Topic: hulp bij knippen uit een letter  (gelezen 9832 keer)


Offline BlackMantis

  • Member
  • *
  • Berichten: 8
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 24 februari 2015, 13:04:56 pm »
Heej hallo mede blenders.

Ik ben net 1 weekje bezig met Blender 2.73. heb al een test intro kunnen maken.

Nu ben ik bezig met een logo van mijn werk om deze in 3d letters te maken voor een intro.

De letters zijn me gelukt, de voetbal en shuttle ook, de volleybal moet ik nog maken.

Ik ben eerst bezig om alle detail die in het logo staat precies het zelfde te krijgen.
hier onder zie je het logo dat ik probeer na te maken :


en hier de creatie zover in blender (2.73) :




Nu wil ik waar die bal is een stuk uit de letter S halen zoals in het originele logo en zelfde uiteraard voor de volleybal.

hoppelijk ben ik duidelijk en kan iemand mij hier mee helpen hoe ik dit kan doen.

Alvast Zeer bedankt!!

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 24 februari 2015, 13:21:08 pm »
Ik zou het eerst eens proberen met een Boolean modifier.https://www.youtube.com/watch?v=lDweCpDAB_o Hier wordt simpel uitgelegd hoe het werkt.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #2 Gepost op: 24 februari 2015, 13:26:49 pm »
Of de BoolTool Addon.

https://www.youtube.com/watch?v=SOEJ-mFBve4

https://www.youtube.com/watch?v=tZ6_5jtn0G8

Of zelf modeleren. ;)

Ps.
Je logo ziet er al goed uit mooi stukje Blender werk.

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2015, 13:29:35 pm »
Boolean lijkt me inderdaad de beste en meest eenvoudige oplossing.

Hangt er natuurlijk ook wat vanaf wat je er verder nog mee wilt bereiken. Boolean geeft niet echt de allerbeste mesh om met verder te werken, maar tja, als je er enkel een hapje uit wilt nemen, dan is Boolean gewoon het beste.

Gewoon een cilinder maken en die positioneren zodat wat je wilt verwijderen binnen in de cilinder valt. Dan boolean modifier aan de letter toevoegen, de cilinder kiezen in de opties van de modifier en voor modus waarschijnlijk difference kiezen.

Nadien heb je twee opties: kies voor apply en de veranderingen worden doorgevoerd en de mesh aangepast zodat je de cilinder terug kan verwijderen. Optie 2: laat de modifier staan en een verberg de cilinder van rendering door bvb op H te drukken als je hem geselecteerd hebt (of in de outliner editor het oogje en de camera afzetten). Tip bij optie 2: als je later de letter nog wilt verplaatsen, dan kan je de cilinder koppelen aan de letter via parenting zodat die de verplaatsing mee volgt.
Wil je de letter later nog animeren, dan zou ik voor optie 1 kiezen.

Offline BlackMantis

  • Member
  • *
  • Berichten: 8
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2015, 14:40:00 pm »
Zeer bedankt voor de tips ik zal ze eens uitproberen.

Wat de bedoeling is met het logo, is om er een intro filmpje van te maken, ze willen namelijk ook zelf een youtube kanaal gaan maken, en wilcht voor andere doeleinden.

Mijn idee is om het logo in 3de te maken, en dat de ballen een effect hebben bv de volleybal stuiteren en de voetbal rollend van de letters af, de shuttle zweven of dat hij in de letter S valt, en de muziek noot laten dansen(deze staat voor evenementen zoals Pinkpop)

De letters zelf wil ik ook animeren door ze te laten dansen ofzo op muziek.

Zelf heb ik al een intro gemaakt door een tutorial op youtube te volgen en het is me aardig gelukt moet ik zeggen.

bekijk deze videohttps://www.youtube.com/watch?v=Bj8s2LC94e0 om hem te bekijken.

BMP is ons battlefield 4 platoon hier gaan we ook zelf filmpjes openemen bewerken itro erbij enz, en een eigen youtube kanaal maken in de toekomst.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #5 Gepost op: 24 februari 2015, 15:16:41 pm »
Mooie intro hoor dat gaat zeker wel goedkomen met jou en Blender. ;)

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 24 februari 2015, 19:30:22 pm »
ziet er goed uit.

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 25 februari 2015, 19:21:27 pm »
Snelst en meest accurate is je foto omzetten in zwart/wit via PS bijv. en exporteren als .svg.
Vervolgens kan je dit importeren in Blender als .svg file en je hebt al alles: letterlijk alles. Nog extrude aanpassen naar wens.
Dit alles kan je omzetten naar mesh via Alt +C en dan kiezen curve to mesh, denk ik.

Succes.
Ave, morituri te salutant.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 25 februari 2015, 19:51:57 pm »
 Mortalae Ik heb er nog nooit mee gewerkt maar snap wat je bedoelt ,blender pakt dit ook als tekst formaat?
De werking is dan zeer eenvoudig.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #9 Gepost op: 25 februari 2015, 20:03:39 pm »
Zoiets, Blender kan goed met vectorbestanden overweg en maakt er mooie curves van die je om kunt zetten naar meshes.

Offline BlackMantis

  • Member
  • *
  • Berichten: 8
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 25 februari 2015, 21:39:39 pm »
Snelst en meest accurate is je foto omzetten in zwart/wit via PS bijv. en exporteren als .svg.
Vervolgens kan je dit importeren in Blender als .svg file en je hebt al alles: letterlijk alles. Nog extrude aanpassen naar wens.
Dit alles kan je omzetten naar mesh via Alt +C en dan kiezen curve to mesh, denk ik.

Succes.

Ok dat wist ik niet, bedankt voor de info.

Offline BlackMantis

  • Member
  • *
  • Berichten: 8
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 25 februari 2015, 22:22:50 pm »
Dit is mijn resultaat tot nu toe, gister nog flink bezig geweest met het uithappen van de rondingen bij de ballen, eerst lukte het me niet, met de boolean modifier. opeens lukte het me wel maar dan alleen de Union optie, de difference optie pakte hij niet, nu heb ik eigenlijk dat je in de S kan kijken waar de gaten zitten, en niet een hap eruit zoals ik het wil, opzich niet zo erg denk ik, misschien dat ik een effect kan maken dat de ballen door die gaten vallen en er weer uitkomen.

Vandaag heb ik de volleybal gemaakt, dacht eerst dat het wat moeielijker was dan de voetbal, maar het viel mee.

morgen ga ik met de badminton shuttle beginnen hoppelijk vind ik daar ook een tutorial voor, en daarna de muziek noot. daarna met de effecten.

resultaat van vandaag :




Volleybal :




Voetbal :


Helaas kreeg ik het niet voor elkaar om ook de detail van de garen waarmee de bal vast zit te maken bij de volleybal dit heb ik wel bij de voetbal

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #12 Gepost op: 25 februari 2015, 22:26:16 pm »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #13 Gepost op: 25 februari 2015, 22:28:53 pm »
En misschien heb je wat aan deze timelapse:

https://www.youtube.com/watch?v=tOJNch2hgW8

Offline BlackMantis

  • Member
  • *
  • Berichten: 8
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 25 februari 2015, 22:35:21 pm »
die met die voetbal heb ik gevolgd om de mijne te maken, prima gelukt. de volleybal is anders gemaakt. https://www.youtube.com/watch?v=bQrbnW86AwY
de eerst wat hij maakt. nadat ik klaar was heb ik die tut van de voetbal bekeken om het zelfde te doen, maar dit wil niet lukken.  ik zal morgen eens naar dat andere filmpje kijk wat je post met die schoen. anders ga ik nog een volleybal maken op een andere manier.

ps. hoe kan ik het zo posten als jij, dat je meteen het fimpje ziet op het forum, dus niet een link