Topic: vertex groep draait ongewild mee met 'ik' ...  (gelezen 5768 keer)


Offline robert

  • Member
  • *
  • Berichten: 15
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 22 april 2015, 20:55:46 pm »
beste allemaal,

mijn eerste post hier, goed om te merken dat er zo'n grote nederlandstalige blender groep is! Hopelijk maakt het nederlandse de communicatie ook een stuk makkelijker, blender is al moeilijk zat  ...

Probeer fanatiek blender pro te worden  ;D heb een konijn gemodelleerd en wil hem riggen. De knie buigt de verkeerde kant op, dus de 'pole angle' van de 'ik' gedraaid. Maar nu draait het bovenbeen-bone mee! en daarmee ook de vertex groep die daarbij hoort. (zie plaatjes hieronder).
Hoe krijg ik dat nou goed?
Alvast bedankt voor de hulp!



Zijn de plaatjes groot genoeg?


Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2015, 21:19:54 pm »
Welkom op het forum!

Je probleem komt mij niet direct bekend voor maar heb je al geprobeerd om de pole angle te laten zoals hij was en alleen het pole target in edit mode naar een positie te verplaatsen waar de knie naar toe moet buigen?

In je afbeelding kan ik namelijk niet zien wat nu precies je pole target is.

Offline robert

  • Member
  • *
  • Berichten: 15
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 22 april 2015, 21:38:14 pm »
Ha JvL,

dank voor je reactie ...
Ik heb je suggestie even geprobeerd, als ik de pole target naar de achterkant verplaats dan komt de knie naar voren ... maar het bovenbeen blijft vervormen.
Ik hoopte een beetje op een kreet van herkenning en een oplossing in de trand van: zet dit of dat knopje even uit ....  :-\


Ondertussen ben ik zo aan het klooien geweest dat het bestand wat vertroebeld is. Omdat ik niet altijd weet wat ik doe (noob) kan het ook heel goed zijn dat ik heel ongebruikelijke dingen heb geprobeerd.

Elementen die volgens mij fout zijn gegaan: Ik heb de benen recht vooruit gemaakt. dat is tegen alle voorbeelden die ik op internet zie. Ik ga de benen wissen en 'normale' benen maken.

Waar ik zelf heb geprobeerd het probleem op te lossen:
Ik heb in pose mode de 'inherit rotation' van beide bones uitgezet.
Ik heb in edit mode de 'roll' aangepast voor beide bones.
Zit ik met een van de denkrichtingen op het goede spoor?

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #3 Gepost op: 22 april 2015, 21:53:12 pm »
Helaas kan ik dat zo niet zeggen of je daar verstandig aan hebt gedaan zonder de rig te zien. Je kunt eventueel ook je file via een dopboxlink hier posten en dan kan ik er wel even naar kijken. Misschien dat ik dan kan zien wat er mis is en is de oplossing eenvoudiger dan de benen opnieuw maken.

Als het bovenbeen blijft vervormen terwijl de rig goed beweegt zou ik eerder denken aan een weightpaint probleempje.

Offline robert

  • Member
  • *
  • Berichten: 15
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 23 april 2015, 07:36:44 am »
ik zou het geweldig vinden als je eens zou willen kijken ...

Met de weight paint heb ik in eerdere versies nogal zitten 'klooien' waardoor er veel willekeurige punten meebewogen. Ik heb dat in deze versie nogal strak verholpen waardoor het bewegen nogal blokkering verlopen, in de oren heb ik al wel verlopen gemaakt (alhoewel dat ook nog niet perfect is natuurlijk ....)

https://www.dropbox.com/sh/ztvw2dbvjr3kgyx/AADfiqOcFAIbt6esMfL6kur3a?dl=0

PS Let niet op de 6000 versies in de map 'oud'    :-\
Alvast bedankt voor je moeite!
« Laatst bewerkt op: 23 april 2015, 07:43:42 am door robert »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #5 Gepost op: 23 april 2015, 08:02:53 am »
Ik zal er na mijn werk even naar kijken en bloof dat ik niet op die andere 6000 letten.  ;)

We zijn allemaal op die manier begonnen hoor.

Offline robert

  • Member
  • *
  • Berichten: 15
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 23 april 2015, 08:23:44 am »
Werk-ze!

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #7 Gepost op: 23 april 2015, 18:31:36 pm »
Ik moet zometeen nog even uitgebreid kijken maar ik heb al even een klein kijkje genomen.
Het eerste dat mij opviel was dat je pole target geparent was aan de bone `buik`.
Dit is niet echt handig omdat tijdens bewegingen van het been deze aan de verkeerde kant van de pole target uit kan komen waardoor het been spontaan van buigrichting kan veranderen.

Beter kun je de pole target parenten aan de ik bone van de voet. Hierdoor beweegt hij mee met de voet en zal hij er altijd voor blijven.

Verder heb ik de pole target even aan de juiste bone geparent en daarna de rotation 180 graden gedraaid waardoor het been normaal kon bewegen.

Ik zal zo na het eten er nog even verder induiken dus ik houd je op de hoogte.  ;)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #8 Gepost op: 23 april 2015, 19:53:22 pm »
De oplossing voor je probleem is vrij eenvoudig.

Het eerste dat je moet doen is om de knie in edit mode iets omhoog te plaatsen (zie 1). Hierdoor dwing je de knie alvast in een bepaalde buigrichting.

Als tweede de pole target parenten zoals ik in de vorige post al zei (zie 2). Je hoeft de rotation van de pole target niet aan te passen.

Hierna kun je de mesh selecteren en daarna je armature (shift-select). Beide moeten in Object mode zijn.
Vervolgens Ctrl+e en kies de optie "with automatic weights"

Als je nu naar Pose mode gaat zul je zien dat je konijntje goed beweegt.



Offline robert

  • Member
  • *
  • Berichten: 15
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 24 april 2015, 07:57:36 am »
slim!
Hartstikke bedankt voor je hulp!

Ik snap nog niet helemaal waarom de mesh van het been zo gedraaid was, maar super bedankt voor de tip van het parenten met de voet.
Vanavond ga ik er weer even wat dieper in duiken en kijken hoe het nu werkt! Thanks!

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #10 Gepost op: 24 april 2015, 08:49:27 am »
Graag gedaan en als je verder nog vragen hebt stel ze gerust.

Offline robert

  • Member
  • *
  • Berichten: 15
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 25 april 2015, 10:30:28 am »
Thanx! Het lijkt te werken!
Alleen een andere koppeling gemaakt van de pole-s en een knikje in de knie! en hoppa!


Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #12 Gepost op: 25 april 2015, 11:00:28 am »
Misschien een beetje overbodig in dit geval maar je kunt ook nog met behulp van bone constraints de bewegingsvrijheid van de "gewrichten" in bepaalde richtingen beperken om verdere ongewilde bewegingen uit te sluiten.