Topic: Addon Camera Dolly Rig and Crane Rig.  (gelezen 4092 keer)


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Gepost op: 08 februari 2014, 13:08:39 pm »
Ik moet toegeven dat ik nog weinig gebruik heb gemaakt van het animeren van de camera maar met deze addon zal dat in de toekomst zeker gaan gebeuren.
Dit lijk me heel handig addon.
http://wiki.blender.org/index.php/Exten ... amera_Rigs
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 08 februari 2014, 17:04:55 pm »
Bedankt voor de tip ijp! Deze addon scheelt mij een hoop werk als ik binnenkort met het echte animeerwerk ga beginnen. Het maakt vloeiende camerabewegingen een stuk eenvoudiger.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #2 Gepost op: 09 februari 2014, 21:56:30 pm »
Ik heb het script opgeslagen op mijn pc maar als ik het script probeer in te laden dan wordt hij niet zichtbaar tussen de addons. Geen idee wat ik verkeerd doe.  :?:
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #3 Gepost op: 03 maart 2014, 22:05:34 pm »
1:Ga naar
http://wiki.blender.org/index.php/Extensions:2.6/Py/Scripts/Rigging/Add_Camera_Rigs
Klik met rechter muisknop  bij Current version download op de link en kies Doel opslaan als en sla het ergens op in je computer waar je hem terug kan vinden.
2: Ga naar user preferences / addons  en klik onderin de balk  Install from File en zoek je script, klik deze aan en klik rechts
    boven install from File.
3: Nu heb je bij Addons  de Rigging: Add Camera Rigs en zet rechts het vinkje aan.
4: Druk nu onderin de balk Save User Settings.
    Hier moet ik wel even zeggen dat ik dit alleen uitvoer in het begin scherm van Blender met de cube in de 3d view.
    Als je namelijk Save User Settings drukt en je hebt wat  veranderd dan wordt dat je begin scherm.
5: Je moet nog wel  "Auto Run Python Scripts" enabled in the user preferences dit zit bij het tabblad File.
     Sluit nu user preferences.
6: Druk Shift A en kies Armatuur  hier heb je nu 2 nieuwe opties  Dolly camera Rig and Crane camera Rig.
    Succes  nu moet het werken het werkt bij mij ook.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #4 Gepost op: 03 maart 2014, 22:19:07 pm »
Hij werkt maar ik durf bijna niet te zeggen wat ik verkeerd deed..... :-[
Ik nam dus alle stappen die jij beschrijft maar kreeg het niet werkend totdat jij zij "Doel opslaan als" toen bedacht ik mij ineens dat ik het eens met explorer moest proberen en niet met chrome want daar heb je die optie niet onder je rechtermuisknop...... :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[

Mijn dank is groot en je hebt je eervolle vermelding eerlijk verdient, haha!
Top!!!

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 04 maart 2014, 15:16:19 pm »
Ik loop steeds een beetje op de zaken vooruit, ik had al gepland een Camera-rig te bouwen, want inderdaad, zelfs met de F-curve's zijn sommige vloeiende camerabewegingen onmogelijk vloeiend te krijgen... Of je moet met bezier-punten heel je curves zelf bedenken, maar dan pakt het altijd net anders uit dan je denkt, en word het eindeloos tweaken... 8)

Het kan dus wel, maar waarom moeilijk doen als het ook eenvoudig kan.
Maar omdat Blender 2.69 tot nog toe rare kuren vertoonde, bouw ik ff zelf een camera-rig in versie 2.68....
Toch vet, weet iemand of versie 2.69 al stabiel is, of geupdate... ?  :o

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #6 Gepost op: 04 maart 2014, 16:03:00 pm »
Ik werk zelf nu met 2.69 en ik heb geen problemen met stabiliteit gehad. De laatste testbuild werkt ook prima bij mij.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #7 Gepost op: 04 maart 2014, 22:16:22 pm »
Blender 2.69 had bij mij ook rare kuren en ik ben ook teruggegaan naar versie 2.68.
Daarna weer Blender 2.69 even geprobeerd i.v.m. de camera rig  en dat is heel vreemd ik heb nu geen problemen meer :-\
Op dit moment heb ik blender 2.70 en met deze test versie heb ik ook geen problemen.