Topic: Lofting met nurbspath en/of Beziercurve.  (gelezen 1915 keer)


Offline Léon

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 11 mei 2018, 21:35:24 pm »
Hallo,

Voor een van mijn projecten wilde ik gebruik maken van een 'loft' (als ik het zo mag noemen) welke langs een bepaald pad loopt en waarbij ik de dikte op verschillende plaatsen gecontroleerd (over exacte afmetingen) kon aanpassen. In eerste instantie heb ik daarvoor gestoeid met de loftfunctie in LoopTools. Later bedacht ik me dat ik daarvoor eigenlijk curves en nurbs wilde gaan gebruiken.
Ik ben een tijdje bezig geweest om uit te dokteren hoe ik dit gecontroleerd kon doen en uiteindelijk heb ik een workflow bedacht die ik hier met jullie wil delen.
Misschien hebben anderen hier ook iets aan, òf misschien dat iemand een betere methode voorhanden heeft.

Als voorbeeld hier de workflow voor een ‘loft’ met lengte van 10mm, begindiameter van 3mm en einddiameter van 1mm.
    • Begin met een leeg grid.
    • Ga naar bovenaanzicht grid. Voor de duidelijkheid van dit voorbeeld beginnen we met creeëren van ‘vormen’ en ‘paden’ op het grid.
    • Creeër een nurbs-cirkel met radius 0,5mm (doorsnede → 1mm) en noem deze ‘1mm’.
    • Creeër een nurbspath of Beziercurve en noem deze ‘Dikte’.
    • Creëer tenslotte als laatste op een andere plek een nurbspath met lengte van 10mm en noem deze ‘Pad’
         (In het geval er voor een Beziercurve gekozen wordt, deze eerst recht/vlak maken mbv.  de handles van de beginvertex).
    • Ga naar objectmodus. Selecteer het pad van 10mm en kies in de nurbssetting-geometrie als bevel-object de nurbscirkel van 1mm. Er ontstaat nu een buis met een diameter van 1mm.
    • Ga vervolgens weer naar de nurbssetting-geometrie en selecteer nu als taper-object ‘Dikte’. De buis is nu weer terug op dikte 0.
    • Selecteer ‘Dikte’(het nurbspath/de beziercurve). Ga naar editmodus en verplaats deze in z’n geheel 1 waarde (= doorsnede cirkel) omhoog langs de y-as (g-y-1*). De buis krijgt nu weer een dikte van 1mm.
    • Selecteer vervolgens een van de eindvertices en verplaats deze omhoog langs de y-as (g-y-2).
    • Het resultaat is nu een buis met verschillende diameters aan de uiteinden.

Elke vertex van ‘Dikte’ is op deze manier te verplaatsen. Zo zou je middels 'subdivide' nog  meerdere vertices kunnen toevoegen tot bijvoorbeeld 100 stuks en dan de buis van bv. 13 tot 27 procent van de lengte een afwijkende dikte kunnen geven.

* Verplaatsingwaarde 1 staat in dit geval voor 1mm (dubbele radius = doorsnede).



Groet,
Léon
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2018, 13:27:22 pm door Léon »

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2018, 14:40:37 pm »
Hartelijk bedankt Léon.