Topic: Systeem eisen voor Blender  (gelezen 17622 keer)


Offline RDL

  • Member
  • *
  • Berichten: 314
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 16 december 2013, 10:26:33 am »
mr jogai even ter informatie .....


ik ben ondertussen zo'n 28 jaar bezig met computers waarvan 15jaar met 3d render engines enz ...

ik zette al pc's in elkaar voor dat windows bestond ..



ik spreek uit ervaring .....
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Jogai

  • Member
  • *
  • Berichten: 238
    • Bekijk profiel
    • http://jogai.nl
« Reactie #16 Gepost op: 16 december 2013, 13:31:09 pm »
Citaat van: "Lidwien"
Op Internet heb ik uiteenlopende meningen gelezen over wat voor computereigenschappen vereist zijn om goed met Blender te kunnen werken. Om een simpele lijntekening in 3-D om te zetten en deze 3-D vormen later bij elkaar te zetten, hoeveel RAM werkgeheugen is daar voor nodig, wat voor grafische kaart en wat voor processor? En welk merk computer zouden jullie aanbevelen?

Wat merk betreft: ik denk dat zelfbouw beter is. Ik heb maar weinig ervaring met complete systemen, maar Acer kan ik ieg afraden. Medion is tegenwoordig best ok, maar ik weet niet of die hitte (tijdens het renderen krijg je dat best wat) goed kan afvoeren.

@RDL hierboven: persoonlijk gerichte berichten kunnen beter via de priveberichten module.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #17 Gepost op: 16 december 2013, 14:17:37 pm »
Zelf heb ik ondervonden dat een goede Grafische kaart zeer belangrijk is.
Als je van plan bent om een systeem bouwen dan worden hier een paar grafische kaarten aanbevolen voor een nieuwe video-editing of 3D grafische werkstation.
Onze aanbevelingen zijn uitsluitend Nvidia als ze zijn voorzien van CUDA ondersteuning, dat is een GPU-versnelling technologie die veel 3D-modellering en videobewerking applicaties ondersteunen.
• Nvidia Quadro K600 (Entry Level)
• Nvidia Quadro K2000 (middenklasse)
• Nvidia Quadro K4000 of Nvidia Quadro K5000 (High End)

Deze info gevonden op deze website:
http://www.custompcreview.com/pc-comput ... pc-builds/
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Lidwien

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 16 december 2013, 16:30:05 pm »
Hallo Jogai,

Leuk dat we zoveel reacties en adviezen hebben ontvangen. Onze computer is nog vanuit het 'stenen tijdperk', hij kan Blender niet aan. Medion lijkt ons ook een redelijk alternatief, om met Blender te beginnen. Wij proberen hier enkele afbeeldingen mee te sturen. Vanochtend werd onze poging geblokkeerd door een melding van Java Script, maar misschien lukt het nu wel.

Groeten,

Lidwien

P.S. Nu verschijnt dezelfde melding van Java Script, dus de foto's moeten nog even wachten. We hebben Postimage.org een bericht gestuurd maar nog geen antwoord ontvangen.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #19 Gepost op: 20 december 2013, 00:12:22 am »
Sintel in HP Z1 Workstation Video.
RDL heeft dit instap model al eerder onder de aandacht gebracht.
Mooi Workstation en zeker als je weinig plek hebt. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=7OAji8R-_jQ
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 20 december 2013, 00:30:58 am »
Hoewel ik onlangs weer op blender.org las dat er een oplossing was voor de ATI kaarten, heb ik nVidia dus dat kan ik niet bevestigen...
Maar als je alleen simpele tekeningen naar 3d om wilt zetten en een flink aantal van die objecten groeperen, evt. animeren en mooi uitlichten ,

Dan heb je aan een redelijk Mid-end systeem meer dan genoeg, mits je een grafisch kaartje hebt met voldoende videogeheugen en geheugen bandbreedte.

Mijn vorige systeempje :   Athlon 7750 BE op 3 Ghz
                                         4 Gb OCZ 1066Mhz geheugen
                                         Geforce 9800GTX+oc 512MB

Nu heeft ie een PhenomII 955 aan boord en 8GB geheugen, vind ik aan te bevelen voor iets grotere scenes , maar bovenstaande werkte altijd heel bevredigend.
Dus mijn tip , zorg voor minimaal een Quad-core met voldoende cache , en een nVidia kaart waarvan het typenummer op 60 of hoger eindigt, dus geen 640GT, maar een GTX660 of hoger...
Met liefst meer dan 1 GB geheugen, maar dat heb je misschien niet eens nodig.
Zorg voor 8 Gb geheugen, dat kost vandaag de dag ook niet veel extra...
Dan kun je echt wel uit de voeten !
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 09 mei 2014, 23:12:23 pm »
Ik zal je geen merk aanbevelen, laat een systeempje bouwen door iemand die dat kan of ga voor eengoedkoop systeem met garantie,
Als je echt voornamelijk met tekeningen gaat werken, en geen geavanceerde technieken of simulaties gaat doen, maar alleen animaties met lijntekeningen,

denk ik dat je genoeg hebt aan een goedkope quadcore, medium Nvidia-kaartje van honderd euro met 1 GB geheugen,
liefst 4 GB geheugen , zulke PC's vind je overal voor niet te veel geld....
Geen enkele reden om een dure PC te kopen....

Ik heb vorig jaar mijn PC geupgrade van een AMD 7750BE , dualcore met 2,7 Ghz, naar een PhenomII 955, kosten 90,- maar hij is weer net zo snel als de veel nieuwere Core i5 650.....
Voor weat jij wil doen kun je net zo goed een computer van de vorige generatie nemen, als dat goedkoper kan.....

Ik ben het dus geheel met JvL eens...  :o