Topic: Water druppel  (gelezen 16147 keer)


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #15 Gepost op: 08 augustus 2014, 19:06:03 pm »
Peter ik had 2 tutorials geplaatst de 2e tutorial is helemaal in Cycles gemaakt en dit zijn de druppels die jij voor ogen hebt.
Dus hier nog een keer Fantastische mooie druppels. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=5If5IFVK1cU#t=1654

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 08 augustus 2014, 22:35:32 pm »
Dit is precies wat ik in gedachte had. Heb je voor mij misschien de link naar deze tutorial. Ik kan n.l. Op mijn ipad deze film op een of andere manier niet in zijn totaal bekijken. Meestal leg ik die naast mijn computer om een tutorial te kunnen volgen.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #17 Gepost op: 08 augustus 2014, 23:18:34 pm »
Ik ben heel benieuwd wat het eind resultaat wordt.
Hier is de link succes.
https://www.youtube.com/watch?v=5If5IFVK1cU

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 10 augustus 2014, 08:03:04 am »
Hier het eindresultaat van mijn zonnebloemen.

na advies van Nick en J.v.L. heb ik een translucent shader toegevoegd. bedankt heren, het resultaat is een stuk mooier. Ijp ook bedankt voor de tutorial voor het maken van druppels. het is wel moeilijk om dit te toepassen in een bestaand
geheel omdat de belichting specifiek voor de druppels moet worden ingesteld. in dit geval gaat dat ten koste van de totale belichting van het bloemboeket. ook heb ik geen partcles gebruikt, ook omdat je dan niet precies kunt kiezen waar ik de druppels wil hebben.
Het maken van de druppels is hoofdzakelijk een kwestie van de instellingen van Light-Paths en bij Sampling de Clamp instellingen. ook de render instelling moet zeer hoog zijn voor een goed resultaat. in dit geval 4000. Ook de oir instelling 1.333 was belangrijk.
Heren bedankt ;)


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #19 Gepost op: 10 augustus 2014, 09:59:14 am »
Peter zo is het is veel beter het ziet er heel goed uit maar die druppels missen een vochtig ondergrond als je dat nog voorelkaar kan krijgen dan wordt je image super!!!
Kijk maar eens op de tijd 13:30 in deze tutorial dan zie je wat ik bedoel.
https://www.youtube.com/watch?v=ivqRhnZu_kQ

Peter ik weet het wel te vertellen maar wat jij nu al hebt gemaakt heb ik nog niet voorelkaar gekregen ;)
Succes.

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 10 augustus 2014, 10:07:26 am »
Peter, de bloem lijkt inderdaad ontzettend veel op een zonnebloem ...

Maar hoe krijg je dat met Blender voor elkaar????
Kun je mij (ons) enkele beginstappen laten zien?

Groetjes
         Peter
Doei
       Peter

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 10 augustus 2014, 11:05:09 am »
Hallo Ijp. je weet het inderdaad wel te vertellen. ik heb dat inderdaad wel geprobeerd die bladeren nat te maken,. Het probleem is dat ik 2 pictures over elkaar moet zetten, opzicht lukt dat wel maar ik kan geen goeie condens texturen vinden die daarvoor geschikt is. Vroeger kon je nog wel eens een foto maken van aangeslagen ramen maar die heb je tegenwoordig niet meer.http://dbc-3d.nl/Smileys/default/smiley.
Binnenkort wil jullie een volgend probleempje voorleggen.

Halo PeterKHG,
Hoe ik een tutorial moet maken weet ik niet http://dbc-3d.nl/Smileys/default/undecided.gif . Wel kan ik je een klein beetje vertellen: ik heb eerst een foto van een geel zonnebloemblaadje gemaakt en een van een groen blad.
heb toen een bloem blaadje gemodelleerd waarop ik de foto heb geplaatst. Toen met behulp van de functie Spin in een cirkel geplaats. (Op youtube vindt je vast wel een tutorial als je zoekt op flower.)

Groet Peter

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #22 Gepost op: 10 augustus 2014, 11:38:21 am »
Het eindresultaat is erg mooi geworden.
Complimenten hoor!

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 10 augustus 2014, 13:15:48 pm »
Peter, ok, je uitleg geeft mij al een goed idee hoe je het hebt aangepakt.

どうもありがとう (een probeersel)
Doei
       Peter

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #24 Gepost op: 10 augustus 2014, 14:17:29 pm »
Dag Peter,

heel mooi gedaan. Wat IJP zegt geld eigenlijk ook voor mij: daar zou ik heel wat moeite mee hebben om zelf zo mooi te maken. Maar zoals men zegt: de beste stuurlui staan aan wal. Daarom wil ik nog een klein opmerking geven, als ik mag (en interpreteer het a.u.b. als opbouwende kritiek).

Iets waar je voor moet opletten is stretching van textures. Dan krijg je een klein stuk van je texture dat in een dimensie veel wordt uitgetrokken, iets dat je ziet in de render als strepen. Dat is wat er te zien is op de stengels van je zonnebloem. Daar moet je dus even de UV unwrapping in het oog houden. In het slechtste geval wat loopcuts toevoegen ter ondersteuning of zo, of om er een klein beetje een boog in te maken. Iets dat ook kan helpen, en wat ook op echte zonnebloemen is, zijn kleine haartjes toevoegen. Die gaan automatisch alles wat opbreken en de stretching verbergen.

Mag ik je trouwens ook feliciteren met de compositie. Het is mooi hoe de eerste zonnebloem links boven je oog trekt, het blad je oog leid naar de tweede zonnebloem rechts en van daar zakt je oog automatisch af naar het blad eronder met de druppel op (die misschien nog iets te groot is in vergelijking met de zonnebloem). Ook mooi hoe alle verbindingen tussen de bladeren en de stengel 'toevallig' aan het oog onttrokken zijn.

Kortom: een heel mooi resultaat. Hoelang was je al met Blender bezig?

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 10 augustus 2014, 14:57:17 pm »
Hallo Nick,

Ben nu ongeveer 4 maanden bezig met blender, ik moet er wel bij zeggen soms wel 10 uur per dag.
Ook heb ik zo'n 25 jaar geleden gewerkt met Coreldream3D maar dat was in een periode dat de computers niet zo snel waren, de rendertijden waren toen nog niet zo snel. Nu werk ik met GPU.
Gezien mijn leeftijd (67) moet ik wel zoveel uren maken, uit mijn ervaring als docent weet ik dat je na ongeveer je 70e jaar niets meer bij leert, dus dat wordt opschieten.

Composities zijn voor mij als kunstenaar niet zo'n probleem. aan je adviezen te horen kom jij ook uit die richting. je mag wat mij betreft altijd kritiek hebben. Als je altijd alles maar goed vindt leer ik ook niets.
Wel vindt ik dat ik nu voldoende tijd heb besteed aan mijn zonnebloemen en ga verder met een nieuw project. Als ik moet doorgaan tot iets perfect is, ben ik mijn leven lang bezig met maar 1 project en ik wil nog zoveel doen.
 
Nu zeg ik volgende keer beter !!!!!!!
Mijn grootste probleem voor mij met Blender is dat ik geen bijna Engels spreek en het hoofdzakelijk moet doen met tutorials die duidelijk worden weergegeven.

Dat je nog veel kritiek mag geven.
Mijn volgende probleem staat nu al op het foren

Groet Peter.



Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 12 augustus 2014, 16:42:35 pm »
Hier het resultaat met de adviezen van Nick.


Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #27 Gepost op: 12 augustus 2014, 17:23:34 pm »
Wederom weer een mooi plaatje. Maar horen de bloemblaadjes zo´n glans te hebben? Het zou kunnen hoor want ik herken het soort bloem niet direct.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #28 Gepost op: 12 augustus 2014, 17:36:44 pm »
Peter ik vond die glans ook vreemd dus heb ik wat foto´s bekeken van Boterbloemen en heel veel Boterbloemen hebben die glans.
Dus ik heb verder geen commentaar op je image.
Alleen nog een ding,  hij is heel gaaf en heel mooi gemodelleerd dus knap gedaan hoor en zeker na 4 maanden bezig te zijn met Blender.

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 12 augustus 2014, 18:05:05 pm »
Ze zijn inderdaad zo glanzend, ben nog even naar buite geweest om echte te plukken. Ik denk dat ze door die glans en kleur aan hun naam komen. Het is net boter.