Hulp > Particles en Simulaties

Ferro Fluid simulatie

(1/2) > >>

udoprinsen:
Hallo community,

Ik ben animatieregisseur en op zoek naar een manier om te tekenen gelijkend ferro fluids.
Deze film dient ter inspiratie: https://vimeo.com/116510462

Iemand tipte mij om eens in de blender community navraag te doen. Heeft er iemand ervaring met soortgelijke vormen ?
Ik heb niet heel veel meer informatie dan dit, ik ben in eerste instantie op zoek naar mensen die al ervaring hebben .

Wat ik graag wil is 'live' tekenen met dit soort fluids, wellicht ook met een controleerbare vorm van zwaartekracht. Uiteindelijk is het nodig om een vlot werkproces te creeeren, iets dat je direct met een screencapture zou kunnen vastleggen bijvoorbeeld.

Dit klinkt allemaal nog wat vaag en experimenteel, maar ik dacht het toch maar in de groep te gooien, wellicht is er iemand die wel eens zoiets is tegengekomen als plugin of game engine of een andere tip heeft.

Veel dank voor het meedenken.

blenderbrammetje:
Nee , maar misschien heb je iets aan dynamic painting in Blender...
Ten slotte is het niet alleen geschikt voor regen , de plane reageert ook op andere manieren op objecten , zoals bv sporen in de sneeuw of natte sporen die ook kunnen drogen. Zoals voor een vaatdoekje.

Het lijkt me dat daar wel wat mee te maken valt wat op je fluids lijkt...
Succes.

JvL:
Hoi Udo,

Zoals ik in de shoutbox al zei denk ik dat je het beste uitkomt met meta balls en forcefields.

Meta balls hebben de eigenschap om in elkaar op te gaan zoals druppels vloeistof. Forcefields kunnen gebruikt worden om ze bij elkaar te houden (of juist niet) en ze te sturen.
Ik heb eens gezocht op youtube en daar kwam ik filmpjes tegen van mensen die al een poging tot ferro fluid ondernomen hebben met behulp van meta balls. Het eerste filmpje is in Cinema4D gemaakt maar is ook in Blender te doen.

https://www.youtube.com/watch?v=VejwGHa1Pp8

https://www.youtube.com/watch?v=jcEJjSVzXe8

Een andere optie zou kunnen zijn om een fluid simulation te gebruiken met control particles die je controle geven over de vorm en de besturing van de vloeistof zoals je in dit filmpje kunt zien.

https://www.youtube.com/watch?v=WruTNnF6Ztg

Maar ook het idee dat Blenderbrammetje noemde met de weightpaint zou een oplossing kunnen zijn maar dat is natuurlijk afhankelijk van naar welk eindresultaat je precies op zoek bent en hoe hoog de lat ligt.

De eerste twee oplossingen zijn technisch gezien wat lastiger om te maken terwijl de laatste relatief eenvoudig is maar het eindresultaat zal ook wat minder realistisch zijn. Maar deze zal ook de minste rendertijd nodig hebben.

Ik hoop dat je hiermee enigzins geholpen bent

JvL:
Mijn interesse voor Ferro Fluid werd gewekt door dit topic en aangezien ik even een uurtje over had heb ik even een eerste poging ondernomen om het effect na te bootsen of iets wat er enigzins op lijkt.  ;)

https://youtu.be/LGtcF4LFFlI

blenderbrammetje:
Mooi man.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie