Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Dag Rezzy777 en dag Ijp,

Dank jullie wel voor de tips; ik ga er verder mee aan de slag!
2
Andere software / Blam Alternative
« Laatste bericht door ijp Gepost op Vandaag om 19:16:45 »
fSpy - Match de juiste schaal in Blender 2.8 (Blam Alternative)



Het is een los staand programma om de verhoudingen van een foto na te modelleren
Bij het programma kun je een import addon voor Blender downloaden de links kun je bij het filmpje vinden.
F-Spy werkt goed.




3
Misschien heb je hier wat aan.


4
O ja, dat is wel een klein dingetje bij Blender: als je een object op een gegeven moment de juiste afmetingen hebt gegeven, dien je het object te selecteren in Object Mode en via toets 'Ctrl+A' de nieuwe afmetingen ('Scale') toe te passen ('Apply'), zodat de dimensies van het object als het ware ingebakken worden in het object. Anders kun je soms rare effecten krijgen omdat Blender dat object dan als opgerekt / vervormd blijft zien.
5
Je kunt in principe zonder problemen alles gewoon naar ware grootte schalen. Het verschalen van de camera heeft niet zoveel zin aangezien dat slechts 'het icoontje van een camera' is. De camera zelf verandert er niet van. Wel hebben de programmeurs van Blender inderdaad een aantal standaard maten bedacht voor de lamps, camera's, etc., maar die moet je vooral veranderen naar believen ;)

Het is zelfs een goed idee om alles op ware grootte te maken, omdat Blender beschikt over PBR-materials. Die vereisen dat je op ware grootte werkt voor de meest realistische render.
6
Goedendag allemaal,

Ik ben mijn digitale studio aan het opbouwen. Daarbij werk ik het liefst met echte maten, m, cm en mm dus . Mijn objecten zijn nu aangegeven in cm; Een hoofd is dus 20cm
Mijn standaard camera lijkt dan heel erg klein. Die verschaal ik dan zo'n 50 keer. Het lijkt net alsof Blender liever niet heeft dat ik in deze maten werk.
Vervolgens krijg ik de indruk dat mijn lampen niet aansluiten bij mijn scenery. Alsof alles te klein is. Zijn er mensen die ervaring hebben met het werken in een virtuele studio met deze maten?
Waar zou ik rekening mee moeten houden? Vroeger werkt ik in True Space, daar was mijn camera ook gewoon een werkelijke maat; 4 meter tot 6 meter van mijn object (zoals een stoel of een mens) Ik hoor graag jullie adviezen om mijn lampen goed te krijgen? Of moet de schaal toch anders? Zonder dat ik mijn objecten daarmee per ongeluk verschaal...?
7
Handleidingen / Re: Logica Shortcuts bij gebruik van Shift, Ctrl, Alt toevoeging
« Laatste bericht door koos2 Gepost op 14 februari 2019, 12:07:31 pm »
Inmiddels weten mijn vingers de weg. Als je me naar een shortcut vraagt dan weet ik het niet uit mijn hoofd. Als ik bezig ben doen mijn handen het.  ;D
Als ik het niet weet, zit er bij het 3d panel linksonder een menu, daar staan de shortcuts voor de actie achter vermeld.
8
Handleidingen / Re: Logica Shortcuts bij gebruik van Shift, Ctrl, Alt toevoeging
« Laatste bericht door ijp Gepost op 13 februari 2019, 18:44:51 pm »
Hier voor iedereen de 2.80 Shortcuts
All important shortcuts for Blender 2.8 and 2.7
PDF File, 12 pages, optimized for printing

https://zachariasreinhardt.com/free-resources/?fbclid=IwAR3QugD7T_Nd6EacpW-AYuBSo67xdesHI917LnTXjzhQh5TnFeBEZimSJlA
9
Handleidingen / Re: Logica Shortcuts bij gebruik van Shift, Ctrl, Alt toevoeging
« Laatste bericht door ijp Gepost op 13 februari 2019, 18:39:33 pm »
Hier kun je een poster van printen dit zijn de oude Shortcuts en nog goed te gebruiken.
https://www.giudansky.com/illustration/infographics/blender-map#lg=1&slide=0

https://developer.blender.org/T55194

De shortcuts hebben we geleerd door de jaren heen door veel tutorials te kijken.
De SHIFT, ALT en CTRL worden volgens mij gebruik omdat niet alles onder een toets.
Bv de A toets kan bij meerder opties worden gebruikt met SHIFT, ALT en CTRL
10
Handleidingen / Re: Logica Shortcuts bij gebruik van Shift, Ctrl, Alt toevoeging
« Laatste bericht door Minke van Voorthuizen Gepost op 13 februari 2019, 18:16:15 pm »
Dag Koos 2, dag IJp!

Hoe hebben jullie dan al die shortcuts geleerd? Voor mij is het makkelijker te onthouden als ik snap waar SHIFT, ALT en CTRL voor staat. Althans ik hoop dat er een logica achter zit.
Pagina's: [1] 2 3 ... 10