Topic: Oud Stadje  (gelezen 32246 keer)


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #30 Gepost op: 16 september 2014, 14:51:25 pm »
Echt heel erg mooi en als er straks nog een wolken op de achtergrond te zien zijn en echt water dan zullen er veel bekjes open vallen van verbazing.
Prachtig.

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: 16 september 2014, 16:00:47 pm »
Dat duurt nog wel even, dit is maar een  heel klein gedeelte van wat ik wil maken. Het moet een grachtje, geïnspireerd door een oud schilderij van Koekkoek worden, met tientallen huizen en ook nog een kerk. Ik maak het niet hetzelfde maar gedeeltes van verschillende schilderijen en veel fantasie. Als ik het goed heb zijn ook die beelden die je vorige week liet zien (met Blender gemaakt) ook geïnspireerd op dat soort schilderijen. Dus dat duurt nog wel even. Ik bouw eerst de voorste huizen en als ik er dan genoeg van heb gebruik ik wel een foto op de achtergrond.

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 782
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #32 Gepost op: 18 september 2014, 18:54:56 pm »
Echt heel erg mooi en als er straks nog een wolken op de achtergrond te zien zijn en echt water dan zullen er veel bekjes open vallen van verbazing.
Prachtig.

nu al  :o

Mooi hoor, en dat gaat in een rap tempo zeg.

MAD
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: 19 september 2014, 15:56:00 pm »
Hier de vorderingen van mijn stadje:
Het volgende probleem dient zich aan: ik heb twee foto's een van het stadje in de mist de ander zonder.
De eerste foto is goed maar op de foto met mist komen witte dots te voorschijn en alleen op de plaatsen waar ik de bomen en planten en het visnet op een transparant Mesh heb geplaatst.
Ik heb met 1000 samples gerenderd
Wie heet de oplossing ?


Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #34 Gepost op: 19 september 2014, 16:26:09 pm »
Ah, de beruchte "Fireflies".

Probeer eerst de tips uit onderstaande link. Mocht dat niet helepen dan weet ik misschien nog wel een andere manier om dit probleem te verhelpen en toch het aantal samples zo laag mogelijk te houden maar dat moet ik even opzoeken als ik thuis ben.

http://www.blenderguru.com/articles/7-ways-get-rid-fireflies/

Als je caustics gebruikt da kan dit ook een oplossing zijn:
 http://cgcookie.com/blender/2013/01/14/reducing-caustic-noise-blender-cycles/
« Laatst bewerkt op: 19 september 2014, 17:40:24 pm door JvL »

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: 19 september 2014, 17:58:34 pm »
JvL
Probleem opgelost.
Ik had alle tips van de blender Guru geprobeerd. Zonder resultaat.
Ook nog geprobeerd te renderen met 2000 samples, ook zonder resultaat.
Toen ben ik eens gaan experimenteren met node editor (van de transparante mesh van de planten en bomen). 
Contrast regeling er tussen geplaatst, contrast verhoogd met 50%: Probleem opgelost :)
zelfs als ik met 10 samples render zijn de grote dots verdwenen.



Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #36 Gepost op: 19 september 2014, 18:23:57 pm »
Kijk eens aan, dat is mooi. Klinkt ook wel logisch deze oplossing.
Zelf had ik het probleem dat ik in de scenes van mijn animatie een witte lijn om mijn meshes kreeg wanneer zij voor de getekende achtergronden stonden. Dit kon ik oplossen door bij mijn materialen Transparency aan te vinken en dan de Specular op 0.000 te zetten. Dat is dan wel Blender Internal maar zo zie je maar dat de oplossing soms in een hoek zit waar je het niet verwacht.

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: 19 september 2014, 18:45:38 pm »
Op dezelde 2 foto's zie ik nu nog een raar verschijnsel.
De horizontale brugleuning in de afbeelding zonder mist heeft scherpe lijnen heeft. De afbeelding met mist zijn deze heel erg gekarteld.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #38 Gepost op: 19 september 2014, 19:16:47 pm »
Ik gok dat het veroorzaakt wordt door de mist. De mist beinvloed namelijk de transparantie van objecten in Blender, dit levert wel vaker problemen op. Aangezien er in de brugleuning highlights zitten om glans te geven aan het materiaal denk ik dat die  pixels zo licht (of transparant) worden dat ze wegvallen in de mist.
Dit kan voorkomen worden door de mist uit te schakelen en dit via een compositing node achteraf toe te voegen.
Ik zal even kijken of ik er wat over kan vinden.

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: 19 september 2014, 20:23:29 pm »
Ben wat gaan experimenteren met de instellingen van de mist en heb inderdaad daar het probleem gevonden.
Ik had max op 1 staan en nu verlaagd naar 0.1



Hier het nieuwe resultaat zonder witte dots en een strakke brugleuning. Wel is de mist een stuk donkerder maar dat komt omdat ik nog geen wolken op de achtergrond heb.



Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #40 Gepost op: 19 september 2014, 20:30:21 pm »
Dat ziet er goed uit. Een wolkenlucht en belichting zal de mist er zeker lichter uit laten zien.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #41 Gepost op: 19 september 2014, 23:11:59 pm »
Ik had ook al het een en ander uitgeprobeerd maar nog niet met een Map Value node er tussen.
Zonder deze node zijn er geen kartel randen te bekennen.
Dus ik kon het probleem niet vinden maar gelukkig heb je het zelf gevonden en ik heb er nu snel een notitie van gemaakt zodat ik dat niet meer vergeet ;)

P D nu even een pluim ;)
Wat is dit super mooi gemaakt en het is nog niet eens af en het heeft nu al sfeer.

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: 22 september 2014, 18:02:30 pm »
Weer wat gevorderd.
Ik wil de rechterkant van het grachten ook nog vol huizen zetten maar weet nog niet of ik dan in problemen kom met mijn geheugen.
Het programma begint nu al een klein beetje traag te worden.
Een vraagje aan JvL: je stelde voor om de huizen op verschillende layers te zetten, dat heb ik gedaan.
Moet ik die dan ook in verschillende lagen renderen?





Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #43 Gepost op: 22 september 2014, 18:55:02 pm »
Erg mooi hoor. Heerlijk dat sfeertje.

Om je vraag gelijk maar even te beantwoorden, je hoeft ze niet als aparte layers te renderen maar je moet natuurlijk wel zorgen dat je alle layers waar de objecten op staan aan hebt staan tijdens het renderen.


Om het makkelijker te maken voor je pc kun je de weergave van de objecten op Bounds zetten bij display. Je ziet dan in de viewport alleen rechthoekige objecten staan die overigens tijdens het renderen gewoon als de normale objecten gezien worden. Ik doe dit zelf bijvoorbeeld vaak met bomen en dergelijke. Eigenlijk met alle objecten die veel vertices hebben.


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #44 Gepost op: 22 september 2014, 22:23:48 pm »
Heel mooie sfeer prachtig!!
Ik vindt het ook heel bijzonder dat je dit allemaal zo snel voor elkaar krijgt ;)

Ik heb ergens een keer gelezen dat als een complexe Sene te langzaam is dat je bij Sene
Simplefy  aan kunt zetten en
Subdivision     op   0
Child particles op   0

Zelf heb ik dit nog nooit uitgeprobeerd, dus pin me er niet op vast  ;)