Topic: Even voorstellen: Guus Jansen a.c.e.  (gelezen 4637 keer)


Offline GuusJ

  • Member
  • *
  • Berichten: 43
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 07 mei 2018, 10:41:33 am »
Goedemorgen,

Dit is mijn eerste, en hopelijk niet de laatste, topic op deze site.
Mijn naam is Guus Jansen, ben 3D visualisator en tekenaar sinds 2015. Mijn werk bestaat voornamelijk
uit technische details en animaties. Voorheen gebruikte ik daarvoor bijna altijd 3DS Max. Soms in combinatie
met Inventor. Maar mijn licenties hierop zijn bijna verlopen. En beide programma's zijn niet meer te koop.
Alleen nog te huur. Dus ik denk voorzichtig na over een alternatief.
De resoluties waarmee ik meestal werk is 9550x 4500 pixels @ 200 dpi en 19.100 x 9000 @300 dpi.
Mijn "platen" worden gebruikt op beurzen en voor documentatie doeleinden.

Mijn vraag aan jullie (als ervaren ? Blender gebruikers). Kan ik in Blender dezelfde professionele
resultaten halen als in 3ds Max i.c.m. VRAY ?
Met name de grootte van de afbeeldingen in het aantal pixels als het aantal DPI zijn hierin van
groot belang.

Met groet,

Guus Jansen a.c.e.
3D Designer   8)


Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,859
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 07 mei 2018, 11:31:11 am »
Volgens mij werkt Vray ook met blender en een aantal grote animators stappen over naar Blender ik neem aan dat hoge resoluties met goede resultaten mogelijk zijn.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #2 Gepost op: 07 mei 2018, 11:32:23 am »
GuusJ welkom op het Blender forum en ik denk zomaar dat we nog veel van jou kunnen leren  :)
Ik zou wel graag wat images willen zien.  ;)

De resoluties die je wilt behalen ligt natuurlijk aan De high-end PC waarover je beschikt die moet er natuurlijk het maximale uit kunnen halen.

Dpi
https://blender.stackexchange.com/questions/13936/output-for-print

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 07 mei 2018, 21:07:58 pm »
Wat mijn voorgangers zeggen wat Blender aankan is voornamelijk afhankelijk van de harware. Blender kost niets dus ik zou zeggen probeer het een keertje met iets simpels.

Volgens mij is Vray er ook voor blender. Maar je kunt eens kijken naar verschillen tussen Blender cycles render en Vray.

Offline JamieVanCadsand

  • Member
  • *
  • Berichten: 176
  • Blender Project: Geen
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 09 mei 2018, 09:41:41 am »
Hoi Guus...,

Blender word wel gebruikt voor professionele animaties, het probleem is alleen het renderen in
bijvoorbeeld blender's zogeheten cycles render.... daarvoor zal je jezelf echt moeten inlichten bij
renderfarms.

Er komt binnenkort een nieuwe versie van blender uit, namelijk blender 2.8..., die krijgt een
verbeterde versie van de internal render engine, namelijk eevee. Eevee word binnenkort de
defenitive vervanger van blender's internal render engine... ik dacht dat eevee een stuk sneller
renderd, vergeleken met blender's cycles render... dus misschien dat ik er ook ooit mee wil
werken, aangezien ik em al hebt getest...

Ik heb dan ook al een redelijke ervaring met materials, hoewel het modelleren nog een wat
zwakkere punt is bij mij... dat zal ik nog verder moeten trainen. Maar op het moment ben ik met
heele andere dingen bezig...

Veel succes met blenderen... als je vragen hebt, zal ik je misschien wel kunnen helpen,
Jamie.

Wat zijn mijn Voornemen voor 2019:
- Minder Cafeïne en Suiker drinken.
- Per/Week 12 tot 14 Uur Werken aan mijn Programmeer-Studie.
- Mijn Perspectief Tekenen weer Opakken.

Ik hoop snel naar Programmeer Niveau2 te kunnen.
Programmeren gaat bij mij boven alles, Bij jouw ook?.

Suc6 dan, Jamie.

Offline GuusJ

  • Member
  • *
  • Berichten: 43
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 14 mei 2018, 14:50:08 pm »
Tot zover iedereen bedankt.

Ik gebruik nu versie 2.79b. Maar ben ook al in versie 2.80 aan te kijken. Wat me opvalt is dat de layout van 2.80 heel anders is dan die van 2.79b.
Kan ik de layout van 2.80 eenvoudig omzetten naar een soortgelijke van 2.79 ?

groeten,

Guus

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,859
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 14 mei 2018, 19:07:48 pm »
2,8 is beta,2,79 is voor productie dus kijk uit met je werk .
2,8 is veelbelovend en een grote stap voorwaarts de layout iets anders het programma werkt hetzelfde.
Dit jaar hopen ze dat ze het klaar is.

Offline GuusJ

  • Member
  • *
  • Berichten: 43
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 16 juni 2019, 18:06:49 pm »
Ok.

Ik merk dat ik tegen veel (teveel ?) zaken in Blender aanloop, zowel in versie 2.79 als 2.80.
Dus de drang om de stoppen met Blender is zeker aanwezig. De " problemen" die in ondervindt zijn mede te wijten aan het feit dat in november 2018
binnen 3 dagen tijd twee een herseninfarct heb gehad. Ik ben daar goed uit gekomen. Maar wel met veel restschade, zoals concentratrie, energie, enz.

Dus ik zoek eigenlijk iemand in de omgeving van Oldenzaal/Hengelo die mij voor 1 dag per week een aantal uur per dag de basis van Blender 2.80 kan bij brengen.
Wie wil mij daarbij helpen ?

Reacties graag naar guus@guusjansen.nl

Alvast heel erg bedankt.

Groet,

Guus






« Laatst bewerkt op: 16 juni 2019, 18:08:46 pm door GuusJ »

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 16 juni 2019, 21:12:09 pm »
Guus wat vreselijk voor je. Ik woon in het westen dus ik kan je niet helpen. Mijn vrouw is onlangs op heel hard op haar hoofd gevallen en is aan het revalideren voor de zelfde problemen. Heel pittig. Het leven kent veel uitdagingen. Sterkte.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #9 Gepost op: 17 juni 2019, 20:38:30 pm »
Zo dat is heftig GuusJ.
Maar ook ik kan je niet helpen woon vlakbij de Efteling in Waalwijk dus dat is niet om de hoek.
Je kunt het ook gewoon hier vragen dan helpen we je wel op weg.
Succes en sterkte.

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #10 Gepost op: 18 juni 2019, 09:06:57 am »
Goedemorgen,

Dit is mijn eerste, en hopelijk niet de laatste, topic op deze site.
Mijn naam is Guus Jansen, ben 3D visualisator en tekenaar sinds 2015. Mijn werk bestaat voornamelijk
uit technische details en animaties. Voorheen gebruikte ik daarvoor bijna altijd 3DS Max. Soms in combinatie
met Inventor. Maar mijn licenties hierop zijn bijna verlopen. En beide programma's zijn niet meer te koop.
Alleen nog te huur. Dus ik denk voorzichtig na over een alternatief.
De resoluties waarmee ik meestal werk is 9550x 4500 pixels @ 200 dpi en 19.100 x 9000 @300 dpi.
Mijn "platen" worden gebruikt op beurzen en voor documentatie doeleinden.

Mijn vraag aan jullie (als ervaren ? Blender gebruikers). Kan ik in Blender dezelfde professionele
resultaten halen als in 3ds Max i.c.m. VRAY ?
Met name de grootte van de afbeeldingen in het aantal pixels als het aantal DPI zijn hierin van
groot belang.

Met groet,

Guus Jansen a.c.e.
3D Designer   8)

Hoi Guus,

Ik kom zelf uit de hoek van Cinema 4D en moest zelf ook enorm wennen aan Blender (vooral op het gebied van / het gebrek aan usability), maar moet zeggen dat de stap met veel geduld toch best te doen is. Zelf gebruik ik al maanden alleen nog maar versie 2.8 aangezien deze bij mijn projecten net zo stabiel lijkt te zijn als 2.79b, en aangezien 2.8 de toekomst is (vroeg of laat moet je TOCH om).

Om terug te komen op de resoluties waarover je spreekt: Blender werkt altijd met 72 DPI, dus zul je handmatig de conversie naar 200 en 300 DPI moeten berekenen. Zelf maak ik regelmatig renders voor in de brochures van ons bedrijf, en daarvoor werk ik ook altijd op 300 DPI. Dit bereken ik gewoon zelf, en dat gaat prima. Wat de maximaal te renderen resoluties voor Blender zijn, weet ik zo niet. Dat zou je eens kunnen testen (en desnoods in stukken renderen en aan elkaar plakken in Photoshop). Dit forum heeft het in 2016 al over behoorlijk hoge resoluties voor Blender: https://blender.stackexchange.com/questions/67193/what-is-blenders-maximum-render-size

Zou je met Blender renders kunnen maken die de kwaliteit van V-Ray kunnen benaderen? Zoals met alle 3D-programma's ligt dat vooral aan de kennis van de gebruiker. ;) Ik moet zelf zeggen dat de komst van Filmic een enorme stap in het fotorealisme van Cycles (Blender) betekende, waardoor ik inmiddels wel 'ja' op jouw vraag durf te antwoorden.

Onthou vooral dat Blender een gratis programma is, en dat het met die bril op eigenlijk toch wel erg gaaf aan het worden is.

Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel.

PS: ik ben zelf woonachtig in de buurt van Zaltbommel, dus dat is helaas ook niet echt dichtbij ;)
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2019, 15:44:34 pm door Rezzy777 »