Topic: light sources  (gelezen 295 keer)


Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,681
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 07 juni 2018, 21:24:08 pm »
Ben ik de enige (waarschijnlijk wel) die zich afvraagt waar de lichtbronnen in evee vandaan komen, zie wel dat er licht ergens vandaan komt in de tutorials maar vind het lastig...is gewoom ff een ventilatie mijnerzijds

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,649
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 07 juni 2018, 22:11:58 pm »
Met de hitte van vandaag kunnen we allemaal wel een ventilator gebruiken.

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,562
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #2 Gepost op: 08 juni 2018, 09:54:15 am »
Gewoon lamp of spotlight en in de node editor een Volume Scatter shader toevoegen.
En aan de linkerkant van Blender Volumetric en Bloom aanzetten en wat spelen met de instellingen.

Offline JamieVanCadsand

  • Member
  • *
  • Berichten: 122
  • Blender Project: Geen
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 08 juni 2018, 11:23:18 am »
Lichtsources [lampen] hebben ook node setups, maar je hebt ook de "Emission Shader Node",
voor material based lights, voor als je bijvoorbeeld een light bullet wilt modelleren / texturen
en wilt materializeren... Ik neem aan dat je met 'Eevee" ook materials kan baken voor bijvoorbeeld
game engines zoals Unity, Unreal of Godot Engine.

Maar om jouw vraag te beantwoorden: lampen / lightsources hebben ook een node srtups, ga
ik vanuit. Je zal ze zelfs een textuur kunnen geven. Ik denk dat de standart light sources (lampen)
meer volumetric light ondersteunen, ik denk niet dat je volume light net zo mooi zijn met emission
material nodes.

Emission Materials zijn misschien meer voor het materializeren en texturen van teal-buizen, licht-bullets,
auto-lampen en dergelijke. Voor volumetrisch licht, zal ik misschien of light sources (lampen) en
emission materials combineren en "X-Ray" inschakelen of alleen light sources gebruiken.

Ik ben PureBasic aan het leren voor mijn project...,
Ik heb namelijk een vrijwilliger die mij de taal leert
en ik ben 's avonds thuis en aventoe 's ochtends
op de glazenpui aan het oefenen met wat ik geleerd
heb - als door zelf dingen uit te zoeken!...

Online Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,389
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 08 juni 2018, 14:03:11 pm »
Eevee is niets meer en minder als een viewport upgrade dus belichting en al is hetzelfde als voorheen.

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,681
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 09 juni 2018, 09:07:02 am »
Als ik een plane een emision shader geeft werkt het niet of ik doe iets fout, ga nog wel ff stoeien...
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2018, 17:10:19 pm door rozz »

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,681
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 09 juni 2018, 10:20:10 am »
het object krijgt zelf wel emission maar het heeft geen invloed op de rest in de scene

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,562
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #7 Gepost op: 11 juni 2018, 10:22:19 am »
Volgens mij klopt dat dus je kunt misschien een spotlamp gebruiken met een plane er achter ;)

Spotlamp


Plane


Plane en Spotlamp

« Laatst bewerkt op: 11 juni 2018, 10:28:11 am door ijp »

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,681
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 11 juni 2018, 17:12:37 pm »
klopt maar ik vond juist de manier van belichten met een plane en dan vooral de threepoint lighting setup wel prettig, misschien word er nog aan gewerkt in evee...hoe dan ook, bedankt weer voor het meedenken.

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,681
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 11 juni 2018, 18:12:35 pm »
maar begin stiekem toch wel verliefd te worden op evee, was ik al op mikoo maar die zie ik niet zoveel meer... 8) :P ;D



gewoon weer ff een testje maar gaat gewoon bijna in realtime zo`n animatie maken...

gaat te snel, zijn nog seams te zien maar het feit dat het nog geen 10 minuten kost om zoiets te maken.. 8)

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,562
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #10 Gepost op: 11 juni 2018, 19:14:10 pm »
I ben ook een beetje op Eevee en ook al een tijdje bezig om het uit te dokteren.
mijn test.

« Laatst bewerkt op: 12 juni 2018, 08:57:07 am door ijp »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,403
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #11 Gepost op: 12 juni 2018, 06:27:39 am »
maar begin stiekem toch wel verliefd te worden op evee, was ik al op mikoo maar die zie ik niet zoveel meer... 8) :P ;D

Heb je al geprobeerd om driemaal met je hakken tegen elkaar te klikken? :P

Offline JamieVanCadsand

  • Member
  • *
  • Berichten: 122
  • Blender Project: Geen
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 13 juni 2018, 10:03:35 am »
I ben ook een beetje op Eevee en ook al een tijdje bezig om het uit te dokteren.
mijn test.



Mij leekt eevee ook een top engine, vanwegen ik tenminste dacht dat het renderen veel sneller
is, vergeleken met blender's cycles render engine. Of ik moet kippig zijn.

Maar goed... ik houw mezelf op't moment niet zo bezig met blender en wil me de komende tijd
bezig houden met andere studie, zoals het programeren in 'Pure Basic' en zit er aan te denken
om nog een programmatje te willen uit proberen, namelijk 'Axon Idea Processor', maar wil dit
nog met mijn pleeg moeder overleggen... dat programma moet je namelijk kopen...

Als ik een programma of software (zoals blender en pure basic) mijn hele leven wil kunnen gebruiken,
ben ik meer van de open source, behalve dat ik voor 'Pure Basic' hebt betaald, maar dat is een
low cost programming languale, die je als je die eenmaal betaald hebt, voor derest van je leven
kunt downloaden, zelfs de toekomstige versies.... althans, zodra je e-mail adress niet word gehackt.

Maar goed... om terug te komen op eevee, ik vind het best een mooi render engine, maar niet alleen
omdat die sneller renderd dan cycles, maar ook omdat die mooie viewport effecten heeft zoals
bloom, DOF, Motion Blure, green space reflections, volumetric fog, ect... zonder dat je nog veel
moeite moet doen met 'post processing en composition nodes'...

Misschien ga ik er later ook nog eens mee werken voor animaties... maar misschien wil ik voor
single image renders liever in cycles blijven werken... Maar momenteel heb ik nog veel zelf studie
aan de boeg...

Succes in EEVEE!...
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2018, 10:06:03 am door JamieVanCadsand »
Ik ben PureBasic aan het leren voor mijn project...,
Ik heb namelijk een vrijwilliger die mij de taal leert
en ik ben 's avonds thuis en aventoe 's ochtends
op de glazenpui aan het oefenen met wat ik geleerd
heb - als door zelf dingen uit te zoeken!...

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,681
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 13 juni 2018, 20:11:44 pm »
even een euraka momentje...stelt voor de meest niks voor waarschijnlijk maar voor mij..:)


Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,649
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 13 juni 2018, 21:11:19 pm »
Ik vind het mooi. Een sfeervol plaatje. Mooie belichting.