, 20:10:38 pm »
Heb je de haren in vertex group een goed assign gegeven.
Zodat het particles systeem weet waar de haren moeten zitten.

Of als je weightpaint gebruikt zal je daar ergens moeten kijken

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2019, 09:38:28 am »
Het is lang geleden dat ik haren gemaakt heb. Ik deed het toen met de internal render. Geen idee waarom de haren nu niet getoond worden. Ik hoop dat de oplossing gevonden wordt. Als je het zelf vindt, post je het dan ook hier. Daar help je dan anderen weer mee.
Misschien is het voorstel van IJp voldoende.

Offline erwinvs

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2019, 13:58:58 pm »
Heb je de haren in vertex group een goed assign gegeven.
Zodat het particles systeem weet waar de haren moeten zitten.

Of als je weightpaint gebruikt zal je daar ergens moeten kijken

Hallo Ijp, bedankt voor je reactie ... ik heb echter geen idee waarover je het hebt, want ik doe maar wat, geen opleiding in blender, ik leer al doende.

Ik heb een bepaalde regio in het hoofd afgebakend, gesplitst en van daaruit plaats ik manueel particles (haren) die ik dan in de gewenste "plooi" leg met de kam of met de gewone commandos van blender. Dat op zich lukt aardig in de particle edit. Ik ben vertrokken met en van de youtube tutorial van een zeker Nazar Nochencko, hij werkt ook alles uit en af in de particle edit, daar zie je dan mooie golvende haren. Bij zijn overgang van de particle edit naar object mode, blijven de haren ook mooi golvend. Bij mij verandert de golvende haarpartij in particle edit naar een een hoekige partij in object mode. De haren zijn mooi rond in particle edit en wordt plots gebroken lijnen in object mode.

Volgens mij is het een filter of een instellingen met de vele mogelijkheden , maar ik zie het niet. Ik heb al met veel gespeeld, instelling verhoogd en/of verlaagd maar ik zie soms geen of een niet gewenste verandering in het beeld.

Dit is de tutorial die ik probeer te volgen om er iets uit te leren ... een dat lukt deels, maar ik mis ergens de essentiele info of instelling om  het juiste en gewenste resultaat te krijgen.

Mogelijk zien jullie wel wat ik niet zie...

https://www.youtube.com/watch?v=KpVyTc_72z0

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2019, 19:07:24 pm »
Elke rij haren heeft een eigen particleysteem en volgens mij heb je er een uit staan.

Offline erwinvs

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2019, 21:01:11 pm »
Ik denk van niet. Ik heb 3 secties gemaakt in de particle, waarvan ik er reeds 2 heb ingevuld ... de hoofdharen (haar voor), de achterharen (haar bodem) en wat ik later nog wil invullen, de harenstrengen (haar lokken).




 Ook met de achterharen zichtbaar, vallen de hoofdharen (haar bodem) al deels weg uit het zicht.

Ik weet niet wat ik wel of niet moet actief zetten ... al wat ik reeds ingevuld of gebruikt heb, staat zichtbaar, behalve de haar lokken

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2019, 23:44:24 pm »
Ok als ik die images zie dan zie ik dat children op non staat mischien kan dat het zijn.

Maar ik denk ook nog wat anders, heb je de haren op die plaatsen zo omlaag gekamd dat ze op die plaatsen niet zichtbaar zijn?

Offline erwinvs

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2019, 11:49:42 am »
Ook hier moet ik nee zeggen. in de eerste foto zie je gele lijnen, want ik werk bvb alleen met de particles, daarom zie je de gele lijnen als de children op NONE staan. Als ik deze op simple zet, zie je de allereerste foto uit dit topic, met het rosse haardos (wanneer ik werk onder de PARTICLE EDIT), zet je dan zonder iets te veranderen de weergave op OBJECT MODE dan zie je de tweede foto uit dit topic, een stukje kaal hoofd met een tros ros haar in een staart.

Wat ik niet snap is het volgende: ik zit in particle edit mode en teken een vloeiend haardos



ik doe HELEMAAL NIETS buiten in die mode de object mode weergave kiezen, zie foto hierboven

en ik krijg dit


terwijl dit in de "o zo simpele tutorial" niet zo is, zie tutorial op tijd 11m49 (nog in particle edit) waar dit overgaat naar object mode op 11m52, zonder dat er iets aan de weergave verandert. Het kan best aan de getekende haren liggen, maar ik zie niet wat er mis is.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2019, 12:11:56 pm »
Ik zou het zo niet weten misschien kun je de blend.file online zetten zodat we met zijn alle het kunnen uitvogelen.

Offline erwinvs

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2019, 13:11:49 pm »
En hoe kan ik zulke blend file online zetten? Toevoegen als bijlage?

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2019, 18:10:32 pm »
Dat kun je met Dropbox, Googledrive en Onedrive.
Daar kun je bestanden opslaan en dan kun je ook een bestand delen en de link hier plaatsen.

Offline erwinvs

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 14 januari 2019, 10:09:48 am »
Hallo

Normaal gezien zou via de bijgevoegde link een copie van mijn blenderfile te vinden zijn.



Gelieve de inhoud wel te respecteren aub

Alvast bedankt voor alle genomen moeite en hopelijk vinden we iets ...
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2019, 13:38:49 pm door erwinvs »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #12 Gepost op: 14 januari 2019, 10:43:09 am »
Het is wat ik al eerder zij je hebt de haren te laag gekamd en daardoor zijn ze op plaatsen niet zichtbaar.
Dus de haren wat omhoog kammen.

Als alles weer goed gaat zal ik de file verwijderen.
Je kan de link weer verwijderen.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 14 januari 2019, 10:44:57 am »
Wat zouden we zijn zonder IJp.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #14 Gepost op: 14 januari 2019, 10:58:07 am »
Ik was net iets eerder dan Koos ander had koos het wel voor elkaar gekregen.

Maar nog even voor Erwinvs je kan ook in children de radius van 70 op b.v.b 300 zetten dan wordt de haarbos wat groter.