Algemeen > Over Blender

tekenen van haren op een hoofd

(1/4) > >>

erwinvs:
Hallo,

Ik heb dit topic terloops in een ander topic reeds aangehaald, maar ik krijg er weinig bruikbare info over en ik zit er echt mee vast.

Ik ben begonnen met het aanbrengen van lange hoofdharen op een... jawel hoofd.

In particle edit ziet dit er al redelijk goed uit



Maar als ik dan overga naar de object mode, krijg ik steeds het volgende beeld te zien. Ik verwacht wel hetzelfde beeld ,maar dan eventueel uitgewerkt, als in particle edit.



Ook als ik met F12, mijn beeld render, zitten er fouten in het beeld, er ontbreken bvb haarlokken op plaatsen waar in de particle edit wel alles mooi vol staat



Ik heb geen flauw idee wat ik fout doe of vergeet. Ik zie wel dat er allerhande opties in de particle edit staan waarmee meer of minder haarsprieten te tekenen of op te vullen zijn, krulling, roundness, radial, maar ik vind de uitleg over deze zaken in de manual wel terug. Ze zeggen me echter weinig door de sumiere omschrijving.

Ik had mijn figuurtje graag verder afgewerkt vooraleer ik ze zou gebruiken in een animatie... maar hier blijf ik dus hangen.

Kan iemand me uitleggen of zeggen waar ik een begrijpelijke Nederlandstalige uitleg kan vinden. Er zijn heel veel youtube filmpjes over haar ... maar meestal gaan die vrij snel en gaan meestal ook niet in detail in op de verschillende mogelijkheden.

Alvast bedankt

IJp:
Heb je de haren in vertex group een goed assign gegeven.
Zodat het particles systeem weet waar de haren moeten zitten.

Of als je weightpaint gebruikt zal je daar ergens moeten kijken

koos2:
Het is lang geleden dat ik haren gemaakt heb. Ik deed het toen met de internal render. Geen idee waarom de haren nu niet getoond worden. Ik hoop dat de oplossing gevonden wordt. Als je het zelf vindt, post je het dan ook hier. Daar help je dan anderen weer mee.
Misschien is het voorstel van IJp voldoende.

erwinvs:

--- Citaat van: ijp op 11 januari  2019, 20:10:38 pm ---Heb je de haren in vertex group een goed assign gegeven.
Zodat het particles systeem weet waar de haren moeten zitten.

Of als je weightpaint gebruikt zal je daar ergens moeten kijken

--- Einde van citaat ---

Hallo Ijp, bedankt voor je reactie ... ik heb echter geen idee waarover je het hebt, want ik doe maar wat, geen opleiding in blender, ik leer al doende.

Ik heb een bepaalde regio in het hoofd afgebakend, gesplitst en van daaruit plaats ik manueel particles (haren) die ik dan in de gewenste "plooi" leg met de kam of met de gewone commandos van blender. Dat op zich lukt aardig in de particle edit. Ik ben vertrokken met en van de youtube tutorial van een zeker Nazar Nochencko, hij werkt ook alles uit en af in de particle edit, daar zie je dan mooie golvende haren. Bij zijn overgang van de particle edit naar object mode, blijven de haren ook mooi golvend. Bij mij verandert de golvende haarpartij in particle edit naar een een hoekige partij in object mode. De haren zijn mooi rond in particle edit en wordt plots gebroken lijnen in object mode.

Volgens mij is het een filter of een instellingen met de vele mogelijkheden , maar ik zie het niet. Ik heb al met veel gespeeld, instelling verhoogd en/of verlaagd maar ik zie soms geen of een niet gewenste verandering in het beeld.

Dit is de tutorial die ik probeer te volgen om er iets uit te leren ... een dat lukt deels, maar ik mis ergens de essentiele info of instelling om  het juiste en gewenste resultaat te krijgen.

Mogelijk zien jullie wel wat ik niet zie...

https://www.youtube.com/watch?v=KpVyTc_72z0

IJp:
Elke rij haren heeft een eigen particleysteem en volgens mij heb je er een uit staan.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie