Topic: Smoke Fire en transparantie in een video.  (gelezen 3352 keer)


Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 05 mei 2017, 10:28:25 am »
Rook en vuur als video in je project in plaats van de smoke generator maakt je scene werkbaar maar hoe doe je dit.
Als eerste maak je natuurlijk rook en vuur naar wat je wilt in smaak en gebruik, vervolgens render je dit tot een film een 100 frames kan voldoende zijn om een leuke animatie weer te geven door in cycles bij image texture de cyclic vink aan te klikken loopt de animatie door,  gebruik je het op deze manier in je scene dan is renderen goed te doen als je een grotere scene hebt, daarom een video als alternatief omdat de smoke generator gewoon teveel MB kost en tijd.
Ik ben een aantal dagen aan het zoeken geweest wat nu de manier is om je image as plane transparant te krijgen in cycles zwarte background in plaats van transparant was de ergernis uiteindelijk is dit gelukt en achteraf kijken we de koe in de kont en zeggen dan dat is makkelijk :P. Ik kan weer verder in mijn battlefield scene ik liep er op stuk.
Om rook en vuur te maken staan er genoeg tutorials op het net , als je de animatie gaat renderen zorg dat transparantie is aangevinkt zie foto.


 Niet elk formaat video herkent de rbga(rood blauw  groen en alpha) dit moet je even apart instellen voor je de rook gaat renderen, Zie foto rbga moet zichtbaar zijn wil je de alpha gebruiken.


Tot zover het werken met de smoke generator.

Nu de animatie klaar is kun je deze in je scene importeren gevolg zal zijn een video met zwarte achtergrond ,1 vinkje aanklikken tijden het importeren van image as plane verhelpt dit (use Alpha)zie foto.



 De node setup voor de image as plane.




« Laatst bewerkt op: 05 mei 2017, 11:09:20 am door Ruud »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 05 mei 2017, 10:41:53 am »
Het kost even wat moeite maar dan heb je ook wat!

Ik zou toch een beetje voorzichtig zijn met die koe Ruud...;)

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 05 mei 2017, 10:58:15 am »
Een eenvoudig voorbeeld zonder aanpassing van het licht, Die koe kan ik dempen of was het een kalf?
Je zoekt je een ongeluk om tutorials of tips te krijgen over dit onderwerp uiteindelijk gelukt en blij dat het toch wel kan, een theorie is geen praktijk :)
https://www.youtube.com/watch?v=5wnhldaqU98&feature=youtu.be

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 05 mei 2017, 16:28:31 pm »
Goed dat je ons verteld hoe je het voor elkaar gekregen hebt.