Topic: Hoi ik ben Karin  (gelezen 5880 keer)


Offline Redhead_72

  • Member
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 24 november 2014, 10:05:41 am »
Hallo Allemaal,

Ik ben Karin. Sinds een aantal weken, een week of 5, heb ik een cursus welke ik via internet heb gevonden, van blender gedaan. Tevens een aantal oefeningen gedaan en diverse youtube tutorials bekeken en nagemaakt.

Ik ben met blender begonnen omdat de online wereld waar ik al een aantal jaren actief in ben, een nieuwe wereld aan het maken is. Voor een aantal jaren doe ik voor die wereld kleding "inkleuren" ofwel zoals het daar wordt genoemd "design".
Er is een verzoek geweest nu dat de nieuwe wereld binnenkort online gaat dat de betere designers, welke er zin in hebben, creeators gaan worden en via een 3d programma kleren gaan ontwerpen en maken. Ik heb hier gehoor aan gegeven en ben inmiddels zover dat ik mijn eerste kledingstukken kan gaan uploaden zodra dit mogelijk is.

Ik heb mij aangemeld voor dit forum omdat ik toch wel een paar vragen heb betreffende blender. Hoe het werkt en wat het doet begrijp ik allemaal wel al is het soms nog wat moeilijk om op te zoeken omdat ik de shortkeys natuurlijk nog lange niet in mijn hoofd heb.

Mijn ontwerpen zijn nu nog wel simpel want ik moet nog veel leren.
Van de makers van de wereld heb ik 2 avatars (man en vrouw) gekregen welke elke 4 verschillende poly's zijn. Van elk 4 stuks van een high naar een low poly. Tevens bevatten ze allemaal shapekeys, welke gebruikt worden om de avi aan te passen in vormen (dikker dunner, dikke billen, dikke dijen, borsten ect ect).

Ik maak kleding door een gedeelte van de avi te kopieeren en uitteraad worden de shapekeys meteen mee gekopieerd. Voor zover geen probleem en werkt allemaal goed.

Tot dat ik iets wat meer ingewikkeld wil gaan maken en het voor de werk tijd wat makkelijker zou zijn om in mirror te kunnen werken. Wat dus niet kan als er al shapekeys aan de mesh vast zitten.
Ik heb gezocht op internet voor antwoorden op mijn vraag maar kan er eigenlijk niet veel over vinden behalve dan dat je dus niet in mirror kan werken omdat je de keys dan verstoord omdat je de faces verandert. Tevens heb ik ontdekt dat als je wel met mirror werkt het niet wordt doorgevoerd wat je hebt gedaan in edit naar ojectmode.

Mijn kennis is nog niet zo goed dat ik nu al zelf shapekeys kan maken zoals ik ze heb gekregen en durf ze dan ook niet echt te wissen. Wat resulteert dat ik beide zijden van de mesh zo goed als gelijk moet gaan bewerken.

Mijn vraag is dan ook het volgende.
Kan ik de shapekeys wissen van de kleding mesh met mirrow werken en als ik klaar ben de betreffende shapekeys kopieeren van de avi naar de kleding mesh?

Of kan ik de shapekeys van de kleding die mee zijn gekopieerd tijdelijk weghalen en ze later op een of ander manier weer terug zetten?

Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd en dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
Groetjes en alvast bedankt voor jullie aandacht
Karin



Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #1 Gepost op: 24 november 2014, 11:26:32 am »
Dag Karin.

Als eerste: welkom op het forum.

Ten tweede: de vraag die je stelt is niet zo eenvoudig. Zelf heb ik nog te weinig ervaring met shapekeys om echt een sluitend antwoord te geven, maar ik zal je wel een beetje op weg trachten te helpen. Misschien vind je het zo zelf wel uit.

Op deze pagina kan je meer informatie vinden over shapekeys in Blender: http://wiki.blender.org/index.php/Doc:2.6/Manual/Animation/Techs/Shape/Shape_Keys
Daar zie ik bijvoorbeeld staan dat het inderdaad mogelijk is om shapekeys van een object naar een ander te kopieëren. Maar ik kan me voorstellen dat dit niet altijd van een leien dakje zal gaan, vooral nadat je de mesh hebt veranderd.
Ik zie trouwens ook dat het mogelijk is om een shapekey symmetrisch te maken. Dat klinkt ook wel handig om na je aanpassingen de boel weer op te ruimen. Vooral aangezien er ook een versie is die rekening houdt met de topologie en dus niet met de exacte posities van je vertexen. Is je topologie in orde, dan zou dit moeten werken.

Verder is het aanmaken van shapekeys niet zo ingewikkeld als je de volgorde maar goed doet. Eerst een basismesh maken, dan de shapkey definiëren, dan de slider naar 1 brengen en dan de mesh aanpassen. als ik mij niet vergis. Maar tja, als ze al gedefinieerd zijn op de eerste mesh is het wat zot om alles te gaan herhalen.

Hangt er natuurlijk allemaal van af hoe zwaar je aanpassingen zijn. Als je veel verteces gaat verplaatsen of bijmaken kan je resultaat wel eens tegen vallen.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #2 Gepost op: 24 november 2014, 12:42:33 pm »
Welkom op het forum.

Wat betreft de shapekeys klopt de uitleg van Nick. In theorie zou je inderdaad shapekeys moeten kunnen kopiëren en spiegelen maar verwacht daar niet teveel van. Zeker niet als je niet zo heel veel ervaring hebt met shapekeys. In de praktijk gaan deze handelingen toch vaak mis.
Maar aan de hand van jouw uitleg kan het nooit veel moeite zijn om de shapekeys te verwijderen en weer opnieuw aan te maken en zo een hoop ergernis te voorkomen.

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 782
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #3 Gepost op: 24 november 2014, 15:02:31 pm »
Hoi Karin,

Welkom op dit forum.
Van shapekeys weet ik eigenlijk niets. Maar er lopen er vast een paar rond zoals de voorgaande reacties :-).

Wat voor wereld is dat waar je dat doet?

MAD
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #4 Gepost op: 24 november 2014, 15:54:44 pm »
Hallo Karin welkom op dit forum.
Ik heb hier een tutorial  Blender Shape Keys Mirror  gevonden misschien kun je er wat mee.
http://vimeo.com/14451433

Offline Redhead_72

  • Member
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 24 november 2014, 19:04:55 pm »
Hallo Allemaal,

Bedankt voor het warme ontvangst. Inmiddels ben ik al wat verder gekomen met mijn zoektocht en heb het een ander geprobeerd. Tevens heb ik een fout van mezelf ontdekt en weet nu waarom mijn veranderingen in edit niet zichtbaar waren in object. Heel simpel, de avi stond in een andere shapekey dan basis toen ik die kopieerde en deed de edit in het gekopieerde ook in die shapekey. Logisch dus dat ik geen veranderingen zag.
Ik ben opnieuw begonnen en heb een midlow poly genomen (bij high poly heb ik meer dan 50 shapekeys, bij midhigh minder en bij midlow nog minder en bij low nog minder) maar uiteindelijk blijven het erg veel om na te maken.
Ik zal vast nog als ik nog verder mijn kwaliteiten verbeter gaan spelen met die shapekeys en ze me eigen maken maar voor nu doe ik ze nog even mee kopiëren.
Nu ik opnieuw ben begonnen heb ik meteen de x mirror en de topology mirror aan gevinkt en dit werkt wonderwel. Al zal ik alles nog gaan moeten controleren als ik klaar ben met de aanpassingen.
Ik probeer wel bij het kiezen van wat ik wil kopiëren van de avi een zo goed mogelijke lay-out te maken van de kleren die ik wil maken zodat ik niet teveel hoef toe te voegen, weghalen is immers geen probleem.

Er was nog een vraag in welke wereld ik dan bezig ben en dat is utherverse waar ik al enkele jaren actief ben.

Iedereen bedankt voor de reacties
Groetjes Karin

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 25 november 2014, 11:25:03 am »
Ik ben eens gaan kijken wat Utherverse is maar dat ziet er wel heel spannend uit ;)
Maar ik hou het toch maar bij Blender dat is niet zo verslavend ;D
Ik denk wel als je aan Utherverse begint dat je dan je nooit meer van de computer af komt. :) ;)

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 25 november 2014, 15:51:06 pm »
OOk van mij een welcome ;-)

De video over shapekeys en x_mirror lijkt mij de moeite waard ... om na te gaan of dat niet meteen bij je project past ;-).
Doei
       Peter